Gemeente Alkmaar


Visie op Schelphoek gewijzigd na advies begeleidingsgroep

Alkmaar, 15 oktober 2003

Het College van B&W heeft een reactie opgesteld op het advies van de Begelei-dingsgroep Schelphoek. De begelei-dingsgroep was gevraagd het gemeentebestuur te adviseren over de ontwikkelingsvisie, die de gemeente Alkmaar samen met een stedenbouwkundig bureau had opgesteld voor de Schelphoek. Dit is een plangebied van vier hectare gelegen tussen de wijk Oud-Overdie en de Alkmaarse binnenstad. Het advies van de begeleidingsgroep en de reactie van het College van B&W worden op 21 en 29 oktober besproken in de commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer.

Uitgangspunten planontwikkeling Schelphoek
De gemeenteraad stelde begin vorig jaar in de startnotitie Schelphoek de randvoorwaarden vast waaraan de nieuwe plannen voor de Schelphoek moeten voldoen. Zo moet de Schelphoek een levendig, waterrijk havenkwartier worden met voornamelijk woningen, aangevuld met kleinschalige bedrijfjes. Naast plek voor woningen en meer water moet er een passantenhaven komen met 15 ligplaatsen en een (ondergrondse) parkeergarage voor bewoners en bezoekers van de binnenstad en Schelphoek. Bovendien moet ergens een kleine brandweerpost komen. Al deze programmapunten moeten volgens het College nog steeds gerealiseerd worden. Het College wil terdege rekening houden met het advies van de begeleidingsgroep bij het opstellen van het uiteindelijke Masterplan.

Wijzigingen na advies begeleidingsgroep
Voor de gewenste passantenjachthaven aan de Turfmarkt is het nodig dat de woonboten daar worden verplaatst. Voor alle zes woonboten is een nieuwe plek gevonden in het plangebied, zoals de begeleidingsgroep het wenste. Naar de maatvoering van de passantenhaven wordt nog eens kritisch gekeken. Langs de singel wordt meer plek ingeruimd voor groen. Vooral bij de Vondelstraat en de Boompoortbrug zullen deze groenstroken doen denken aan de oude bolwerken. Aan de randen van het plangebied (langs de Voormeer en langs de singel) komt lagere bebouwing dan eerst was gepland. In het midden van het plangebied wordt dit gecompenseerd door de bebouwing hier te verhogen. Dit komt overeen met de wens van de begeleidingsgroep dat de bouwhoogte van buiten naar binnen zou moeten oplopen. Op de hoek Baanpad/ Baansingel komt geen grootschalig gebouw. Behoud van de bestaande scheepswerf op deze plek en enkele nabijgelegen panden wordt serieus bekeken. Andere adviezen worden niet overgenomen. Om overlast van verkeer zoveel mogelijk te beperken houdt het College vast aan het plan om de Boombrug af te sluiten voor autoverkeer en komt er geen eenrichtingsverkeer. Verhogen van de bestaande parkeernorm van 1 auto per woning blijkt te kostbaar. Dat geldt ook voor het idee de Schelphoek een centrale gracht te laten zijn in het plan. Deze adviezen wil het College daarom niet overnemen. Alle wensen en randvoorwaarden tezamen kosten de gemeente tot dusverre EUR 7,7 miljoen. Hoewel voor het grootste deel van deze kosten dekking is gevonden, is de financiering van de planvorming nog niet volledig rond.

Advies wordt betrokken bij opstellen Masterplan Op 21 en 29 oktober staat de Schelphoek op de agenda van de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer. De raadscommissie wordt gevraagd een standpunt te bepalen over het advies van de begeleidingsgroep, en de reactie daarop van het College van B&W. Gekozen is voor behandeling op twee data, omdat de plannen omvangrijk zijn. Op 21 oktober worden de plannen aan de raadscommissie gepresenteerd en informatieve vragen beantwoord. Vervolgens zal de meningsvormende discussie plaatsvinden in de raadscommissie van 29 oktober.

Na besluitvorming in de raadscommissie wordt een Masterplan opgesteld als ruimtelijke onderbouwing, dat onderwerp zal zijn van inspraak. Dit Masterplan voor de Schelphoek legt het college voor aan de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer. Het plan wordt uiteindelijk vastgesteld door de gemeenteraad, die hierin het laatste woord heeft. Het vormt de basis voor alle toekomstige planologische procedures voor dit gebied, met de bijbehorende inspraakmomenten. Deze procedures starten zodra bouwaanvragen worden ingediend voor de ontwerpen van gebouwen die de architecten gaan maken.

15 oktober 2003