ProRail

Persbericht

16-10-2003

ProRail start Sandite-campagne

Dit najaar laat ProRail opnieuw sporen met gel behandelen tegen gladheid. Op 5 trajecten wordt van 20 oktober tot 6 december dagelijks vóór de ochtendspits een laagje gel aangebracht die de sporen stroever maakt. Het middel is in voorgaande jaren al met succes toegepast. Het gebruik van Sandite is een gezamenlijk initiatief van NS en ProRail. De Sandite-treinen worden ingezet op trajecten in bosrijke gebieden. Die trajecten kunnen de meeste afbreuk doen aan de punctualiteit. Daar raakt de rails glad, door een combinatie van kapot gereden bladeren, vocht, lagere temperaturen en roest.

Gladde sporen zijn bij de meeste spoorwegmaatschappijen een berucht fenomeen. Treinen heb-ben bij gladheid een langere remweg nodig en wielen kunnen slippen bij het optrekken. Dit leidt tot vertragingen. De gel breekt de gladde laag op de rails af, waardoor deze stroever wordt en het slip-pen van treinen wordt voorkomen. Hierdoor hoeven de machinisten niet langzamer op te trekken of eerder af te remmen, zodat de treinen volgens het spoorboekje kunnen blijven rijden. Hierdoor blijft de punctualiteit beter op orde.

Vijf trajecten

Om de gladheid tegen te gaan brengt spooraannemer BAM-NMB Infra met vijf treinen op trajekten waar treinen optrekken of afremmen de sandite op de rails aan. Dit is van honderden meters vóór tot honderden meters voorbij een station. Daar hebben machinisten de meeste hinder van gladde sporen.

De treinen rijden van week 43 tot en met week 49 op de volgende trajecten:

1. Utrecht-Amersfoort,

2. Amersfoort-Zwolle,

3. Utrecht-Arnhem,

4. Arnhem-Den Bosch,

5. Den Haag CS- Gouda Goverwelle.

In principe wordt de sandite vóór de ochtendspits aangebracht, indien nodig rijdt de trein ook nog een keer vóór de avondspits.


---
Copyright © 2003 ProRail