20-10-2003
Citroën primeurs op BedrijfsautoRAI 2003
Citroën Nederland grijpt de BedrijfsautoRAI 2003 aan om haar gamma van
bedrijfswagens uit te breiden met twee vertegenwoordigers die een
belangrijke rol gaan spelen in het hogere, zogenaamde D1-segment.
Ruimte, comfort en representativiteit zijn de belangrijkste troeven
van de Citroën C5 Break Service en de Citroën C8 Service.
Het D1-segment maakt met bijna 4.200 registraties ruim vijf procent
uit van de in Nederland verkochte bedrijfswagens. In de afgelopen
jaren maakte dit segment een aanzienlijke groei door; in de eerste
acht maanden van 2003 steeg het aandeel van dit segment zelfs tot 5,9
procent. De Service-uitvoeringen van de C5 Break en de C8 appelleren
aan de wensen die het zakelijke segment heeft ten aanzien van ruimte
en representativiteit.
Citroën C5 Break Service
De beslissing van Citroën om te komen met een bedrijfswagenversie van
de C5 Break ligt voor de hand, gezien de verwachtingen van veeleisende
zakelijke consumenten. Citroën laat de C5 Break in Nederland aanpassen
aan de hier geldende eisen. De aanpassingen betreffen het verhoogde
dak, de montage van een vlakke laadvloer, het plaatsen van een
tussenschot (30 cm hoog) en het blinderen van achterzijruiten. De
zijruit in het portier rechtsachter wordt - aangezien dit niet
wettelijk verplicht is - niet geblindeerd, al is dat optioneel wel
mogelijk. Groot voordeel voor een bedrijfswagen met het laadvermogen
van een C5 Break is het hydractief veersysteem met automatische
niveauregeling, ook bij volle belading. Dankzij het Hydractive III
veersysteem en de optimale stoelverstellingsmogelijkheid, kan worden
gesteld dat de Citroën C5 Break Service de meest comfortabele
bedrijfsauto is op de Nederlandse wegen. De achterruit van de C5 Break
Service is bovendien onafhankelijk van de achterklep te openen en de
hoogteregeling vanuit de bagageruimte kan de tildrempel desgewenst
verhogen of verlagen. De automatische niveauregeling, het ruimteaanbod
en de elegante verschijningsvorm zijn een belangrijke kwaliteit van de
C5 Break Service.
De C5 Break Service is leverbaar vanaf 17.832,74 (excl. BTW) voor de
1.8 16V Break op basis van het uitrustingsniveau Essentielle.
C8 Service
Met de presentatie van de C8 Service voldoet Citroën aan de vraag uit
de markt om een grijskentekenvariant van haar grote ruimteauto. Hoewel
de stoelen van de standaard C8 simpel kunnen worden uitgenomen,
bestaat bij veel zakelijke gebruikers de behoefte aan een permanente
inrichting als bedrijfswagen met vlakke laadvloer. Citroën laat de C8
in Nederland aanpassen met een scheidingswand ruim achter de
voorstoelen. Citroën heeft gekozen voor een grote leefruimte voorin.
Praktische ruimte, want deze is te betreden via de zijschuifdeuren. De
comfortabele voorstoelen zijn omkeerbaar, waardoor naar wens een grote
werkplek kan worden gecrëerd. Beide ruiten in de zij-schuifdeuren zijn
transparant, waardoor de dode hoek is geminimaliseerd. In de C8
Service is de tussenwand met ruit geplaatst ter hoogte van de C-stijl,
zodat achter de voorstoelen een vrije ruimte beschikbaar blijft voor
zaken als een laptop of koffer. Citroën wacht reacties uit de markt af
om te beslissen of een versie zal worden gepresenteerd met een
tussenwand die aan de B-stijl is bevestigd.
De C8 Service is leverbaar vanaf 23.710,28 (excl. BTW) voor de 2.0 16V
op basis van het uitrustingsniveau Ligne Prestige.
Bekende Citroëns verrassend gepresenteerd
Naast de twee belangrijke primeurs heeft Citroën de Berlingo, Jumpy en
Jumper heel bijzonder laten aankleden. De aandacht gaat op de stand
van Citroën (A07-002) dan ook uit naar drie geheel zwart gespoten
bestellers met lichtmetalen velgen, donkere ramen, sidebars en lederen
bekleding. Citroën wil hiermee accentueren dat haar bestelwagens
zodanig onderdeel zijn geworden van het straatbeeld, dat men pas echt
opkijkt als ze opvallend zijn uitgedost.
Berlingo
De Citroën Berlingo is een bekende verschijning op de Nederlandse
wegen. De auto werd in 1996 geïntroduceerd en kreeg in november 2002
een grondige facelift. De Berlingo kreeg een nieuw in- en exterieur,
een robuust uiterlijk, en behield de comfortabele rijeigenschappen die
we tot dusver alleen bij personenwagens mochten verwachten. Inmiddels
heeft Citroën al meer dan 1.000.000 Berlingo's over de hele wereld
verkocht. In Nederland zijn inmiddels bijna 33.000 Berlingos op
kenteken gezet. Veilig weggedrag en goede passieve
veiligheidsvoorzieningen sieren de Berlingo. De bedrijfsauto is
bovendien leverbaar met zij-airbags. Op de RAI toont Citroën de
Berlingo in een 4x4 uitvoering met alle denkbare opties. Andere
voorbeelden van productvernieuwing zijn de Berlingo Pick-up die in
Nederland op basis van een Plancher Cabine wordt gebouwd. Groot
voordeel van deze pick-up zijn de compacte afmetingen die hem
buitengewoon geschikt maken voor gebruik op smalle paden en inritten.
Jumpy
De Citroën Jumpy manifesteert zich in 2003 uitermate positief ten
opzichte van vorig jaar. Uit de statistieken blijkt bovendien dat veel
Berlingo-rijders overstappen op een Jumpy. Daarmee toont de Jumpy het
aangename van een personenauto in combinatie met de
gebruiksmogelijkheden van een bedrijfsauto. De Jumpy is in Nederland
erg populair als Comfort Luxe, die standaard onder meer centrale
deurvergrendeling, een luxepakket, twee frontairbags en een in hoogte
verstelbare bestuurderstoel met armsteun biedt. Citroën laat de Jumpy
tijdens de BedrijfsautoRAI zien in zijn meest extreme vorm.
Full-options, met dubbele cabine en in de kleur zwart.
Jumper
De Citroën Jumper staat eveneens opvallend uitgedost op de stand van
Citroën. Op de BedrijfsautoRAI staat bovendien een uitvoering van de
grootste gesloten Jumper, een door de Franse carrosseriebouwer
Durisotti flink onder handen genomen Jumper Plancher Cabine die
dankzij aanpassingen nu een laadvolume heeft van 20 m3. Citroën brengt
deze Jumper op de markt als Jumper Polyvolume. Aangezien ook hier een
Plancher Cabine als basis is gebruikt, kon een lage instap worden
gerealiseerd. De ombouw is volledig van kunststof en gaat dus niet ten
koste van het nuttig laadvermogen; het laadvermogen bedraagt nu
maximaal 1.450 kg. Alle genoemde bedrijfswagens zijn direct na de
BedrijfsautoRAI leverbaar.
BedrijfsautoRAI