20-10-2003
Europese titel Alfa 147 GTA ook voor Tim Coronel
Het was dus Cable 1's Tim Coronel die naast de Nederlandse titel in de
Pearle Alfa 147 GTA Challenge ook het Europees kampioenschap Alfa 147
GTA in de wacht sleepte.
Hij deed dat in het hol van de leeuw, namelijk op het snelle en zo
fraaie circuit van Monza onder Milaan tijdens een zinderende finale
die het publiek op de banken bracht.
Coronel kreeg de titel niet cadeau. Natuurlijk hij had een voorsprong
van vijftien punten op zijn nog enige resterende rivaal voor het EK,
de Italiaan Maurizio Campani maar moest er terdege rekening meehouden
dat men in het Italiaanse kamp belust was op revanche.
Revanche voor de verpletterende nederlaag tijdens de EK-race op het
Circuit van Zandvoort op de dag van de Marlboro Masters.
Op ons thuiscircuit Monza, zo zwoeren Campani en zijn vrienden toen,
zullen we die Hollanders een toontje lager laten zingen.
In de kwalificatietraining bleek inderdaad het voordeel van het
thuiscircuit, net zoals dat op Zandvoort voor de Nederlanders had
gegolden. Coronel kwalificeerde zich moeizaam als tiende terwijl zijn
grote rivaal Campani de derde startpositie pakte achter zijn
landgenoten Iacone en Larini.
Ik moet dus, zei Coronel aan de vooravond van de race, in ieder geval
zesde worden, dan ben ik zeker van de Europese titel, ook al laten de
Italianen Campani winnen.
Achteraf bleek daar geen sprake van. Larini en Iacone gingen een
spectaculair duel aan voor de winst in de race, terwijl Campani aan
een derde plaats genoeg had om zich kampioen van Italie te mogen
noemen.
Maar dat wist Coronel tijdens de race natuurlijk niet. Hij startte
voorzichtig, nam geen risico's en werkte zich pas na een paar ronden
wat naar voren. Veel steun had hij daarbij van zijn teamgenoot Sandor
van Es die vorig jaar de Pearle Alfa 147 Challenge had gewonnen.
Coronel: In de laatste ronde lag ik zevende, en ingeklemd tussen twee
Italianen. En ik moest zesde worden. Van Es wist dat ook en die gaf me
bij het aanremmen voor een bocht zo'n zet dat ik die Italianen voorbij
ging. Toen was het voor de baker. Achteraf had ik twaalfde mogen
worden omdat Campani slechts derde werd, maar ja, dat kon ik niet
weten.
Larini won de wedstrijd op de valreep door in de laatste bocht Iaconen
voorbij te steken en Automotive's Melvin de Groot reed een
opmerkelijke race die hem wat het Nederlandse klassement betrof in de
race op de tweede plaats achter Coronel liet eindigen.
Van Es werd fraai derde en succes was er ook voor Sandra van der Sloot
van het Dayzersteam. Overall werd ze elfde, in het Nederlandse
klassement vierde en ze realiseerde heel knap de snelste raceronde met
een gemiddelde van 160,13 km per uur.
Natuurlijk waren er ook de nodige tegenvallers. Rory Bertram van Tempo
Team die in het eindklassement van de Pearle Alfa 147 GTA Challenge
nog tweede had kunnen worden achter de kampioen Tim Coronel viel uit
met mechanische pech terwijl hij heel fraai op de vierde plaats reed.
Sebastiaan Bleekemolen van het Dayzersteam lag op een gegeven moment
vijfde maar werd vervolgens de baan afgereden door de als een kamikaze
rondrijdende Fabrizio Armetta. Die vervolgens Cable 1's Jan-Joris
Verheul torpedeerde waardoor deze in een spin raakte en Automotive's
Boy Zentveldt met zich mee sleurde de vangrails in. Een pleister op de
wonde voor de eigenaar van Automotive, Peter Zentveldt, was dat de
jonge Andre van Wonderen de Nederlandse titel veroverde in de
Olympische klasse.
Van Wonderen bleef heel fraai overeind tussen alle geweld op het zo
snelle circuit van Monza en liet zien dat men in de toekomst veel van
hem kan verwachten.
AutoRai