Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De uitvoering van de
Algemene bijstandswet
in Den Helder
Eerste rapportage verscherpt toezicht

Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder


Auteur:

Dhr. J.H.G.M. Huys

R03/19, oktober 2003
ISSN 1383-8733
ISBN 90-5079-059-3
2 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder


Voorwoord

Uit bestuurlijk onderhoud tussen het gemeentebestuur van Den Helder en de Inspectie Werk en Inkomen, medio 2002, bleek dat het gemeentebestuur de Algemene bijstandswet en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers op onderdelen niet goed uitvoert en onvoldoende inzicht heeft in de omvang en de aard van de tekortkomingen. Ik heb daarom besloten om verscherpt toezicht toe te passen ten aanzien van het gemeentebestuur van Den Helder. Dit houdt onder andere in dat het gemeentebestuur per kwartaal aan IWI verantwoordingsinformatie levert en zich inspant om de tekortkomingen in de uitvoering op te heffen. Belangrijke aandachtspunten bij dit onderzoek zijn de verantwoordings- informatie over het eerste kwartaal 2003 van het gemeentebestuur met betrekking tot de kwa- liteit van de uitvoering en de betrouwbaarheid van de sturingsinformatie over dat kwartaal. Het voorliggende rapport verscherpt toezicht is het resultaat van dit onderzoek en bevat een oordeel van de inspectie. Doel van deze rapportage is inzicht te verschaffen in de voortgang die Den Helder boekt bij het opheffen van de tekortkomingen. Mr. L.H.J. Kokhuis
Inspecteur-generaal Werk en Inkomen

3 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder


4 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder


Inhoud


1 Inleiding 7
2 Bevindingen 9 2.1 Single audit eerste kwartaal 2003 9 2.2 Het ontbreken van sturing en het afwezig zijn van beheersinstrumenten 10 2.3 Jaarplan 2003 10
3 Conclusie en oordeel 11
4 Reactie gemeentebestuur Den Helder 13 Lijst van afkortingen 14 Publicaties van de Inspectie Werk en Inkomen 15


5 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder



6 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder



1 Inleiding


De uitvoering van de Algemene bijstandswet (Abw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) in Den Helder is op onderdelen niet op orde. Sinds 1 januari 1996 vertoont de uitvoering in Den Helder tekortkomingen ten aanzien van het tijdig en volledig uitvoeren van heronderzoeken, beëindigingsonderzoeken en debiteurenonderzoeken. Heronderzoeken moeten worden uitgevoerd om vast te stellen of iemand nog steeds recht heeft op de juiste bijstandsuitkering. Beëindigingsonderzoeken bren- gen de financiële consequenties in beeld bij beëindiging van een uitkering. Bij debiteurenonder- zoeken wordt nagegaan of de debiteur aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Op 30 juni 1999 liep een zogeheten verbetertraject af. Tijdens dat verbetertraject kreeg het gemeentebestuur van Den Helder de gelegenheid om de uitvoering duurzaam volledig op orde te brengen. Na afloop van het verbetertraject bleek het gemeentebestuur zich te hebben gehouden aan de afgesproken inspanningsverplichtingen. Uit een zogeheten duurzaamheids- toets, medio 2000, bleek echter dat het gemeentebestuur er niet volledig in was geslaagd de tekortkomingen structureel op te lossen. Over de tweede helft van het uitvoeringsjaar 1999 en over het uitvoeringsjaar 2000 is een financiële maatregel opgelegd op grond van het niet tijdig voldoen aan de uitvoering van heronderzoeken en beëindigingsonderzoeken. Verwacht wordt dat over de uitvoeringsjaren 2001 en 2002 ook een maatregel zal volgen. Op initiatief van het gemeentebestuur van Den Helder vond op 19 juni 2002 een bestuurlijk onderhoud plaats met de Inspectie Werk en Inkomen (IWI). Daarbij heeft het gemeentebestuur gemeld dat de uitvoering van de Abw cum annexis tekortschiet. Het gemeentebestuur geeft aan dat zij de werkprocessen niet beheerst. Het ontbreekt het gemeentebestuur aan juiste en betrouwbare managementinformatie en er bestaan achterstanden. De gemeenteraad heeft op 5 juni 2002 ingestemd met een voorstel van het college om
1.441.000 euro uit te trekken voor genomen en te nemen maatregelen. Op 8 oktober 2002 is voor de uitvoering in 2003 door de gemeenteraad ingestemd met een nieuw krediet van 775.000 euro.
In opdracht van het gemeentebestuur heeft een extern bureau medio juli 2002 een onder- zoeksrapport uitgebracht over de situatie bij de sociale dienst Den Helder. Het beeld dat uit het rapport naar voren komt, is een organisatie die door het langdurig ontbreken van sturing en afwezig zijn van beheersinstrumenten gebukt gaat onder een toenemende belasting en in ernstige problemen is geraakt voor wat betreft de kwantitatieve en kwalitatieve resultaten. Het externe bureau brengt vervolgens in oktober 2002 een verbeterprogramma uit met de naam `Strategisch Visie Document 2003-2006'. De bedoeling is om jaarlijks een plan op te stel- len met daarin jaarlijks te realiseren verbeteracties. Het jaar 2003 is gericht op rechtmatigheid, 2004 op doelmatigheid, 2005 op de klant en 2006 op een integrale dienstverlening. Iedere ver- beteractie moet duurzaam verankerd worden in de organisatie. In het kader van het verscherpt toezichtregime is aan Den Helder gevraagd zich per kwartaal te verantwoorden. De verantwoordingsinformatie die Den Helder per kwartaal aan IWI levert, wordt gecertificeerd door een accountant. Ten aanzien van de geleverde informatie stelt IWI geen eigen onderzoek in.

7 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder



8 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder



2 Bevindingen


2.1 Single audit eerste kwartaal 2003 Een externe accountant heeft single audit werkzaamheden uitgevoerd en daarover een rapport uitgebracht. Dat rapport geeft een beeld van de uitvoering in het eerste kwartaal van 2003. De werkzaamheden bestonden voornamelijk uit dossieronderzoek en waren gericht op het kunnen rapporteren over de kwaliteit van de uitgevoerde aanvraag-, her-, debiteuren-, beëindigings- en boeteonderzoeken. Elk besluit in het kader van de Abw kent een aantal wettelijk vastgelegde onderdelen (aspecten) waaraan het moet voldoen. De rapportage is opgesteld volgens deze aspectenmethode.
De resultaten zijn als volgt: Toelaatbare Tekortkomingen tekortkomingen in percentages in percentages Aanvraag levensonderhoud Abw
recht op uitkering 1 5 onderzoeksverplichting gemeente 13 15 opleggen en handhaven verplichtingen 15 15 administratie 1 15 Heronderzoek Abw
recht op uitkering 3 5 onderzoeksverplichting gemeente 8 15 opleggen en handhaven verplichtingen 22 15 administratie 6 15 Beëindigingsonderzoek Abw
recht op uitkering 2 5 onderzoeksverplichting gemeente 9 15 opleggen en handhaven verplichtingen 9 15 administratie 11 15 Vaststellen terugvordering
invulling aan terugvorderingsverplichting 12 5 kwaliteitseisen schriftelijk besluit 6 nvt administratie 8 15 Vaststellen verhaal
invulling verhaalsverplichting 0 5 kwaliteitseisen schriftelijk besluit 0 nvt administratie 4 15 Beheer debiteuren terugvordering en verhaal
beheer terugvordering en verhaal 3 15 incassoactiviteiten 10 5 administratie 6 15 Heronderzoek Ioaw
recht op uitkering 20 5 onderzoeksverplichting gemeente 20 15 opleggen en handhaven verplichtingen 50 15 administratie 0 15 Beëindigingsonderzoek Ioaw
recht op uitkering 0 5 onderzoeksverplichting gemeente 13 15 opleggen en handhaven verplichtingen 0 15 administratie 0 15
9 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder


Overschrijding van de toelaatbare foutfractie in het kader van het maatregelenbeleid vindt

plaats op de onderdelen:
· heronderzoek Abw opleggen en handhaven verplichtingen; · vaststellen terugvordering invulling geven aan terugvorderingsverplichting; · beheer debiteuren incassoactiviteiten;
· heronderzoek Ioaw.
Bij de heronderzoeken Ioaw gaat het hier om slechts één dossier. 2.2 Het ontbreken van sturing en het afwezig zijn van beheersinstrumenten
Het ontbreken van sturing en het afwezig zijn van beheersinstrumenten zijn twee knelpunten die het gemeentebestuur van Den Helder in de tweede helft van het jaar 2002 heeft aangepakt. Er is een nieuwe organisatieopzet en een herschikking van hoofd- en deelfuncties van de afde- ling sociale zaken tot stand gekomen. Managementleden zijn, behoudens het hoofd van de afde- ling sociale zaken, benoemd. Werving en selectie voor de functie van hoofd van de afdeling loopt al meer dan een half jaar. Medio april 2003 is een controller benoemd. Hoewel dit een gemeentebrede functie betreft, wordt de controller voorlopig alleen bij de afdeling sociale zaken ingezet. Tijdens bestuurlijk overleg is bevestigd dat alle werkprocessen zijn geactuali- seerd, beoordeeld op onderlinge samenhang en beschreven. Voorzien is in het schrijven van werkinstructies en de implementatie daarvan. Om de cyclus van planning en control te kunnen invoeren is onder meer gestart met de ont- wikkeling van managementrapportage. Ondertussen zijn rapportages over oktober 2002 tot en met april 2003 uitgebracht. De inhoud van de maandelijkse managementrapportages bestaat vooralsnog uit cijfers en bevat geen analyses. In het rapport van de accountant over de single audit werkzaamheden eerste kwartaal 2003, maakt deze de opmerking dat het werkbeheersingssysteem nog niet zo actueel is dat het bestand van dossiers van belanghebbenden een goede basis vormt voor het uitzetten van de onderzoeksplanning.
Het jaarplan 2003 van de gemeente is met name gericht op het op orde brengen en houden van de bedrijfsprocessen. De doelen liggen vooral op het gebied van de rechtmatigheid waarbij normstellingen uit het wettelijk kader de basis vormen. 2.3 Jaarplan 2003
De bedoeling van het verbeterprogramma 2003-2006 is om jaarlijks een plan op te stellen met daarin de te realiseren verbeteracties. Het jaarplan 2003 van de gemeente is nog niet vastge- steld door de gemeenteraad. Het plan is in hoofdzaak gericht op het op orde brengen en houden van de bedrijfsprocessen. De doelen liggen vooral op het gebied van de rechtmatigheid waarbij normstellingen uit het wettelijk kader de basis vormen. Aan de gemeenteraad wordt voor het jaar 2003 een bedrag van 4.279.000 euro aan extra middelen gevraagd. Daartoe behoort een bedrag van 2.129.000 euro voor het verschuiven van de betaaldatum en voor het opschonen van de debiteurenadministratie 1.374.000 euro. Verwacht wordt dat de totale kosten van de opschoningsoperatie 3.500.000 euro bedragen inclusief afboekingen. Het huidige saldo debiteuren bedraagt 6.700.000 euro.
10 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder



3 Conclusie en oordeel

Op basis van het voorgaande concludeert de inspectie dat de uitvoering van de Abw en Ioaw door de gemeente Den Helder na afloop van het eerste kwartaal 2003 niet op orde is. In kwali- tatief opzicht bestaat met betrekking tot de uitvoering een overschrijding van de toelaatbare foutfractie op de onderdelen:
· heronderzoek Abw opleggen en handhaven verplichtingen; · vaststellen terugvordering invulling geven aan terugvorderingsverplichting; · beheer debiteuren incassoactiviteiten.
Een groot probleem is dat de managementinformatie van de gemeente Den Helder niet volledig is. Daardoor is een goede sturing op het uitvoeringsproces niet mogelijk en bestaat er geen inzicht in het bereiken van een belangrijk doel, een rechtmatige uitvoering in 2003. Zorgwekkend is ook dat het jaarplan 2003 met de daaraan gekoppelde financiering, nog niet is vastgesteld.
De inspectie acht het daarom noodzakelijk de situatie in Den Helder nauwlettend te blijven volgen. De inspectie laat zich dan ook door het gemeentebestuur van Den Helder per kwartaal informeren over de voortgang in het opheffen van de tekortkomingen in de uitvoering. In vol- gende rapporten verscherpt toezicht zal de inspectie de mate van voortgang beschrijven en voorzien van een oordeel.


11 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder



12 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder



4 Reactie gemeentebestuur Den Helder

De inspectie hecht grote waarde aan hoor en wederhoor. Daarom legt IWI al haar conceptrap- portages voor aan de betrokken uitvoeringsinstanties en kiest de inspectie ervoor de kern van deze reactie op te nemen in het rapport. Dat is ook gebeurd bij dit rapport. Hierna volgt de reactie van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder en het commentaar daarop van IWI.
Het college kan zich verenigen met de bevindingen en conclusies zoals die in het rapport ver- woord zijn. Het wordt evenwel als een gemis ervaren dat de inspectie in de rapportage geen relatie heeft gelegd met de verantwoording over het jaar 2001 en geen melding heeft gemaakt van positieve ontwikkelingen.
IWI is van mening, nu het om een eerste rapportage in het kader van verscherpt toezicht gaat, dat pas in een volgende rapportage een beeld gegeven kan worden over ontwikkelingen. Basis voor deze rapporten vormen de door een accountant gecertificeerde kwartaalrapporten welke met ingang van het eerste kwartaal 2003 worden uitgebracht.


13 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder


Lijst van afkortingen

Abw Algemene bijstandswet
Ioaw Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
IWI Inspectie Werk en Inkomen


14 Inspectie Werk en Inkomen De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder


Publicaties van de

Inspectie Werk en Inkomen

2003
R03/19 De uitvoering van de Algemene bijstandswet in Den Helder Eerste rapportage verscherpt toezicht R03/18 Vreemdelingen en arbeid
Het vergunningenbeleid van CWI
R03/17 Certificatie- en keuringsinstellingen op het gebied van arbeidsomstandigheden in