oktober 2003
Gemeente Den Haag start Europese aanbesteding Hubertustunnel (21
oktober)
Vandaag heeft het college van B&W ingestemd met de start van de
Europese aanbesteding van de Hubertustunnel. Bij de aanbesteding gaat
de gemeente uit van een geboorde Hubertustunnel volgens de
traditionele boormethode.
Bij de traditionele boormethode vindt de aanleg plaats op basis van
segmentenbouw. Dit betekent dat direct achter de boormachine met
betondelen de tunnelwand wordt gebouwd. Hiervoor wordt op het terrein
van de Kleine Alexanderkazerne, die al bouwrijp is gemaakt, een
startschacht gegraven waarin de gehele installatie benodigd voor het
boren wordt neergelaten. Naar verwachting wordt de boormachine
daarvoor over zee aangevoerd.
Wethouder Bruins (Verkeer) geeft aan dat, na een positief besluit van
de gemeenteraad dit najaar, de gemeente medio mei 2004 verwacht de
gekozen bouwer bekend te kunnen maken waarna in september 2004 gestart
wordt met de werkzaamheden. De ingebruikname van de tunnel staat op
eind 2007/begin 2008 gepland.
Naast een tunnel met twee apart van elkaar te boren buizen mogen de
bouwers bij de aanbesteding ook een tunnel met een zogenaamde
mono-buis aanbieden waarbij door met een grotere diameter te boren
rijbanen boven elkaar worden gerealiseerd.
Noordelijke Randweg
De Hubertustunnel is de laatste schakel in de Noordelijke Randweg
waarvan het eerste deel tussen de A4 en Bezuidenhoutseweg binnenkort
in gebruik wordt genomen. De tunnel bestaat uit twee rijstroken per
richting met een maximumsnelheid van 50 km/uur en wordt door haar
lengte van 1,6 km de langste stadstunnel van Nederland.
Door het boren is het afgraven van de Hubertusduin niet meer nodig. De
bouw gaat dus niet ten koste van de natuur en zorgt voor veel minder
overlast voor de omgeving.
Gemeente Den Haag