Gemeente Alkmaar
Visie op Schelphoek gewijzigd na advies begeleidingsgroep
Alkmaar, 15 oktober 2003
Het College van B&W heeft een reactie opgesteld op het advies van de
Begelei-dingsgroep Schelphoek. De begelei-dingsgroep was gevraagd het
gemeentebestuur te adviseren over de ontwikkelingsvisie, die de
gemeente Alkmaar samen met een stedenbouwkundig bureau had opgesteld
voor de Schelphoek. Dit is een plangebied van vier hectare gelegen
tussen de wijk Oud-Overdie en de Alkmaarse binnenstad. Het advies van
de begeleidingsgroep en de reactie van het College van B&W worden op
21 en 29 oktober besproken in de commissie Stedelijke Ontwikkeling en
Beheer.
Uitgangspunten planontwikkeling Schelphoek
De gemeenteraad stelde begin vorig jaar in de startnotitie Schelphoek
de randvoorwaarden vast waaraan de nieuwe plannen voor de Schelphoek
moeten voldoen. Zo moet de Schelphoek een levendig, waterrijk
havenkwartier worden met voornamelijk woningen, aangevuld met
kleinschalige bedrijfjes. Naast plek voor woningen en meer water moet
er een passantenhaven komen met 15 ligplaatsen en een (ondergrondse)
parkeergarage voor bewoners en bezoekers van de binnenstad en
Schelphoek. Bovendien moet ergens een kleine brandweerpost komen. Al
deze programmapunten moeten volgens het College nog steeds
gerealiseerd worden. Het College wil terdege rekening houden met het
advies van de begeleidingsgroep bij het opstellen van het
uiteindelijke Masterplan.
Wijzigingen na advies begeleidingsgroep
Voor de gewenste passantenjachthaven aan de Turfmarkt is het nodig dat
de woonboten daar worden verplaatst. Voor alle zes woonboten is een
nieuwe plek gevonden in het plangebied, zoals de begeleidingsgroep het
wenste. Naar de maatvoering van de passantenhaven wordt nog eens
kritisch gekeken. Langs de singel wordt meer plek ingeruimd voor
groen. Vooral bij de Vondelstraat en de Boompoortbrug zullen deze
groenstroken doen denken aan de oude bolwerken. Aan de randen van het
plangebied (langs de Voormeer en langs de singel) komt lagere
bebouwing dan eerst was gepland. In het midden van het plangebied
wordt dit gecompenseerd door de bebouwing hier te verhogen. Dit komt
overeen met de wens van de begeleidingsgroep dat de bouwhoogte van
buiten naar binnen zou moeten oplopen. Op de hoek Baanpad/ Baansingel
komt geen grootschalig gebouw. Behoud van de bestaande scheepswerf op
deze plek en enkele nabijgelegen panden wordt serieus bekeken. Andere
adviezen worden niet overgenomen. Om overlast van verkeer zoveel
mogelijk te beperken houdt het College vast aan het plan om de
Boombrug af te sluiten voor autoverkeer en komt er geen
eenrichtingsverkeer. Verhogen van de bestaande parkeernorm van 1 auto
per woning blijkt te kostbaar. Dat geldt ook voor het idee de
Schelphoek een centrale gracht te laten zijn in het plan. Deze
adviezen wil het College daarom niet overnemen. Alle wensen en
randvoorwaarden tezamen kosten de gemeente tot dusverre EUR 7,7
miljoen. Hoewel voor het grootste deel van deze kosten dekking is
gevonden, is de financiering van de planvorming nog niet volledig
rond.
Advies wordt betrokken bij opstellen Masterplan
Op 21 en 29 oktober staat de Schelphoek op de agenda van de
raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer. De raadscommissie
wordt gevraagd een standpunt te bepalen over het advies van de
begeleidingsgroep, en de reactie daarop van het College van B&W.
Gekozen is voor behandeling op twee data, omdat de plannen omvangrijk
zijn. Op 21 oktober worden de plannen aan de raadscommissie
gepresenteerd en informatieve vragen beantwoord. Vervolgens zal de
meningsvormende discussie plaatsvinden in de raadscommissie van 29
oktober.
Na besluitvorming in de raadscommissie wordt een Masterplan opgesteld
als ruimtelijke onderbouwing, dat onderwerp zal zijn van inspraak. Dit
Masterplan voor de Schelphoek legt het college voor aan de
raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer. Het plan wordt
uiteindelijk vastgesteld door de gemeenteraad, die hierin het laatste
woord heeft. Het vormt de basis voor alle toekomstige planologische
procedures voor dit gebied, met de bijbehorende inspraakmomenten. Deze
procedures starten zodra bouwaanvragen worden ingediend voor de
ontwerpen van gebouwen die de architecten gaan maken.
15 oktober 2003