Persbericht
21 oktober 2003
VROM vermindert regels
Minister Dekker en staatssecretaris Van Geel (VROM) gaan de regels van VROM inperken. Het ministerie zal hiervoor 100 van de 400 regels schrappen en er nog eens 100 samenvoegen. Op termijn volgt vergaande integratie van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Wet milieubeheer en de Woningwet, en wordt één VROM-vergunning gecreëerd. Hiermee moet duidelijker worden aan welke regels van VROM moet zijn voldaan en moet ook sneller aan die regels voldaan kunnen worden. De administratieve lasten voor burgers en bedrijven kunnen zo naar verwachting met enkele honderden miljoenen euro's per jaar verminderen.
Voor burgers en ondernemers zijn tot op heden de regels voor ruimte, milieu en voor wonen van VROM niet altijd eenvoudig en helder. Er moeten allerlei vergunningen worden aangevraagd, waarbij indieningsvereisten, inspraak, bezwaar en beroep voor bijna iedere vergunning anders zijn. Burgers, bedrijven en bestuurders moeten zich aan vele wetten en besluiten houden, aan diverse bevoegde instanties en via verschillende procedures toestemming vragen en op grond daarvan vaak aan tegenstrijdige voorschriften voldoen. In het hoofdlijnenakkoord is daarom afgesproken de regels van het rijk in den brede tegen het licht te houden, de wettelijke plicht om beleidsnota's uit te brengen zoveel mogelijk te schrappen en de administratieve lasten te verlagen.
Dereguleren
Gekeken is hoe met zo weinig mogelijk regels de doelen van VROM op het terrein van wonen, ruimte en milieu toch te halen zijn. Uit de analyse van de VROM-regels voor de herijkingsoperatie bleek ook dat de bescherming van de kwaliteit van de leefomgeving niet zonder regels kan. De regels van VROM zijn dus vooral verbeterd, gedereguleerd. Daarbij blijken toch behoorlijke aanpassingen mogelijk:
* schrappen van verplichtingen tot het opstellen van milieubeleidsplannen voor gemeenten en provincies;
* afslanken van regelgeving voor het opstellen van een milieueffectenrapportage door deze te beperken tot de Europese regels;
* intrekken van het Bouwstoffenbesluit en vervanging door een nieuwe, eenvoudiger regeling;
* vereenvoudiging van de Wet geluidhinder en op termijn inbouwen daarvan in de Wet milieubeheer;
* beperken van regelgeving voor woningcorporaties door procedurele voorschriften te schrappen;
* vereenvoudiging van de Huisvestingswet voor gemeenten;
* vereenvoudigen van de Wet voorkeursrecht gemeenten;
* niet doorzetten van een aantal wetsvoorstellen; bijvoorbeeld de Wet stank en veehouderij en de Woonwet.
Met deze - en andere - aanpassingen krijgen burgers, bedrijven en bestuurders meer ruimte en beperkt VROM zijn hindermacht.
Burgers, bedrijven en bestuurders
Het is natuurlijk mooi dat VROM regels schrapt. De vraag is alleen wat de mensen hiervan merken.
Bedrijven zullen erop vooruit gaan. Zo hoeven afvalverwerkers niet meer èn een vergunning te krijgen èn een verklaring van geen bedenkingen van de minister van VROM; dat laatste zal vervallen. Bouwers hebben niet meer met zeven regelingen voor asbest te maken, maar nog slechts met één. Fabrikanten hoeven niet meer een goedkeuring te krijgen van VROM over hoe hun producten worden ingenomen en hergebruikt, alleen een melding is genoeg. Een milieuvergunning is minder vaak nodig, omdat een melding al volstaat. En regels voor het gebruik van gebouwen zullen landelijk gelijk worden getrokken.
Ook gemeenten zullen het eenvoudiger krijgen. De verplichte milieubeleidsplannen en milieuprogramma's voor gemeenten vervallen. En de procedure voor de milieueffectrapportage wordt vereenvoudigd.
Tot slot de burger zelf. Die zal hier niet direct veel van merken, want er zijn beperkt VROM-regels die rechtstreeks op de burger slaan. De regels die dat wel doen - de bouwregels - zijn op 1 januari 2003 al vereenvoudigd. Maar vele van de regels die bedrijven en gemeenten raken, zullen ook van invloed zijn op de burger zelf. Als meer maatwerk bij geluidhinder mogelijk is, kunnen sneller woningen gebouwd worden. Met minder gedetailleerde regels voor bouwstoffen kan dat ook. En eenvoudiger beroepsprocedures dragen hier eveneens aan bij.
Administratieve lasten
Bij de herijking van de VROM-regels zijn ook veel mogelijkheden gevonden om de administratieve lasten voor bedrijven te verminderen. Hetzelfde geldt voor de zogenoemde bestuurslasten bij gemeenten en provincies. Voorbeelden waarbij in deze voorstellen de administratieve lasten dalen zijn:
* het intrekken of samenvoegen van een groot aantal regels;
* het vereenvoudigen van regels, bijvoorbeeld het schrappen van eisen aan rapportages;
* het vervangen van vergunningen door algemene regels;
* het op termijn introduceren van een integrale VROM-vergunning ter vervanging van de bouwvergunning, de milieuvergunning en zo mogelijk andere vergunningen.
Daarnaast zullen de administratieve lasten ook worden teruggebracht door bijvoorbeeld ICT-toepassingen. De administratieve lasten die nu voortvloeien uit de VROM-regels bedragen 1.765 miljoen euro. De besparingen met de gedane voorstellen zijn nog niet nauwkeurig te ramen, maar kunnen oplopen tot enkele honderden miljoenen euro's.
Verbreden
Zolang echter de integratie beperkt blijft tot taken op het gebied van VROM, kan het nog steeds zijn dat meerdere vergunningen voor één activiteit moeten worden aangevraagd. Bijvoorbeeld naast een VROM-vergunning, een vergunning voor de Wet verontreiniging oppervlaktewateren en ontheffing op grond van de provinciale landschapsverordening. De bewindslieden van VROM bekijken samen met hun collega's van andere departementen en van andere overheden of en hoe de VROM-vergunning te verbreden. Het gaat dan onder meer om de Natuurbeschermingswet.
Daarnaast moeten volgens het kabinet de lidstaten van de Europese Unie meer vrijheid krijgen om zelf de afgesproken doelstellingen te realiseren. Daarom zal Nederland inzetten op vereenvoudiging en verbetering van kwaliteit van bestaande en toekomstige Europese regels.
Afstemming
De resultaten van de doorlichting zijn de afgelopen maanden met verschillende partijen besproken. Daarbij is contact geweest met partijen uit het bedrijfsleven, de decentrale overheden, de milieubeweging, de wetenschap en het adviescollege dat de administratieve lasten toetst. Bij het trekken van conclusies over nut en noodzaak van de regels is gebruik gemaakt van de inbreng van deze partijen.
Planning
Voor het eind van 2003 zal een plan van aanpak worden opgesteld waarin zichtbaar wordt welke regels als eerste worden aangepakt en welke later zullen volgen.
Download:
De brief van de minister en staatssecretaris van VROM aan de Tweede kamer (
( bron:
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer