ProRail
Persbericht
16-10-2003
ProRail start Sandite-campagne
Dit najaar laat ProRail opnieuw sporen met gel
behandelen tegen gladheid. Op 5 trajecten wordt van 20
oktober tot 6 december dagelijks vóór de
ochtendspits een laagje gel aangebracht die de sporen
stroever maakt. Het middel is in voorgaande jaren al
met succes toegepast. Het gebruik van Sandite is een
gezamenlijk initiatief van NS en ProRail. De
Sandite-treinen worden ingezet op trajecten in
bosrijke gebieden. Die trajecten kunnen de meeste
afbreuk doen aan de punctualiteit. Daar raakt de rails
glad, door een combinatie van kapot gereden bladeren,
vocht, lagere temperaturen en roest.
Gladde sporen zijn bij de meeste spoorwegmaatschappijen een
berucht fenomeen. Treinen heb-ben bij gladheid een langere
remweg nodig en wielen kunnen slippen bij het optrekken.
Dit leidt tot vertragingen. De gel breekt de gladde laag op
de rails af, waardoor deze stroever wordt en het slip-pen
van treinen wordt voorkomen. Hierdoor hoeven de machinisten
niet langzamer op te trekken of eerder af te remmen, zodat
de treinen volgens het spoorboekje kunnen blijven rijden.
Hierdoor blijft de punctualiteit beter op orde.
Vijf trajecten
Om de gladheid tegen te gaan brengt spooraannemer BAM-NMB
Infra met vijf treinen op trajekten waar treinen optrekken
of afremmen de sandite op de rails aan. Dit is van
honderden meters vóór tot honderden meters voorbij een
station. Daar hebben machinisten de meeste hinder van
gladde sporen.
De treinen rijden van week 43 tot en met week 49 op de
volgende trajecten:
1. Utrecht-Amersfoort,
2. Amersfoort-Zwolle,
3. Utrecht-Arnhem,
4. Arnhem-Den Bosch,
5. Den Haag CS- Gouda Goverwelle.
In principe wordt de sandite vóór de ochtendspits
aangebracht, indien nodig rijdt de trein ook nog een keer
vóór de avondspits.
---
Copyright © 2003 ProRail