Ingezonden persbericht


Dubbele podiumplaats voor Tom Coronel in afsluitende ETCC race op Monza

Tom Coronel heeft zijn seizoen in het FIA European Touring Car Championship (ETCC) afgesloten met een tweetal podiumplaatsen. Op het circuit van Monza eindigde hij de eerste race aanvankelijk als vierde, maar profiteerde van de diskwalificatie van -de als winnaar afgevlagde- Roberto Colciago. De Nederlander schoof vervolgens door naar de derde plaats achter James Thompson en Andy Priaulx. Coronel eindigde de tweede race op het Italiaanse circuit met een tweede plaats achter titelkandidaat Jörg Müller. Met deze resultaten verstevigde Tom Coronel de tweede positie in het Privateers kampioenschap. Een titel die de vorige race al ten prooi viel aan zijn Carly Motors teamgenoot Duncan Huisman.

Niet alleen voor Tom Coronel, maar zeker ook voor de andere direct betrokkenen in het FIA ETCC werd dit het raceweekend van het jaar. "Wat een races!", opent Tom Coronel vol enthousiasme zijn verhaal. "En het zag er tijdens de trainingen nog niet eens zo goed uit voor mij. Ik probeerde samen met teamgenoot Duncan Huisman en Andy Priaulx naar een snelle rondetijd te rijden. Voor de anderen lukte dat, maar toen ik aan de beurt was, maakte ik eerst zelfs een foutje en daarna hingen er overal gele vlaggen. Daarmee was mijn kans verkeken en stond ik negende. Toch voelde de auto goed aan. De mannen van Carly Motors hadden er werkelijk alles aan gedaan om de afstelling optimaal te krijgen. Dat bleek ook in de warming-up, waarin ik een tweede tijd realiseerde. De eerste race begon ik dus vanaf een negende plaats. Het was zaak om alles goed te analyseren en te werken aan een vergroting van de titelkansen voor de BMW rijders. Daarvan ging Dirk Muller als eerste van de baan door een actie van Colciago, die dat later moest bekopen met een diskwalificatie. Zelf bleef ik achter merkgenoot Andy Priaulx rijden, omdat hij net als Jörg Müller nog steeds een goede positie in de klasssering had." Laatstgenoemde viel voortijdig uit met een lekke band en verspeelde daarmee kostbare punten. Daarmee werd de druk op de seizoensafsluitende race nog groter.

Tom Coronel: "Ik begon die race als vijfde en kwam goed weg. Dat gold niet voor mijn teamgenoot Duncan Huisman die er 'vol' werd afgebeukt door Gabriele Tarquini met de Alfa. In die klap ging ook Andy Priaulx mee. Ik kon schade voorkomen door daar de chicane af te snijden en als vierde weer op de baan terug te komen. Ook ditmaal reed ik volledig in dienst van de latere winnaar Jörg Müller. Samen wisten we uiteindelijk Gabriele Tarquini voor te blijven. Dat was ook het maximaal haalbare resultaat, alhoewel dat achteraf niet voldoende bleek om de titel te pakken. Die ging met 1 punt verschil toch naar de Italiaan. Müller eindigde als tweede en Priaulx als derde. Ik ben in ieder geval blij dat ik hier met de nieuwe auto heb kunnen bewijzen goed mee te komen. En je weet dat het laatste resultaat altijd het langst blijft hangen. We hopen dus maar het beste voor volgend jaar. Toch moet ik de mannen van Carly Motors volledig meenemen in mijn goede resultaten. Ondanks de zeer geringe budgetten is het ons gelukt goed mee te doen en de twee hoogste plaatsen in de Privateerscup op te eisen. Kortom, we hebben een superjob gedaan!". Na afloop werd er nog een protest ingediend tegen het rijgedrag van Tarquini jegens Huisman. Vooralsnog is het protest afgewezen, maar zijn de betrokkenen in hoger beroep gegaan. De uitslag blijft dus onder voorbehoud.

De deelname van Tom Coronel in Monza werd mede mogelijk gemaakt door: McGregor, Apex, JBL caraudio, Bridgestone en Autobedrijf Beelen.


---

Monza, 19 oktober 2003



Ingezonden persbericht