TNO Arbeid


Samenvatting rapport 'Wandelen tijdens de lunch'

Een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking beweegt te weinig. Stimuleren van bewegen is wenselijk, met name van degenen die zowel in het werk als in de vrije tijd weinig actief zijn. Er is behoefte aan laagdrempelige vormen van bewegingsstimulering die structureel in de dagelijkse arbeidssituatie ingepast kunnen worden en grote groepen werknemers aanspreken. Wandelen tijdens de lunch kan hier een uitstekende functie in vervullen.

In dit rapport wordt de huidige kennis op het gebied van 'lunchwandelen' in kaart gebracht, inclusief de rol van de omgeving en de bedrijfscultuur. Deze informatie is gebaseerd op een literatuurstudie, een landelijke enquête en case-beschrijvingen. In een afsluitende invitational conference is het maatschappelijk draagvlak voor lunchwandelen getoetst.

Resultaten van het onderzoek

* Er is nog weinig (inter)nationale literatuur over wandelen tijdens de lunch en de effecten daarvan op de gezondheid van werknemers. Lunchwandelen kan de vergelijking met andere bewegingsvormen voor werknemers, zoals bedrijfsfitness, bewegen in het woon-werk verkeer en op kantoor, met glans doorstaan als het gaat om gezondheidseffecten en laagdrempeligheid.
* Uit de landelijke enquête blijkt dat circa 20 tot 30% van de werknemers met 'bewegingsarm' werk momenteel wandelt tijdens de lunch. De bedrijfsomgeving heeft een grote invloed op het wandelgedrag van de werknemers, zowel in positieve zin (aanwezigheid van een park of wandelroute) als in negatieve zin (een onaantrekkelijke omgeving belemmert het lunchwandelen). Bijna de helft van de werknemers met bewegingsarm werk geeft aan mee te willen meedoen aan een wandelcampagne als deze vanuit het bedrijf wordt opgezet.
* P&O-functionarissen geven aan dat gezondere werknemers, en daarmee lager ziekteverzuim en minder kans op burnout, als belangrijkste reden worden gezien om in het bedrijf aan bewegingsstimulering te doen. Meer dan de helft denkt dat het management positief staat tegenover lunchwandelen en 40% vindt dat de werkgever het wandelen moet stimuleren.
* Uit de case-beschrijvingen kwam naar voren dat het promoten van bewegen een onderdeel van de bedrijfscultuur zou moeten worden, waarbij leidinggevenden een goed voorbeeld geven. De werknemers worden met name gestimuleerd om te gaan wandelen tijdens de lunch door de plezierige en sociale aspecten ervan te benadrukken. Volgens de e-mail enquête onder werknemers wordt er in de rode (stadsomgeving) en groene (park of natuurgebied) omgeving al regelmatig gewandeld, maar in de grijze omgeving (bedrijventerrein) zijn er maar weinigen die lunchwandelen.
* De circa 20 aanwezigen bij de invitational conference waren vertegenwoordigers van de overheid, kennisinstellingen en in mindere mate het bedrijfsleven. Uit de conferentie is als ideaal toekomstbeeld naar voren gekomen dat werknemers, al dan niet na een stimuleringscampagne en/of aanpassingen aan de omgeving, zelfstandig en op eigen gelegenheid tijdens de lunchpauze regelmatig buiten een stevige wandeling maken. Om dit te bereiken moeten werkgevers in ieder geval zorgen dat alle randvoorwaarden in het bedrijf gunstig zijn. Om de bewustwording bij bedrijven te stimuleren zou de (rijks)overheid, volgens de aanwezigen, onderzoek naar de effecten van lunchwandelen kunnen uitvoeren en de resultaten ervan verspreiden. De departementen van VWS, LNV, VROM, SZW en EZ lijken hierbij de belangrijkste partners, waarbij VWS vaak genoemd wordt als de meest geschikte trekker. Het volledige rapport vindt u in het bericht.

Direct naar het bericht: http://www.arbeid.tno.nl/nieuws/20031021.html

info@arbeid.tno.nl
www.arbeid.tno.nl