Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit, Gilbert
BOSSUYT, heeft de Vlaamse regering het Mobiliteitsplan
Vlaanderen principieel goedgekeurd.
Het plan "Naar een duurzame mobiliteit in Vlaanderen"
bevat beleidsaanbevelingen aan de Vlaamse regering en
bestrijkt een korte (tot 2007) en een middellange
tijdshorizon (tot 2012). In hoofdzaak wordt de
mobiliteit te land behandeld.
Vijf uitdagingen, vijf pakketten maatregelen
Uitgangspunt is de notie van "duurzaamheid" die vertaald
wordt in vijf uitdagingen voor de toekomst: we moeten
vlot thuis en op het werk geraken, wie zich wil
verplaatsen moet dat ook kunnen, in veilige
omstandigheden en zonder anderen last te berokkenen, de
natuur en het milieu inbegrepen.
Het Mobiliteitsplan Vlaanderen schuift daartoe evenveel
maatregelenpakketten naar voren. Op de korte termijn
wordt prioritair werk gemaakt van de veiligheid en de
bereikbaarheid.
De Vlaamse regering heeft niet gewacht op het
Mobiliteitsplan Vlaanderen om vooruitgang te boeken op
deze terreinen. De voorbije vier jaar werd enorm veel
geïnvesteerd in het openbaar vervoer en in
infrastructuurwerken. Het resultaat daarvan is nu al
zichtbaar.
Meer en betere vervoersalternatieven
Om het autoverkeer terug te dringen moet de kwaliteit van
de vervoersalternatieven zoals het stads- en streek-
vervoer en de binnenvaart drastisch worden verhoogd.
Sinds 1999 is het goederentransport via de binnenvaart
gegroeid met 26%. Tegen 2005 zullen 83 kaaimuren
jaarlijks 1 miljoen vrachtwagens van de weg halen. Wat
het stads- en streekvervoer betreft, is beslist om de
investeringen in de basismobiliteit in 2004 op te trekken
tot 25 miljoen euro. Door tarief- en aanbodmaatregelen,
is het aantal reizigers van De Lijn met 42% toegenomen
sinds 1999.
Goede weginfrastructuur
Met het oog op een verminderd ongevalrisico en een vlotte
afwikkeling van de verkeersstromen moet de bestaande
weginfrastructuur zo efficiënt en effectief mogelijk
worden beheerd.
Voor 2004 is alvast 100 miljoen euro vrijgemaakt voor de
aanpak van een 150-tal gevaarlijke punten. De recent
opgerichte Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zal
werk maken van de 'missing links' zoals de vervollediging
van de Antwerpse ring door de aanleg van de
Oosterweelverbinding.
Efficiënt gebruik van vervoermiddelen en infrastructuur
Een gericht infrastructuurbeleid en een groter aanbod aan
vervoersalternatieven volstaan niet om een aantal
knelpunten op te lossen. Een gewijzigd gebruik van
vervoermiddelen en infrastructuur moet inefficiënties
vermijden.
Carpooling en autodelen zullen gestimuleerd worden om het
marktaandeel van de auto in de verplaatsingen te
verminderen en de bezettingsgraad te verhogen. Het
marktaandeel van het openbaar vervoer, van de fiets en de
binnenvaart moet groeien met 4%. De doorgevoerde
tariefmaatregelen bij De Lijn en de beslissing om de
vaarrechten voor de binnenvaart in 2004 met 90% te
verlagen, zijn belangrijke stappen in die richting.
Mentaliteitswijziging
Wellicht ligt hier de grootste uitdaging: weggebruikers
aansporen tot een aangepast rijgedrag. Snelheids-
overtredingen, rijden onder invloed, overbeladen
vrachtwagens en verkeersaggressie moeten o.a. door
sensibiliseringscampagnes en een rigoureus handhavings-
beleid een halt worden toegeroepen.
Op 25% van de gewestwegen is de snelheidsbeperking
teruggebracht naar 70 km per uur. Op 234 flitskruispunten
worden de weggebruikers gecontroleerd. Resultaat: volgens
de VTB-VAB is het aantal ongevallen in Vlaanderen de
voorbije twee jaar met 19% gedaald.
Ombouw voertuigenpark
Naast de mentaliteit van de bestuurders, moeten ook de
voertuigen veranderen. Nieuwe technologische toepassingen
moeten leiden tot intelligente, veilige en milieuvrien-
delijke voertuigen.
Gedacht wordt bijvoorbeeld aan de veralgemeende invoering
van ISA (Intelligente Snelheids Aanpassing).
"We weten dat we goed op weg zijn met het huidige
mobiliteitsbeleid. Met het Mobiliteitsplan Vlaanderen
beschikken we nu ook over een uitstekende wegenkaart
zodat we onze bestemming snel kunnen bereiken", besluit
minister BOSSUYT.
persinfo : Joris Vandenbroucke, woordvoerder van
minister Bossuyt - tel. 02 553 70 14
e-mail: persdienst.bossuyt@vlaanderen.be
---
Vlaamse overheid