22-10-2003
Fiat Idea maakt debuut
De Fiat Idea stond al uitgebreid in de spotlights tijdens de
internationale autotentoonstellingen van Genève, Barcelona en
Frankfurt en nu de compacte Italiaanse MPV aan de pers wordt
gepresenteerd, is de belangstelling indien mogelijk nog groter.
Nauwelijks verwonderlijk als je de auto nauwkeurig bekijkt. De Fiat
Idea slaagt er namelijk in om binnen een handzaam formaat van nog geen
vier meter het comfort en de techniek van een luxe middenklasser te
verpakken. Daarbij komt dat de Idea, die eind november in de
Nederlandse showrooms wordt verwacht, minder zwaar is dan de meeste
andere compacte MPVs. Dat vertaalt zich automatisch - dat zal
duidelijk zijn - in een extra portie dynamiek. Zelfs met de kleinste
krachtbron levert de Idea al heel behoorlijke prestaties. Kortom: een
auto met een verhaal.
Dat verhaal begint al bij zijn naam. Het acroniem IDEA is opgebouwd
uit de begrippen Intelligentie, Design, Emotie en Architectuur. Ze
onderstrepen eens te meer dat de compacte ruimtewagen een ongekend
goed uitgebalanceerd ontwerp meekrijgt, dat borg staat voor een grote
veelzijdigheid en zeer volwassen rijeigenschappen.
Intelligentie
De Fiat Idea is dus een intelligente auto. Dat vind je niet alleen
terug in zijn hele concept, maar ook in componenten als de motoren.
Hij krijgt zeer levendige krachtbronnen mee die tegelijkertijd ook
uiterst zuinig met de brandstof omspelen en aan extreem strenge
milieueisen voldoen. Ideaal voor gebruik in en om de stad, maar ook
uitstekend geschikt voor een lange zakelijke rit of de autovakantie.
In eerste instantie wordt de Fiat Idea geleverd met de verfijnde 95 pk
sterke 1,4 liter 16V benzinemotor en de hoog technologische 70 pk en
180 Nm sterke 1.3 16V MultiJet common rail turbodiesel. Beide kunnen
naast handgeschakeld - ook worden gecombineerd met de verfijnde
Dualogic versnellingsbak die zowel volautomatisch gerobotiseerd kan
schakelen als sequentieel met de hand bedienbaar is. Vanaf komend
voorjaar krijgt dit tweetal gezelschap van een 1.9 JTD 8V MultiJet
(100 pk) common rail turbodiesel en 1,2 liter 16V (80 pk)
benzinekrachtbron.
Op comfortgebied heeft Fiat veel slimme techniek toegepast. Wat te
denken van het grote zonnedak (Skydome) en de dual zone automatisch
geregelde airconditioning. Andere voorbeelden zijn de toepassing van
cruise control, een naar eigen smaak instelbare Dualdrive elektrische
stuurbekrachtiging en de vertraagde uitschakeling van de verlichting.
Gewoon even na het uitschakelen van de motor met de koplampen flitsen
en de lichten blijven (instelbaar) tussen 30 seconden en ruim drie
minuten branden. De werking van de vergrendeling van de portieren
(bijv. welke deuren met de afstandsbediening ontgrendelen en of ze
boven 20 km/h automatisch dienen te sluiten) is eveneens naar wens te
programmeren. Ook de regensensor, schemersensor en ultrasone
parkeerhulp verdienen in dit verband vermelding.
Aandacht verdienen verder de speciaal ontwikkelde Blaupunkt
geluidsinstallaties; waaronder een HiFi systeem met negen op de
akoestiek van de Idea afgestemde luidsprekers en een cd-speler die ook
weg weet met MP3-schijfjes. Eén cd-tje in de speler is dan voldoende
voor vele uren muziek. De Idea kan worden uitgerust met CONNECT Nav+,
de meest geavanceerde infotelematica techniek die op dit moment
beschikbaar is. Het aantal diensten en functies is ongekend groot.
Design
Tweede troefkaart is het design van interieur en exterieur van de
Idea. Hij is niet alleen handelbaarder dan de klassieke gezinsauto,
maar ook ruimer en veelzijdiger. Binnen een lengte van nog geen vier
meter, een breedte van 170 centimeter en een hoogte van 166 centimeter
herbergt de Idea alle sterke punten van diverse winnaars uit meerdere
segmenten.
De Fiat Idea straalt een geheel eigen karakter uit, oogt elegant en
maakt een solide en veilige indruk. Zijn vloeiende vormen zonder
scherpe hoeken geven hem flair en een zeer krachtige uitstraling. Het
passagierscompartiment beschermt de inzittenden uitstekend en dat
gevoel geeft de Idea je reeds bij de eerste aanblik. Veiligheid en een
uitstekend reiscomfort zijn gegarandeerd. Dat merk je direct na de
instap. Zelfs aan de kleinste details in het interieur is aandacht
besteed, of het nu om ergonomische aspecten gaat of de techniek, het
design en de afwerking van het geheel. De proporties van dashboard en
zitmeubels zijn met zorg gekozen, het ontwerp van de stoelen is in
overeenstemming met de normen van het medisch instituut van Professor
Dal Monte, de gebruikte materialen zijn van een zeer hoogwaardige
kwaliteit, hetgeen zorgt voor een plezierige leefomgeving. Ook de
geluidsisolatie en de kwaliteit van de klimaatregeling zijn van een
niveau dat in het compacte segment lang niet vanzelfsprekend is.
Rijder en passagiers reizen dus altijd in het grootst mogelijke
comfort.
Als een veel grotere auto
Het dashboarddesign en de zacht aanvoelende afwerking van de
bovenzijde, doen denken aan het interieur van kostbaarder automobielen
uit een hoger segment. Stijl en ergonomie gaan hand in hand. De hoog
en centraal geplaatste meters zijn optimaal zichtbaar, en alle knoppen
en schakelaars zijn op een logische plek gesitueerd zodat de bediening
bijna intuïtief verloopt. Een opvallend detail is de centraal op het
dashboard geplaatste schakelpook. Een oplossing die - door de positie
dicht bij het stuurwiel - niet alleen een heel goede bediening
garandeert, maar ook voor extra beenruimte zorgt. Andere voorbeelden
van praktische details zijn de twee handschoenenkastjes en het dubbele
DIN-formaat vak in het midden. Extra bergruimte is verder te vinden op
de deuren, tegen het dak en tussen de voorstoelen.
Vijf zitplaatsen, ontelbare variatiemogelijkheden
De Fiat Idea is uitgerust met vijf comfortabele zitmeubels die zoals
het een MPV-model betaamt middels enkele eenvoudige handelingen in
diverse standen kunnen worden gezet. Daartoe behoort zelfs de
mogelijkheid om de stoelen in een unieke slaapstand te zetten: de
voorstoelen worden plat voorover geklapt, terwijl de rugleuningen van
de achterstoelen tot een hoek van meer dan 45 graden achterover kunnen
hellen. De mogelijkheden zijn legio. Als gezegd zijn de rugleuningen
van de voorstoelen omklapbaar, de rugleuningen achterin zijn
onafhankelijk van elkaar in hoek verstelbaar en de achterbank kan
tevens in twee delen onafhankelijk van elkaar naar voren of naar
achteren schuiven. Vanzelfsprekend blijft daarnaast ook de
mogelijkheid bestaan om de achterstoelen voor maximale bagageruimte
voorover te klappen. Nog een mogelijkheid: zet de rugleuning achterin
een stukje achterover, klap de voorstoel plat en gebruik de combinatie
als een zitmeubel met voetenbankje.
Emotie
Emotie is na Intelligentie en Design de derde troefkaart die de Idea
uitspeelt. Een bij autos van dit formaat ongekend groot gevoel van
welbevinden. Onder alle omstandigheden. Het begint feitelijk al bij
het in- en uitstappen dat dankzij de hogere zitpositie en de grote
deuren veel makkelijker gaat dan gebruikelijk. Eenmaal in de stoel
gezeten, merken bestuurder en passagiers meteen dat de Fiat Idea door
zijn slimme MPV concept en het grote glasoppervlak een zeer ruime en
bovendien aangenaam lichte cabine heeft. En een ontspannen zithouding
biedt. Aan alle vooraf gestelde ontwerpdoelstellingen op het gebied
van leef- en bagageruimte, zithouding, toegankelijkheid, zicht rondom
en veelzijdigheid is voldaan. Door de geslaagde synthese van al die
eigenschappen overtreft het resultaat de verwachtingen zelfs in veel
opzichten. Illustratief is de toonaangevende interieurbreedte op
schouderhoogte: voorin een fikse 1.402 mm en achterin nog altijd 1.365
mm. Beide waarden plaatsen de Fiat Idea aan de top in zijn klasse. Qua
totale interieurruimte en bagageruimte behoort de Idea eveneens tot de
grootsten in het segment; hij overtreft zelfs menig grotere auto! De
Idea kan zelfs met de stoelen in normale positie al 320 liter aan
lading meenemen. Meer te vervoeren? Dan kan de ruimte dankzij het
multifunctionele meubilair in stappen worden uitgebreid tot een
imposante 1.420 liter. En dan bestaat er voor het echt serieuze
verhuiswerk dus nog de mogelijkheid om de rechter voorstoel om te
klappen, zodat ook zeer lange objecten mee kunnen.
Onder het kopje Emotie kun je verder de opvallend volwassen
rijeigenschappen van de Idea rangschikken. Comfortabel en toch ook met
een portie dynamiek die je van een Italiaanse auto verwacht. Dit
vertaalt zich niet alleen in een stabiel bochtengedrag, maar ook in
een uitstekende wendbaarheid en aangenaam direct reagerende besturing.
De Fiat Idea heeft voor een McPherson wielophanging en wordt achter
uitgerust met een compacte, semi-onafhankelijk werkende torsie as.
Beproefde techniek, ook in aanzienlijk grotere automobielen.
Architectuur
De laatste letter in de naam Idea staat voor Architectuur. Een wel
heel passend woord om de bijzondere bouw van Fiats compacte MPV te
omschrijven. Hij is hoger dan klassieke modellen in de compacte- en
middenklasse segmenten en dat vind je terug in het veel gunstiger
zogenaamde heuppunt. De bestuurder en passagiers zitten hoger boven
het wegdek en dat vertaalt zich niet alleen in de eerder aangestipte
makkelijke instap en plezieriger zithouding, maar ook in een beter
zicht op het verkeer. Het grote raamoppervlak en de keuze voor grote
buitenspiegels garanderen dat alles wat er om de auto heen gebeurt
uitstekend zichtbaar is. Met het oog op het drukke moderne verkeer mag
je dat rustig een veiligheidsaspect noemen. Vanzelfsprekend krijgt de
Idea de meest verfijnde veiligheidstechniek mee die op dit moment
beschikbaar is. Hij staat op dit gebied op hetzelfde hoge niveau als
andere recent gelanceerde modellen van Fiat Auto.
Op ecologisch gebied staat de Idea eveneens zijn mannetje. Van de
gebruikte materialen en productieprocessen tot de mogelijkheden van
recycling aan het eind van zijn lange leven. Onder de motorkap biedt
de nieuwe Fiat techniek van het allerhoogste niveau. Dat kun je
eigenlijk niet beter illustreren dan met de verbruik- en
emissiecijfers die de moderne motoren laten noteren. Zowel de 1.4 16V
als de 1.3 16V MultiJet voldoen nu al aan de strenge Euro IV-norm.
Veiligheid
Qua veiligheidsstructuur was Fiat er alles aan gelegen om van de Idea
één van de veiligste autos in zijn klasse te maken. Vijftienduizend
uur modelwerk in de supercomputers van de ontwikkelingsafdeling, meer
dan zestig echte botsproeven, meer dan honderd simulaties met een HyGe
slede en tweehonderd separate testen van aan veiligheid gerelateerde
componenten en subsystemen, geven wel aan hoe hoog de veiligheid van
deze MPV op de lijst van prioriteiten staat genoteerd. En dan hebben
we het nog niet gehad over al het werk dat toeleveranciers in eigen
huis deden. Die grote aandacht voor de bescherming van inzittenden en
medeweggebruikers is ook zichtbaar in meer tastbare technieken als de
zes airbags (twee voor, twee opzij en twee raamairbags die tot
achterin langs de dakrand doorlopen). De beide airbags voorin krijgen
intelligente techniek mee die zorgt voor een optimale werking bij
gevarieerde snelheden. De airbags kunnen in twee stappen worden
geactiveerd.
De Fiat Idea wordt voorts uitgerust met technieken als
spankrachtbegrenzing op de gordels voorin, drie driepuntsgordels
achterin, Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoelen (tweemaal
zelfs) en een brede range aan actieve veiligheidstechnieken. Plus vijf
hoofdsteunen en een brandpreventiesysteem dat de brandstoftoevoer
automatisch afsluit bij een zware klap. ABS, EBD remkrachtverdeling en
een noodstop-remassistent zijn eveneens standaard aanwezig. De
rugleuningen achterin weerstaan bij een botsing de krachten van een
lading tot 70 kilogram. De veiligheid van kinderen in kinderstoelen en
natuurlijk ook de grotere passagiers is dus gewaarborgd. ESP
stabiliteitsregeling is optioneel beschikbaar en wordt dan
gecombineerd met een zogenaamde heuvelrem. Die vergemakkelijkt
optrekken tegen een helling door de rem automatisch vast te houden tot
de auto wegrijdt. Ideaal bij het wegrijden met een aanhanger of
caravan in een bergachtige omgeving.
Alles bij elkaar opgeteld, is de Fiat Idea een auto die het begrip
compacte MPV een geheel nieuwe betekenis geeft. Niet voor niets staat
zijn naam voor Intelligentie, Design, Emotie en Architectuur. De
nieuwe Italiaan is compact, heeft geen last van overgewicht, biedt een
verbluffend comfortabel, ruim en veelzijdig interieur, heeft zeer
moderne techniek aan boord en schrijft zeker naar de normen van de
MPV-klasse ook het begrip Dynamiek met een hoofdletter D.
AutoRai