Gemeente Nieuwegein

College van B&W stelt aanpassingen aan 30 km/uur gebieden voor

Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nieuwegein heeft de 30 km/uur-gebieden verkeerstechnisch geëvalueerd. Aanleiding om de evaluatie vervroegd uit te voeren was onder andere het aantal klachten dat weggebruikers indienden over de genomen maatregelen. De evaluatie heeft plaats gevonden door een onafhankelijk bureau. Op basis van het onderzoek wordt een aantal aanpassingen uitgevoerd, waarbij het verbeteren van de verkeersveiligheid voorop blijft staan. Zo wil het College in het algemeen de ingevoerde maximum snelheid van 30 km/uur handhaven. Een lage snelheid betekent immers een vermindering van de kans op (ernstig) letsel in geval van een ongeval.

Samengevat gaat het om de volgende maatregelen:


* op een aantal wijkwegen wordt op korte termijn de voorrangsregeling teruggebracht (de maximumsnelheid van 30 km/uur blijft gehandhaafd);
* op de Middenweide en de Heemraadsweide blijft het 30 km/uur regime gehandhaafd en daarvoor zal een aantal inrichtingsmaatregelen genomen worden;

* de Koninginnenlaan, de Oranjestraat en de Wierselaan worden op termijn als 30 km/uur zone aangemerkt;

* op de Parkhout wordt de maximumsnelheid van 50 km/uur opnieuw ingevoerd;

* binnen de verblijfsgebieden krijgen de (hoofd)fietsroutes zoveel mogelijk voorrang;

* de uitritconstructies langs de wijkwegen worden op korte termijn aangepast;

* in bochten worden de drempels verwijderd. Deze leveren te veel hinder op voor het openbaar vervoer. Een aantal rubberen drempels is te breed. Deze worden vervangen.

* er wordt afgezien van de voorgenomen inrichting van de Structuurbaan tot 30 km/uur weg. Ter attentieverhoging zullen rode fietsstroken aangelegd worden.

* tevens wordt afgezien van het op termijn instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur op de Galecopperlaan tussen de Anne de Vrieshove en Rembrandthage.

Met het hele pakket van aanpassingen is een bedrag van ongeveer ¤ 1,2 miljoen gemoeid.

Verbeteren verkeersveiligheid
Het verbeteren van de verkeersveiligheid is één van de speerpunten van deze gemeente. Op 2 maart 2000 heeft de gemeenteraad van Nieuwegein de beleidsnota Verkeersveiligheid vastgesteld. In deze nota is een functie-indeling van wegen binnen de gemeente opgenomen. Bij deze indeling vindt grofweg een tweedeling plaats in gebieden met een verblijfsfunctie (hierbij gaat het om gebieden met de nadruk op wonen, werken, winkelen, naar school gaan etc.) en gebieden met een verkeersfunctie (gescheiden verkeersdeelnemers en de nadruk op doorstromen van verkeer). In de gebieden met een verblijfsfunctie passen wij een maximum snelheid van 30 km/uur toe. Immers hoe lager de snelheid, hoe kleiner de kans op een ernstige afloop bij een ongeval.

Klachten over snelheidsremmende maatregelen
Als gevolg van de snelheidsremmende maatregelen, die vanaf 2002 aangelegd zijn, hebben wij klachten en reacties van bewoners, hulpdiensten en openbaarvervoerbedrijven ontvangen. De klachten zijn als volgt samen te vatten:


1. er heerst onduidelijkheid van de maatregelen op het gebied van:

o voorrangsregelingen op kruispunten;
o de wegmarkering;
o de bebording.


2. de inrichting van de weg komt niet overeen met de rijsnelheden die gehaald kunnen worden.

3. sommige drempels veroorzaken:
o trillingen, geluid, lichtoverlast (koplampen van voertuigen) voor omwonenden;
o discomfort voor openbaarvervoerreizigers/chauffeurs; o schade aan voertuigen.


4. hulpdiensten gaven aan regelmatig schade aan voertuigen te hebben. Tevens klagen zij over een toename van de uitrijtijden.
5. sommige uitritdrempels zijn steil uitgevoerd en veroorzaken hierdoor schade aan voertuigen.

Aanpassingen naar aanleiding van de klachten
Verkeersveiligheid staat hoog in het vaandel bij de gemeente Nieuwegein. Naar aanleiding van bovengenoemde klachten, hebben wij dan ook, eerder dan gepland, een evaluatie uit laten voeren naar de verkeerstechnische werking van de maatregelen. Deze evaluatie is uitgevoerd door een onafhankelijk extern bureau. Op basis van de uitkomsten hebben wij besloten om een aantal aanpassingen uit te voeren aan de gemeenteraad. Deze voorstellen zijn gebaseerd op de volgende vier uitgangspunten:


* het zoveel mogelijk handhaven van een maximum snelheid van 30 km/uur;
* het zoveel mogelijk wegnemen van de klachten over schade aan voertuigen en de steile uitritdrempels langs de wijkwegen;
* het zoveel mogelijk wegnemen van onduidelijke voorrangssituaties;
* het verbeteren van het comfort en de doorstroming voor de hulpdiensten en het openbaar vervoer.

Op 28 oktober 2003 worden onze voorstellen besproken in de raadscommissie Ruimtelijke Inrichting en Milieu en vervolgens in de gemeenteraad van 20 november 2003.

Invoerdatum 20-10-2003