BedrijfsautoRAI

20-10-2003

Citroën primeurs op BedrijfsautoRAI 2003

Citroën Nederland grijpt de BedrijfsautoRAI 2003 aan om haar gamma van bedrijfswagens uit te breiden met twee vertegenwoordigers die een belangrijke rol gaan spelen in het hogere, zogenaamde D1-segment. Ruimte, comfort en representativiteit zijn de belangrijkste troeven van de Citroën C5 Break Service en de Citroën C8 Service.

Het D1-segment maakt met bijna 4.200 registraties ruim vijf procent uit van de in Nederland verkochte bedrijfswagens. In de afgelopen jaren maakte dit segment een aanzienlijke groei door; in de eerste acht maanden van 2003 steeg het aandeel van dit segment zelfs tot 5,9 procent. De Service-uitvoeringen van de C5 Break en de C8 appelleren aan de wensen die het zakelijke segment heeft ten aanzien van ruimte en representativiteit.

Citroën C5 Break Service
De beslissing van Citroën om te komen met een bedrijfswagenversie van de C5 Break ligt voor de hand, gezien de verwachtingen van veeleisende zakelijke consumenten. Citroën laat de C5 Break in Nederland aanpassen aan de hier geldende eisen. De aanpassingen betreffen het verhoogde dak, de montage van een vlakke laadvloer, het plaatsen van een tussenschot (30 cm hoog) en het blinderen van achterzijruiten. De zijruit in het portier rechtsachter wordt - aangezien dit niet wettelijk verplicht is - niet geblindeerd, al is dat optioneel wel mogelijk. Groot voordeel voor een bedrijfswagen met het laadvermogen van een C5 Break is het hydractief veersysteem met automatische niveauregeling, ook bij volle belading. Dankzij het Hydractive III veersysteem en de optimale stoelverstellingsmogelijkheid, kan worden gesteld dat de Citroën C5 Break Service de meest comfortabele bedrijfsauto is op de Nederlandse wegen. De achterruit van de C5 Break Service is bovendien onafhankelijk van de achterklep te openen en de hoogteregeling vanuit de bagageruimte kan de tildrempel desgewenst verhogen of verlagen. De automatische niveauregeling, het ruimteaanbod en de elegante verschijningsvorm zijn een belangrijke kwaliteit van de C5 Break Service.

De C5 Break Service is leverbaar vanaf 17.832,74 (excl. BTW) voor de
1.8 16V Break op basis van het uitrustingsniveau Essentielle.

C8 Service
Met de presentatie van de C8 Service voldoet Citroën aan de vraag uit de markt om een grijskentekenvariant van haar grote ruimteauto. Hoewel de stoelen van de standaard C8 simpel kunnen worden uitgenomen, bestaat bij veel zakelijke gebruikers de behoefte aan een permanente inrichting als bedrijfswagen met vlakke laadvloer. Citroën laat de C8 in Nederland aanpassen met een scheidingswand ruim achter de voorstoelen. Citroën heeft gekozen voor een grote leefruimte voorin. Praktische ruimte, want deze is te betreden via de zijschuifdeuren. De comfortabele voorstoelen zijn omkeerbaar, waardoor naar wens een grote werkplek kan worden gecrëerd. Beide ruiten in de zij-schuifdeuren zijn transparant, waardoor de dode hoek is geminimaliseerd. In de C8 Service is de tussenwand met ruit geplaatst ter hoogte van de C-stijl, zodat achter de voorstoelen een vrije ruimte beschikbaar blijft voor zaken als een laptop of koffer. Citroën wacht reacties uit de markt af om te beslissen of een versie zal worden gepresenteerd met een tussenwand die aan de B-stijl is bevestigd.

De C8 Service is leverbaar vanaf 23.710,28 (excl. BTW) voor de 2.0 16V op basis van het uitrustingsniveau Ligne Prestige.

Bekende Citroëns verrassend gepresenteerd

Naast de twee belangrijke primeurs heeft Citroën de Berlingo, Jumpy en Jumper heel bijzonder laten aankleden. De aandacht gaat op de stand van Citroën (A07-002) dan ook uit naar drie geheel zwart gespoten bestellers met lichtmetalen velgen, donkere ramen, sidebars en lederen bekleding. Citroën wil hiermee accentueren dat haar bestelwagens zodanig onderdeel zijn geworden van het straatbeeld, dat men pas echt opkijkt als ze opvallend zijn uitgedost.

Berlingo

De Citroën Berlingo is een bekende verschijning op de Nederlandse wegen. De auto werd in 1996 geïntroduceerd en kreeg in november 2002 een grondige facelift. De Berlingo kreeg een nieuw in- en exterieur, een robuust uiterlijk, en behield de comfortabele rijeigenschappen die we tot dusver alleen bij personenwagens mochten verwachten. Inmiddels heeft Citroën al meer dan 1.000.000 Berlingo's over de hele wereld verkocht. In Nederland zijn inmiddels bijna 33.000 Berlingos op kenteken gezet. Veilig weggedrag en goede passieve veiligheidsvoorzieningen sieren de Berlingo. De bedrijfsauto is bovendien leverbaar met zij-airbags. Op de RAI toont Citroën de Berlingo in een 4x4 uitvoering met alle denkbare opties. Andere voorbeelden van productvernieuwing zijn de Berlingo Pick-up die in Nederland op basis van een Plancher Cabine wordt gebouwd. Groot voordeel van deze pick-up zijn de compacte afmetingen die hem buitengewoon geschikt maken voor gebruik op smalle paden en inritten.

Jumpy
De Citroën Jumpy manifesteert zich in 2003 uitermate positief ten opzichte van vorig jaar. Uit de statistieken blijkt bovendien dat veel Berlingo-rijders overstappen op een Jumpy. Daarmee toont de Jumpy het aangename van een personenauto in combinatie met de gebruiksmogelijkheden van een bedrijfsauto. De Jumpy is in Nederland erg populair als Comfort Luxe, die standaard onder meer centrale deurvergrendeling, een luxepakket, twee frontairbags en een in hoogte verstelbare bestuurderstoel met armsteun biedt. Citroën laat de Jumpy tijdens de BedrijfsautoRAI zien in zijn meest extreme vorm. Full-options, met dubbele cabine en in de kleur zwart.

Jumper
De Citroën Jumper staat eveneens opvallend uitgedost op de stand van Citroën. Op de BedrijfsautoRAI staat bovendien een uitvoering van de grootste gesloten Jumper, een door de Franse carrosseriebouwer Durisotti flink onder handen genomen Jumper Plancher Cabine die dankzij aanpassingen nu een laadvolume heeft van 20 m3. Citroën brengt deze Jumper op de markt als Jumper Polyvolume. Aangezien ook hier een Plancher Cabine als basis is gebruikt, kon een lage instap worden gerealiseerd. De ombouw is volledig van kunststof en gaat dus niet ten koste van het nuttig laadvermogen; het laadvermogen bedraagt nu maximaal 1.450 kg. Alle genoemde bedrijfswagens zijn direct na de BedrijfsautoRAI leverbaar.