20-10-2003
Studiemodel F 500 Mind: technologie van overmorgen
Tijdens de 37e Tokio Motor Show toont Mercedes-Benz het nieuwe
studiemodel F 500 Mind, waarmee de fabrikant een interessante
vooruitblik geeft op de automobieltechnologie van overmorgen.
De vierdeurs personenauto onderscheidt zich door diverse technische
innovaties, gericht op veiligheid, rijprestaties en comfort. Deze
innovaties reiken van een nachtzichtsysteem, dat gebruikmaakt van
infrarood laserlicht via portieren die in twee verschillende standen
te openen zijn, tot een vrij te programmeren Multivision-display op
het dashboard. Elektronische gas- en rempedalen, een centrale zuil als
dragend element in het interieur en een informatiesysteem voor de
bestuurder gebaseerd op geluidsgolven zijn andere technieken die
Mercedes-Benz aan de hand van het studiemodel F 500 Mind verder
onderzoekt.
De F 500 Mind is 5092 mm lang en heeft een wielbasis van 2965 mm.
Hiermee biedt dit model voorin aanmerkelijk meer beenruimte dan tot
dusver in deze klasse. Dat wordt onder meer mogelijk gemaakt door de
elektronische gas- en rempedalen, die minder ruimte vergen dan de
mechanische pedaaltechniek die nu wordt gebruikt.
Informatiesystemen spelen tevens een belangrijke rol bij de F 500
Mind. Zo zijn de meters en displays van het combi-instrument vrij te
programmeren, terwijl de diverse visuele weergaven via een
semi-doorlatende spiegel ook over elkaar te projecteren of met elkaar
te combineren zijn. Toepassing van hoogfrequente geluidsgolven maakt
het mogelijk dat alleen de bestuurder de aanwijzingen van het
navigatiesysteem, verkeersinformatie of andere akoestische signalen
hoort en andere inzittenden hierdoor niet worden gestoord.
Het nieuwe nachtzichtsysteem Night-Vision werkt door middel van twee
infrarood laserschijnwerpers en een camera aan de voorzijde van de
auto. Het niet-zichtbare licht heeft een reikwijdte van 150 meter.
Hierdoor herkent de bestuurder eventueel gevaarlijke situaties een
stuk sneller dan bij normaal dimlicht. De F 500 Mind wordt aangedreven
door een moderne hybride-dieselmotor met een vermogen van 234 kW.
Gemeten naar de Europese standaard verbruikt deze motor zon 20 procent
minder brandstof dan een vergelijkbare CDI-motor.
AutoRai