AutoRai

22-10-2003

Fiat Idea maakt debuut

De Fiat Idea stond al uitgebreid in de spotlights tijdens de internationale autotentoonstellingen van Genève, Barcelona en Frankfurt en nu de compacte Italiaanse MPV aan de pers wordt gepresenteerd, is de belangstelling indien mogelijk nog groter.

Nauwelijks verwonderlijk als je de auto nauwkeurig bekijkt. De Fiat Idea slaagt er namelijk in om binnen een handzaam formaat van nog geen vier meter het comfort en de techniek van een luxe middenklasser te verpakken. Daarbij komt dat de Idea, die eind november in de Nederlandse showrooms wordt verwacht, minder zwaar is dan de meeste andere compacte MPVs. Dat vertaalt zich automatisch - dat zal duidelijk zijn - in een extra portie dynamiek. Zelfs met de kleinste krachtbron levert de Idea al heel behoorlijke prestaties. Kortom: een auto met een verhaal.

Dat verhaal begint al bij zijn naam. Het acroniem IDEA is opgebouwd uit de begrippen Intelligentie, Design, Emotie en Architectuur. Ze onderstrepen eens te meer dat de compacte ruimtewagen een ongekend goed uitgebalanceerd ontwerp meekrijgt, dat borg staat voor een grote veelzijdigheid en zeer volwassen rijeigenschappen.

Intelligentie
De Fiat Idea is dus een intelligente auto. Dat vind je niet alleen terug in zijn hele concept, maar ook in componenten als de motoren. Hij krijgt zeer levendige krachtbronnen mee die tegelijkertijd ook uiterst zuinig met de brandstof omspelen en aan extreem strenge milieueisen voldoen. Ideaal voor gebruik in en om de stad, maar ook uitstekend geschikt voor een lange zakelijke rit of de autovakantie. In eerste instantie wordt de Fiat Idea geleverd met de verfijnde 95 pk sterke 1,4 liter 16V benzinemotor en de hoog technologische 70 pk en 180 Nm sterke 1.3 16V MultiJet common rail turbodiesel. Beide kunnen naast handgeschakeld - ook worden gecombineerd met de verfijnde Dualogic versnellingsbak die zowel volautomatisch gerobotiseerd kan schakelen als sequentieel met de hand bedienbaar is. Vanaf komend voorjaar krijgt dit tweetal gezelschap van een 1.9 JTD 8V MultiJet (100 pk) common rail turbodiesel en 1,2 liter 16V (80 pk) benzinekrachtbron.

Op comfortgebied heeft Fiat veel slimme techniek toegepast. Wat te denken van het grote zonnedak (Skydome) en de dual zone automatisch geregelde airconditioning. Andere voorbeelden zijn de toepassing van cruise control, een naar eigen smaak instelbare Dualdrive elektrische stuurbekrachtiging en de vertraagde uitschakeling van de verlichting. Gewoon even na het uitschakelen van de motor met de koplampen flitsen en de lichten blijven (instelbaar) tussen 30 seconden en ruim drie minuten branden. De werking van de vergrendeling van de portieren (bijv. welke deuren met de afstandsbediening ontgrendelen en of ze boven 20 km/h automatisch dienen te sluiten) is eveneens naar wens te programmeren. Ook de regensensor, schemersensor en ultrasone parkeerhulp verdienen in dit verband vermelding.

Aandacht verdienen verder de speciaal ontwikkelde Blaupunkt geluidsinstallaties; waaronder een HiFi systeem met negen op de akoestiek van de Idea afgestemde luidsprekers en een cd-speler die ook weg weet met MP3-schijfjes. Eén cd-tje in de speler is dan voldoende voor vele uren muziek. De Idea kan worden uitgerust met CONNECT Nav+, de meest geavanceerde infotelematica techniek die op dit moment beschikbaar is. Het aantal diensten en functies is ongekend groot.

Design
Tweede troefkaart is het design van interieur en exterieur van de Idea. Hij is niet alleen handelbaarder dan de klassieke gezinsauto, maar ook ruimer en veelzijdiger. Binnen een lengte van nog geen vier meter, een breedte van 170 centimeter en een hoogte van 166 centimeter herbergt de Idea alle sterke punten van diverse winnaars uit meerdere segmenten.

De Fiat Idea straalt een geheel eigen karakter uit, oogt elegant en maakt een solide en veilige indruk. Zijn vloeiende vormen zonder scherpe hoeken geven hem flair en een zeer krachtige uitstraling. Het passagierscompartiment beschermt de inzittenden uitstekend en dat gevoel geeft de Idea je reeds bij de eerste aanblik. Veiligheid en een uitstekend reiscomfort zijn gegarandeerd. Dat merk je direct na de instap. Zelfs aan de kleinste details in het interieur is aandacht besteed, of het nu om ergonomische aspecten gaat of de techniek, het design en de afwerking van het geheel. De proporties van dashboard en zitmeubels zijn met zorg gekozen, het ontwerp van de stoelen is in overeenstemming met de normen van het medisch instituut van Professor Dal Monte, de gebruikte materialen zijn van een zeer hoogwaardige kwaliteit, hetgeen zorgt voor een plezierige leefomgeving. Ook de geluidsisolatie en de kwaliteit van de klimaatregeling zijn van een niveau dat in het compacte segment lang niet vanzelfsprekend is. Rijder en passagiers reizen dus altijd in het grootst mogelijke comfort.

Als een veel grotere auto
Het dashboarddesign en de zacht aanvoelende afwerking van de bovenzijde, doen denken aan het interieur van kostbaarder automobielen uit een hoger segment. Stijl en ergonomie gaan hand in hand. De hoog en centraal geplaatste meters zijn optimaal zichtbaar, en alle knoppen en schakelaars zijn op een logische plek gesitueerd zodat de bediening bijna intuïtief verloopt. Een opvallend detail is de centraal op het dashboard geplaatste schakelpook. Een oplossing die - door de positie dicht bij het stuurwiel - niet alleen een heel goede bediening garandeert, maar ook voor extra beenruimte zorgt. Andere voorbeelden van praktische details zijn de twee handschoenenkastjes en het dubbele DIN-formaat vak in het midden. Extra bergruimte is verder te vinden op de deuren, tegen het dak en tussen de voorstoelen.

Vijf zitplaatsen, ontelbare variatiemogelijkheden De Fiat Idea is uitgerust met vijf comfortabele zitmeubels die zoals het een MPV-model betaamt middels enkele eenvoudige handelingen in diverse standen kunnen worden gezet. Daartoe behoort zelfs de mogelijkheid om de stoelen in een unieke slaapstand te zetten: de voorstoelen worden plat voorover geklapt, terwijl de rugleuningen van de achterstoelen tot een hoek van meer dan 45 graden achterover kunnen hellen. De mogelijkheden zijn legio. Als gezegd zijn de rugleuningen van de voorstoelen omklapbaar, de rugleuningen achterin zijn onafhankelijk van elkaar in hoek verstelbaar en de achterbank kan tevens in twee delen onafhankelijk van elkaar naar voren of naar achteren schuiven. Vanzelfsprekend blijft daarnaast ook de mogelijkheid bestaan om de achterstoelen voor maximale bagageruimte voorover te klappen. Nog een mogelijkheid: zet de rugleuning achterin een stukje achterover, klap de voorstoel plat en gebruik de combinatie als een zitmeubel met voetenbankje.

Emotie
Emotie is na Intelligentie en Design de derde troefkaart die de Idea uitspeelt. Een bij autos van dit formaat ongekend groot gevoel van welbevinden. Onder alle omstandigheden. Het begint feitelijk al bij het in- en uitstappen dat dankzij de hogere zitpositie en de grote deuren veel makkelijker gaat dan gebruikelijk. Eenmaal in de stoel gezeten, merken bestuurder en passagiers meteen dat de Fiat Idea door zijn slimme MPV concept en het grote glasoppervlak een zeer ruime en bovendien aangenaam lichte cabine heeft. En een ontspannen zithouding biedt. Aan alle vooraf gestelde ontwerpdoelstellingen op het gebied van leef- en bagageruimte, zithouding, toegankelijkheid, zicht rondom en veelzijdigheid is voldaan. Door de geslaagde synthese van al die eigenschappen overtreft het resultaat de verwachtingen zelfs in veel opzichten. Illustratief is de toonaangevende interieurbreedte op schouderhoogte: voorin een fikse 1.402 mm en achterin nog altijd 1.365 mm. Beide waarden plaatsen de Fiat Idea aan de top in zijn klasse. Qua totale interieurruimte en bagageruimte behoort de Idea eveneens tot de grootsten in het segment; hij overtreft zelfs menig grotere auto! De Idea kan zelfs met de stoelen in normale positie al 320 liter aan lading meenemen. Meer te vervoeren? Dan kan de ruimte dankzij het multifunctionele meubilair in stappen worden uitgebreid tot een imposante 1.420 liter. En dan bestaat er voor het echt serieuze verhuiswerk dus nog de mogelijkheid om de rechter voorstoel om te klappen, zodat ook zeer lange objecten mee kunnen.

Onder het kopje Emotie kun je verder de opvallend volwassen rijeigenschappen van de Idea rangschikken. Comfortabel en toch ook met een portie dynamiek die je van een Italiaanse auto verwacht. Dit vertaalt zich niet alleen in een stabiel bochtengedrag, maar ook in een uitstekende wendbaarheid en aangenaam direct reagerende besturing. De Fiat Idea heeft voor een McPherson wielophanging en wordt achter uitgerust met een compacte, semi-onafhankelijk werkende torsie as. Beproefde techniek, ook in aanzienlijk grotere automobielen.

Architectuur
De laatste letter in de naam Idea staat voor Architectuur. Een wel heel passend woord om de bijzondere bouw van Fiats compacte MPV te omschrijven. Hij is hoger dan klassieke modellen in de compacte- en middenklasse segmenten en dat vind je terug in het veel gunstiger zogenaamde heuppunt. De bestuurder en passagiers zitten hoger boven het wegdek en dat vertaalt zich niet alleen in de eerder aangestipte makkelijke instap en plezieriger zithouding, maar ook in een beter zicht op het verkeer. Het grote raamoppervlak en de keuze voor grote buitenspiegels garanderen dat alles wat er om de auto heen gebeurt uitstekend zichtbaar is. Met het oog op het drukke moderne verkeer mag je dat rustig een veiligheidsaspect noemen. Vanzelfsprekend krijgt de Idea de meest verfijnde veiligheidstechniek mee die op dit moment beschikbaar is. Hij staat op dit gebied op hetzelfde hoge niveau als andere recent gelanceerde modellen van Fiat Auto.

Op ecologisch gebied staat de Idea eveneens zijn mannetje. Van de gebruikte materialen en productieprocessen tot de mogelijkheden van recycling aan het eind van zijn lange leven. Onder de motorkap biedt de nieuwe Fiat techniek van het allerhoogste niveau. Dat kun je eigenlijk niet beter illustreren dan met de verbruik- en emissiecijfers die de moderne motoren laten noteren. Zowel de 1.4 16V als de 1.3 16V MultiJet voldoen nu al aan de strenge Euro IV-norm.

Veiligheid
Qua veiligheidsstructuur was Fiat er alles aan gelegen om van de Idea één van de veiligste autos in zijn klasse te maken. Vijftienduizend uur modelwerk in de supercomputers van de ontwikkelingsafdeling, meer dan zestig echte botsproeven, meer dan honderd simulaties met een HyGe slede en tweehonderd separate testen van aan veiligheid gerelateerde componenten en subsystemen, geven wel aan hoe hoog de veiligheid van deze MPV op de lijst van prioriteiten staat genoteerd. En dan hebben we het nog niet gehad over al het werk dat toeleveranciers in eigen huis deden. Die grote aandacht voor de bescherming van inzittenden en medeweggebruikers is ook zichtbaar in meer tastbare technieken als de zes airbags (twee voor, twee opzij en twee raamairbags die tot achterin langs de dakrand doorlopen). De beide airbags voorin krijgen intelligente techniek mee die zorgt voor een optimale werking bij gevarieerde snelheden. De airbags kunnen in twee stappen worden geactiveerd.

De Fiat Idea wordt voorts uitgerust met technieken als spankrachtbegrenzing op de gordels voorin, drie driepuntsgordels achterin, Isofix-bevestigingspunten voor kinderstoelen (tweemaal zelfs) en een brede range aan actieve veiligheidstechnieken. Plus vijf hoofdsteunen en een brandpreventiesysteem dat de brandstoftoevoer automatisch afsluit bij een zware klap. ABS, EBD remkrachtverdeling en een noodstop-remassistent zijn eveneens standaard aanwezig. De rugleuningen achterin weerstaan bij een botsing de krachten van een lading tot 70 kilogram. De veiligheid van kinderen in kinderstoelen en natuurlijk ook de grotere passagiers is dus gewaarborgd. ESP stabiliteitsregeling is optioneel beschikbaar en wordt dan gecombineerd met een zogenaamde heuvelrem. Die vergemakkelijkt optrekken tegen een helling door de rem automatisch vast te houden tot de auto wegrijdt. Ideaal bij het wegrijden met een aanhanger of caravan in een bergachtige omgeving.

Alles bij elkaar opgeteld, is de Fiat Idea een auto die het begrip compacte MPV een geheel nieuwe betekenis geeft. Niet voor niets staat zijn naam voor Intelligentie, Design, Emotie en Architectuur. De nieuwe Italiaan is compact, heeft geen last van overgewicht, biedt een verbluffend comfortabel, ruim en veelzijdig interieur, heeft zeer moderne techniek aan boord en schrijft zeker naar de normen van de MPV-klasse ook het begrip Dynamiek met een hoofdletter D.