Rapportage enquête Sociale Veiligheid
In het voorjaar 2003 hield de FNV Randstad een enquête onder FNV - leden over sociale onveiligheid op en rond de werkplek.
De rapportage is als attachment bijgevoegd.
De cijfers zijn weinig hoopgevend. Meer dan de helft van de respondenten heeft wel eens te maken gehad met een onveilige situatie. Dat varieert tussen een scheldende klant tot bedreiging en overvallen op de werkplek. Wij waren vooral benieuwd naar de suggesties die de werknemers zouden aandragen. Meer dan 50% van de respondenten vulde het enquêteformulier aan met een persoonlijke hartekreet of een suggestie.
Vijf punten voor veilig werken
Op basis van de enquêteresultaten komt FNV Randstad tot het 5-punten-plan:
* Garantie dat politie snel aanwezig is
* (genoemd door 46% van de respondenten) Gevoelens van onveiligheid worden gereduceerd door een garantie dat de politie snel ter plekke is als er echt iets aan de hand is. Verkorte procedures voor aangifte en voortvarende afhandeling van procedures door het Openbaar Ministerie vergroten de aangiftebereidheid. Een goed voorbeeld is het convenant "Tegengaan Winkeldiefstal Binnenstad", zoals onlangs in Amsterdam is afgesloten.
* Meer toezicht op straat in de buurt van de werkplek
* (genoemd door 22 % van de respondenten) Investeren in "secundaire preventie" biedt de werknemers bescherming tegen onveiligheid. Het gevaar zelf blijft bestaan, maar kan de werknemer moeilijker bereiken, het zgn. vertragingseffect. Bewakingsfirma in winkelcentra en bedrijventerreinen is een bekend fenomeen. Met name in het openbaar vervoer, op perrons en in de stationshallen, zijn er al initiatieven om de veiligheid voor personeel, passanten en klanten te vergroten.
* Cursus omgaan met de agressieve klant
* (genoemd door 23% van de respondenten) Cursussen om te leren om te gaan met de vorkheftruck of de bediening van een geavanceerd apparaat zijn de gewoonste zaak van de wereld. Ook bij sociale veiligheid moeten werknemers weten hoe te handelen. Welke procedures moeten worden gevolgd? Hoe om te gaan met agressieve of criminele klanten, hoe te voorkomen dat situaties escaleren? Het voorbeeld in de Horeca verdient allerwegen navolging.
* Regelmatig overleg met collega's en werkgever
* (genoemd door 16% van de respondenten) Personeel heeft vaak een goed beeld van het type klant, soort situatie en soort van gevaar. Samen met het personeel moet een beleid gemaakt worden ter vergroting van het veiligheidsgevoel. Volgens de FNV zou de Ondernemingsraad een goede gesprekspartner zijn. Als er sprake is een samenwerkingsverband met meerdere werkgevers (bijvoorbeeld een winkeliersvereniging) moeten ook de vakorganisaties daarin betrokken worden.
* Waarschuwingssystemen
(genoemd door 4% van de respondenten)
Waarschuwingssystemen en alarmeringssystemen kunnen als aanvulling op -en niet in de plaats van - andere maatregelen genomen worden. Van camera's en noodknoppen gaat kennelijk maar een beperkt beschermend effect uit.
FNV