College van B&W stelt aanpassingen aan 30 km/uur gebieden voor
Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nieuwegein heeft
de 30 km/uur-gebieden verkeerstechnisch geëvalueerd. Aanleiding om de
evaluatie vervroegd uit te voeren was onder andere het aantal klachten dat
weggebruikers indienden over de genomen maatregelen. De evaluatie heeft
plaats gevonden door een onafhankelijk bureau. Op basis van het onderzoek
wordt een aantal aanpassingen uitgevoerd, waarbij het verbeteren van de
verkeersveiligheid voorop blijft staan. Zo wil het College in het algemeen
de ingevoerde maximum snelheid van 30 km/uur handhaven. Een lage snelheid
betekent immers een vermindering van de kans op (ernstig) letsel in geval
van een ongeval.
Samengevat gaat het om de volgende maatregelen:
* op een aantal wijkwegen wordt op korte termijn de voorrangsregeling
teruggebracht (de maximumsnelheid van 30 km/uur blijft gehandhaafd);
* op de Middenweide en de Heemraadsweide blijft het 30 km/uur regime
gehandhaafd en daarvoor zal een aantal inrichtingsmaatregelen genomen
worden;
* de Koninginnenlaan, de Oranjestraat en de Wierselaan worden op termijn
als 30 km/uur zone aangemerkt;
* op de Parkhout wordt de maximumsnelheid van 50 km/uur opnieuw
ingevoerd;
* binnen de verblijfsgebieden krijgen de (hoofd)fietsroutes zoveel
mogelijk voorrang;
* de uitritconstructies langs de wijkwegen worden op korte termijn
aangepast;
* in bochten worden de drempels verwijderd. Deze leveren te veel hinder
op voor het openbaar vervoer. Een aantal rubberen drempels is te breed.
Deze worden vervangen.
* er wordt afgezien van de voorgenomen inrichting van de Structuurbaan
tot 30 km/uur weg. Ter attentieverhoging zullen rode fietsstroken
aangelegd worden.
* tevens wordt afgezien van het op termijn instellen van een maximum
snelheid van 30 km/uur op de Galecopperlaan tussen de Anne de Vrieshove
en Rembrandthage.
Met het hele pakket van aanpassingen is een bedrag van ongeveer ¤ 1,2
miljoen gemoeid.
Verbeteren verkeersveiligheid
Het verbeteren van de verkeersveiligheid is één van de speerpunten van deze
gemeente. Op 2 maart 2000 heeft de gemeenteraad van Nieuwegein de
beleidsnota Verkeersveiligheid vastgesteld. In deze nota is een
functie-indeling van wegen binnen de gemeente opgenomen. Bij deze indeling
vindt grofweg een tweedeling plaats in gebieden met een verblijfsfunctie
(hierbij gaat het om gebieden met de nadruk op wonen, werken, winkelen, naar
school gaan etc.) en gebieden met een verkeersfunctie (gescheiden
verkeersdeelnemers en de nadruk op doorstromen van verkeer). In de gebieden
met een verblijfsfunctie passen wij een maximum snelheid van 30 km/uur toe.
Immers hoe lager de snelheid, hoe kleiner de kans op een ernstige afloop bij
een ongeval.
Klachten over snelheidsremmende maatregelen
Als gevolg van de snelheidsremmende maatregelen, die vanaf 2002 aangelegd
zijn, hebben wij klachten en reacties van bewoners, hulpdiensten en
openbaarvervoerbedrijven ontvangen. De klachten zijn als volgt samen te
vatten:
1. er heerst onduidelijkheid van de maatregelen op het gebied van:
o voorrangsregelingen op kruispunten;
o de wegmarkering;
o de bebording.
2. de inrichting van de weg komt niet overeen met de rijsnelheden die
gehaald kunnen worden.
3. sommige drempels veroorzaken:
o trillingen, geluid, lichtoverlast (koplampen van voertuigen) voor
omwonenden;
o discomfort voor openbaarvervoerreizigers/chauffeurs;
o schade aan voertuigen.
4. hulpdiensten gaven aan regelmatig schade aan voertuigen te hebben.
Tevens klagen zij over een toename van de uitrijtijden.
5. sommige uitritdrempels zijn steil uitgevoerd en veroorzaken hierdoor
schade aan voertuigen.
Aanpassingen naar aanleiding van de klachten
Verkeersveiligheid staat hoog in het vaandel bij de gemeente Nieuwegein.
Naar aanleiding van bovengenoemde klachten, hebben wij dan ook, eerder dan
gepland, een evaluatie uit laten voeren naar de verkeerstechnische werking
van de maatregelen. Deze evaluatie is uitgevoerd door een onafhankelijk
extern bureau. Op basis van de uitkomsten hebben wij besloten om een aantal
aanpassingen uit te voeren aan de gemeenteraad. Deze voorstellen zijn
gebaseerd op de volgende vier uitgangspunten:
* het zoveel mogelijk handhaven van een maximum snelheid van 30 km/uur;
* het zoveel mogelijk wegnemen van de klachten over schade aan voertuigen
en de steile uitritdrempels langs de wijkwegen;
* het zoveel mogelijk wegnemen van onduidelijke voorrangssituaties;
* het verbeteren van het comfort en de doorstroming voor de hulpdiensten
en het openbaar vervoer.
Op 28 oktober 2003 worden onze voorstellen besproken in de raadscommissie
Ruimtelijke Inrichting en Milieu en vervolgens in de gemeenteraad van 20
november 2003.
Invoerdatum 20-10-2003
Gemeente Nieuwegein