IP/03/1417
Brussel, 20 oktober 2003
Vrij verkeer van goederen: de Commissie vraagt Zweden, Oostenrijk en
Nederland belemmeringen op te heffen
De Europese Commissie heeft Zweden officieel gevraagd het verbod voor
Zweedse consumenten om onafhankelijke tussenpersonen voor eigen
gebruik bestemde alcoholische dranken uit andere lidstaten naar Zweden
te laten meenemen, op te heffen. Ook heeft de Commissie Oostenrijk
officieel verzocht zijn systeem van kwaliteitslabels voor producten te
wijzigen, zodat er een eind komt aan de discriminatie tussen
Oostenrijkse producten en producten uit andere EU-landen. Verder heeft
de Commissie Nederland gevraagd zijn voorschriften te wijzigen,
ingevolge waarvan houtkachels die in een andere EU-lidstaat al voor de
verkoop zijn goedgekeurd, ook nog eens door een Nederlandse
keuringsinstantie moeten worden goedgekeurd voor ze in Nederland in de
handel mogen worden gebracht. Het gaat bij de verzoeken van de
Commissie om met redenen omklede adviezen, de tweede fase van de
inbreukprocedure volgens artikel 226 van het EG-Verdrag. Wanneer
binnen een bepaalde termijn, gewoonlijk twee maanden, geen bevredigend
antwoord wordt verkregen, kan de Commissie de lidstaten voor het
Europese Hof van Justitie dagen.
Wanneer nationale voorschriften het vrije verkeer van goederen (een
van de fundamentele beginselen van de interne markt; zie artikel 28
van het EG-verdrag) binnen de Europese Unie belemmeren, wordt
bedrijven het recht ontnomen een product binnen de gehele Unie te
verkopen. Daardoor zal de concurrentie op de nationale markten
afnemen. Uiteindelijk leidt dit ertoe dat de consument een geringere
keus heeft en meer dreigt te moeten betalen.
Zweden - meenemen van alcoholische dranken door particulieren
De Commissie heeft een met redenen omkleed advies naar Zweden gestuurd
over een verbod voor particulieren om onafhankelijke tussenpersonen
alcoholische dranken uit andere lidstaten naar Zweden te laten
meenemen. Volgens de Zweedse wetgeving is het particulieren onder
bepaalde omstandigheden toegestaan alcohol voor eigen gebruik Zweden
binnen te brengen, maar zij moeten dat wel persoonlijk doen. Indien
Zweedse consumenten fysiek niet in staat zijn zelf het product het
land binnen te brengen, is hun enige mogelijkheid Systembolaget, het
nationale detailhandelsmonopolie voor alcohol, te vragen dit voor hen
te doen.
De Zweedse autoriteiten beweren dat het verbod noodzakelijk is met het
oog op de volksgezondheid. De Commissie is evenwel van mening dat een
in Zweden woonachtige particulier niet mag worden belet producten te
kopen die in andere lidstaten in de handel zijn. Nationale bepalingen
die dit verhinderen, vormen een handelsbelemmering.
Deze wordt niet uit de weg geruimd doordat de consument Systembolaget
kan vragen alcohol het land binnen te brengen. Volgens de Commissie
kan de volksgezondheid ook op een andere, de handel tussen de
lidstaten minder beperkende wijze tegen de gevolgen van excessief
alcoholgebruik worden beschermd.
Oostenrijk - kwaliteitslabel
De Commissie heeft een met redenen omkleed advies naar Oostenrijk
gestuurd, waarin zij preciseert dat een kwaliteitslabel niet mag
worden gegeven op grond van de herkomst van de producten.
In Oostenrijk kunnen Oostenrijkse producten een kwaliteitslabel,
"AUSTRIA-Gütezeichen", krijgen op grond van een onderzoek door een
gekwalificeerd controle-instituut. Producten uit het buitenland kunnen
weliswaar ook een kwaliteitslabel krijgen, maar dit ziet er dan anders
uit.
De Oostenrijkse regering heeft de Commissie tot dusverre niet
uitgelegd waarom kwaliteitslabels er anders uitzien naargelang het
gaat om Oostenrijkse of buitenlandse producten.
De Commissie is van mening dat deze regeling bijdraagt tot een
consolidatie van de consumentengewoonten. Hierdoor kan het moeilijker
worden producten uit andere lidstaten op de Oostenrijkse markt te
verkopen.
Nederland - houtkachels
Volgens de Nederlandse wetgeving moeten bepaalde soorten houtkachels
een typegoedkeuring hebben voordat ze in Nederland mogen worden
verhandeld. Deze typegoedkeuring kan alleen door een in Nederland
gevestigde keuringsinstantie worden verleend.
Een handelaar die het vereiste onderzoek al door een in een andere
lidstaat gevestigde instelling heeft laten uitvoeren, moet dit
onderzoek dus steeds opnieuw in Nederland laten verrichten.
Dit nieuwe onderzoek leidt tot overbodige kosten en vormt een
ongerechtvaardigde belemmering van de Europese handel in houtkachels.
Een dergelijke eis is ook onverenigbaar met het verbod op beperkingen
op het vrij verrichten van diensten (artikel 49 van het EG-Verdrag).
Het feit dat de keuringsinstantie in Nederland moet zijn gevestigd, is
immers een discriminatie ten opzichte van in een andere lidstaat
gevestigde instanties.
Ook moet volgens de regeling een symbool van typegoedkeuring op al
goedgekeurde houtkachels worden aangebracht. Hierdoor moet het product
voor de Nederlandse markt worden gewijzigd, wat ook al een
ongerechtvaardigde inbreuk op het vrije verkeer in houtkachels
betekent.
Daarom heeft de Commissie een met redenen omkleed advies naar
Nederland gestuurd.
Recente algemene informatie over inbreuken met betrekking tot alle
lidstaten is te vinden op het volgende adres:
http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.h
tm
European Commission