20-10-2003
Chrysler Voyager viert 20e verjaardag
De Chrysler Voyager viert binnenkort zijn twintigste verjaardag. Van
het succesvolste model in de historie van de Chrysler Group werden tot
nu toe ruim tien miljoen exemplaren verkocht, in meer dan zeventig
landen.
Als geen ander model belichaamt de Voyager de innovatieve kracht van
de Chrysler Group; in de afgelopen decennia zijn in deze MPV meer dan
vijftig wereldprimeurs verwerkt.
De in 1983 geĂŻntroduceerde Chrysler Voyager vormde in meerdere
opzichten een primeur. Met dit model stond de Chrysler Group immers
aan de wieg van een tot dan toe niet bestaand segment. Dat het een
gouden greep is geweest, blijkt wel uit de enorme populariteit die
Multi Purpose Vehicles wereldwijd genieten.
Ontwikkeling van de Magic Wagon
Al in 1977 begon Chrysler met het project T-115, door de ontwerpers en
ingenieurs bestempeld tot Magic Wagon. Doelstelling was een auto met
het comfort van een traditionele Amerikaanse stationwagon, maar met
meer ruimte en meer gebruiksmogelijkheden. Het interieur moest daarom
een vlakke vloer krijgen, wat de toepassing van voorwielaandrijving
noodzakelijk maakte.
Ook belangrijk waren een gemakkelijke in- en uitstap, reden waarom het
voertuig werd uitgerust met een schuifdeur. Een functionele achterklep
maakte de laadruimte achter de zitplaatsen optimaal toegankelijk. Een
klein probleem waarvoor de ontwerpers zich gesteld zagen, was dat
toenmalige consumenten vanachter het stuur het eind van de motorkap
wilden zien. Besloten werd om de vijfhoekige ster van Chrysler het
oude logo destijds rechtop te zetten en aan het eind van de motorkap
te plaatsen. Later onderzoek toonde aan dat dit niet langer
noodzakelijk was. In 1996 verdween het logo dan ook van de motorkap,
om twee jaar later plaats te maken voor de nieuwe Chrysler-wing.
Europese verkoop en productie
In 1987 werd de Chrysler Voyager ook in Europa leverbaar, waarna in
1991 de productie van de tweede generatie van start ging in de
Eurostar fabriek in het Oostenrijkse Graz, gevolgd door de derde
generatie in 1995. In dat jaar liep in Oostenrijk ook de 100.000e
Europese Voyager van de band. Inmiddels bedraagt de totale productie
in de Eurostar fabriek bijna 500.000 exemplaren.
Eindeloze lijst met innovaties
Sinds 1983 is de Voyager voortdurend in ontwikkeling gebleven, een
evolutie die eind 2000 heeft geresulteerd in de vierde generatie. Ook
deze Voyager is weer toonaangevend in zijn segment. Zo kreeg deze
nieuwe uitvoering als eerste MPV de beschikking over elektrisch
bediening van de schuifdeuren en achterklep, en betekende ook de
volautomatische, drie-zone climate control een primeur in dit segment.
De lijst met innovaties die de afgelopen twintig jaar de revue
passeerden, is bijna eindeloos. Zo was de Voyager in 1984 de eerste
MPV met voorwielaandrijving, waarna de Grand-Voyager in 1987 de
primeur had van een verlengde wielbasis. In 1991 werd als primeur voor
dit segment een bestuurdersairbag standaard.
In datzelfde jaar behoorde vierwielaandrijving tot de mogelijke
opties, ook niet eerder vertoond bij de MPVs. Een andere belangrijke
ontwikkeling was de wielophanging met automatische niveauregeling, die
in 1996 zijn intrede deed.
Twee per minuut
Twintig jaar na zijn introductie blijft de Chrysler Voyager
onverminderd succesvol. Per dag bouwt de Chrysler Group bijna 2.800
eenheden, in meerdere fabrieken en in verschillende varianten.
Omgerekend zijn dat er 115 per uur, of bijna twee per minuut. Vorig
jaar was de Voyager met 41.639 exemplaren de best verkochte auto van
de Chrysler Group op markten buiten Noord-Amerika. Ook in Nederland
kan de Voyager nog immer op veel belangstelling rekenen: dit jaar
werden er tot nu toe meer dan tweeduizend exemplaren verkocht.
AutoRai