19 Oktober 2003: Tom Coronel succesvol in zenuwslopende seizoensfinale
De seizoensfinale van het FIA Europees Tourwagen kampioenschap stond
bol van de spanning en sensatie. Hadden we gisteren al het drama met
de Alfa Romeo's in de kwalificatie, vandaag was het Jorg Müller die de
pechduivel aan zijn zijde had. De Duitser lag aanvankelijk op een
comfortabele derde plaats achter de twee voor het kampioenschap
ongevaarlijke Alfa Romeo's van Colciago en Thompson. Toen sloeg het
noodlot toe. Met nog enkele ronden te gaan in de eerste race viel
Müller uit met een lekke achterband. Ondertussen had zijn rivaal voor
de titel Tarquini zich al opgewerkt vanaf de laatste startrij naar een
knappe vijfde plaats. Hierbij moet wel aangetekend worden dat de
Italiaan flink werd geholpen door een massacrash in de eerste ronde.
Door dit resultaat ging Tarquini met een voorsprong van vier punten de
laatste race in. Ook Tom Coronel wist te profiteren van de commotie en
eindigde de eerste race als vierde. Uiteindelijk werd de Huizenaar nog
als derde geklasseerd nadat Roberto Colciago zijn overwinning moest
inleveren. De wedstrijdleiding achtte hem schuldig aan de crash met
Dirk Müller.
In de tweede race moest BMW dus alles op alles zetten om het
kampioenschap te kunnen behalen. Müller en Tarquini waren vol
verwikkeld in een rechtstreeks duel om de titel. Ze kregen ieder steun
van hun merkgenoten. In Tarquini's geval was dit Roberto Colciago in
in Müller's geval was dit Tom Coronel. Nadat Müller de leiding had
overgenomen en Tom de Alfa van Tarquini had gepasseerd voor de tweede
plaats begon het BMW duo aan een perfecte slipstream samenwerking. Het
zou een zinderende finale worden met drie winnaars: BMW, Alfa Romeo en
het publiek. Jorg Müller won namelijk de race, maar door zijn
voorsprong in het kampioenschap had Gabriele Tarquini genoeg aan zijn
derde plaats om het kampioenschap in zijn voordeel te beslissen. Het
publiek tenslotte stond op de banken of genoot thuis voor de TV op het
puntje van de stoel van een fraai staaltje autosport.
Ik denk dat ik veel aan de 2003 auto te danken heb vandaag. In Estoril
voelde de auto als een kangoeroe. Hij sprong echt alle kanten op. Hier
deed ie het perfect. Natuurlijk had ik wel het geluk dat ik om alle
problemen heen kon rijden. Vooral in de eerste twee bochten gebeurde
er veel. Als BMW rijder moest ik natuurlijk Jorg Müller een beetje
helpen. Hij is een merkgenoot en hij kon kampioen worden, daar draait
het allemaal om. Ik had een enorm goede race vandaag. Vooral het
publiek was fantastisch. Ze gingen compleet uit hun dak en het was één
grote show", aldus Tom Coronel na afloop.
---
Tom Coronel