20-10-2003
'Truck of the Year'-titel voor nieuwe Mercedes-Benz Actros
Tijdens de Bedrijfsauto RAI in Amsterdam werd bekendgemaakt dat de
prestigieuze titel van Truck of the Year 2004 is toegekend aan de
Mercedes-Benz Actros.
De onderscheiding wordt sinds 1977 jaarlijks toegekend door een
internationale vakjury, samengesteld uit redacteuren van tijdschriften
in de transportwereld. Vanuit Nederland maakt Pieter Wieman van het
tijdschrift Truck & Transport Management deel uit van deze jury. De
Actros werd bijzonder gewaardeerd vanwege zijn veelzijdigheid met
diverse V6- en V8-motoren en uiteenlopende laadvermogens en
cabine-uitvoeringen. Ook de aspecten comfort en ergonomie zijn sterke
punten van de Mercedes-Benz Actros, met ondermeer het Actros Drivers
Concept.
Met de Actros wint Mercedes-Benz voor de vijfde keer de titel van
Truck of the Year. Eerder werden onderscheiden de LN2 (1985), de
SK-Serie (1990), de eerste generatie van de Actros (1997) en de Atego
(1999). Dat we er nu met de nieuwe Actros weer in zijn geslaagd om
deze titel binnen te halen, stemt ons natuurlijk bijzonder tevreden en
vervult ons met gepaste trots, zegt Boudewijn Heilijgers, directeur
Mercedes-Benz bedrijfswagens van DaimlerChrysler Nederland.
De nieuwste generatie van de Mercedes-Benz Actros, die eerder dit jaar
zijn marktintroductie beleefde, is met bijzonder veel enthousiasme
ontvangen. Reacties van zowel ondernemers als chauffeurs zijn
overweldigend positief, waarbij vooral de ergonomie en de efficiency
als sterk punten van dit model worden genoemd. De Mercedes-Benz Actros
is het grootste model in het leveringsprogramma van de Mercedes-Benz
bedrijfswagens, speciaal bedoeld voor internationaal transport en
distributievervoer in het segment van 18 tot 26 ton.
De Mercedes-Benz Actros is leverbaar met de lange slaapcabine of met
de riante Megaspace-cabine, beide al dan niet in de Single
Cab-uitvoering. Voor de aandrijving kan worden gekozen uit V6- en
V8-motoren, qua vermogen uiteenlopend van 235 kW (320 pk) tot 425 kW
(578 pk). De Actros in tweeasser-uitvoering kan worden geleverd als
luchtgeveerde trekker, luchtgeveerde bakwagen, lowliner bakwagen,
trekker met luchtvering rondom of als lowliner trekker. De Actros
drieasser is er als luchtgeveerde bakwagen met enkellucht naloopas,
met verlaagd chassis of als luchtgeveerde voorloopas-trekker.
De cabine van de Actros is ontworpen volgens het Actros Drivers
Concept, waarbij ergonomie en comfort voor de chauffeur centraal
staan. Dat blijkt ondermeer uit de TNO-gecertificeerde
chauffeursstoel, diverse verstelmogelijkheden van stuurwiel,
stuurkolom en stoel en het standaardbed met springveren-matras. Het
bovenbed is een comfortbed met vormondersteunende lattenbodem. In
reacties van chauffeurs die al rijden met de vernieuwde Actros worden
met name het comfort en de ergonomie in de cabine als positieve punten
aangevoerd.
BedrijfsautoRAI