Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


zaterdag 18 okotober 2003

Hoe ziet de `stadsbus van de Toekomst' er uit volgens de Vlaamse busreiziger ?

Busreizigers willen vooral weten waar de bus heengaat

KORTRIJK, 18/10/03 - De busreiziger wil duidelijk weten wat de bestemming van de aankomende bus is en vraagt ook een informatiesysteem dat automatisch de halte visueel en auditief aankondigt binnenin de bus. Daarnaast is vlot kunnen in- en uitstappen een aspect dat in de toekomst nog meer aandacht verdient. De reizigers verwachten geen futuristische zaken, maar nuttige en haalbare verbeteringen. Dit zijn enkele van de resultaten die de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw) vandaag presenteerde naar aanleiding van de vakbeurs `Busworld' te Kortrijk. Los van het onderzoek blijkt De Lijn bezig te zijn met het verbeteren van de informatie aan de reiziger en de verhoging van de toegankelijkheid. Ook de busproducenten zijn er duidelijk klaar voor: Busworld toont heel wat vernieuwingen die tegemoet komen aan de verwachtingen van de klant.

De BTTB verspreidde van juni tot september `03 ongeveer 3500 vragenlijsten onder de stadsbusreizigers in Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Hasselt. 874 reizigers stuurden de vragenlijst terug. Het onderzoek schetst de kwaliteitsaspecten die de Vlaamse stadsbusreizigers belangrijk vinden aan `hun' bus. Bovendien gaven de busreizigers aan welke vernieuwingen zij verwachten van de `Bus van de Toekomst'. Vooral frequente busreizigers, die de bus voor het woon-werkverkeer gebruiken, werkten mee aan het onderzoek.

Informatie

De leesbaarheid van de lijnfilm (de bestemming aan de buitenzijde van de bus) is hét belangrijkste aspect. Bijna 9 op 10 van de reizigers ervaren dit aspect als belangrijk tot heel belangrijk, zowel bij duisternis (89% van de reizigers vonden dit) als overdag (87%). Bovendien wil de reiziger in de toekomst de bestemming terugvinden aan de vier zijden van de bus. Binnenin de bus zou er een automatisch informatiesysteem moeten komen dat de reisroute weergeeft en de eerstvolgende halte aankondigt, zowel auditief als visueel.

Op Busworld tonen verschillende producenten hoe het moet: lijnfilms in kleur, met grote letters en cijfers, en dit aan alle zijden van de bus. Ook intelligente informatiesystemen, die de eerstvolgende halte aankondigen worden al toegepast in de (buitenlandse) praktijk. Onder meer de MIVB heeft een visuele halteaankondiging in haar bussen. De kusttram van de Lijn heeft beide systemen aan boord. Nu de bussen nog.

Toegankelijkheid

De toegankelijkheid van de bus is in het algemeen een van de belangrijkste kwaliteitsfactoren. Concreet hechten de busreizigers veel belang aan het vlot kunnen in- en uitstappen. 3 op 4 reizigers (75%) stipten een voldoende houvast bij op- en afstappen aan als belangrijk tot heel belangrijk, 69% gaf een zelfde waardering als het gaat over de opstaphoogte tussen het perron en de busvloer.

De meest gevraagde vernieuwing aan de stadsbus van de toekomst is een tweede knop om de automatische deuren langer open te houden (74% van de respondenten vond dit wenselijk tot heel wenselijk). Zo krijgen mensen met een kinderwagen, bagage of een rolstoel meer tijd om in of uit te stappen. Gedaan met geklemd raken tussen de deuren. De Lijn bedient de reizigers op hun wenken: de nieuw te leveren bussen en trams zullen voortaan deze tweede knop hebben. Bovendien verwachten de reizigers dat alle bussen van De Lijn automatisch `knielen' bij het openen van de deuren (= de bus zakt aan de deurzijde enkele centimeters lager), 51% van de reizigers vindt dit wenselijk tot heel wenselijk.

Comfort

Eenmaal op de bus verwachten de reizigers een comfortabele rit. Comfortabel betekent in de eerste plaats proper en aangenaam. 86% van de reizigers vindt de algemene properheid binnenin de bus belangrijk tot heel belangrijk, 80% vindt dat dit ook geldt voor de properheid van de zetelbekleding. De netheid van de stoffen zetelbekleding is een gevoelig punt. Bovendien wordt de luchtkwaliteit als belangrijk ervaren: 86% van de reizigers stipt de verluchting in de bus aan. Daarnaast krijgt de luchtkoeling (70%) en de verwarming (69%) een hoge belangrijkheidscore. De vering van de bus is tevens een aandachtspunt (72%).

Een vuilnisbak en klok op de bus zijn wenselijke vernieuwingen.

Meer info: BTTB vzw, 09 223 86 12

terug Busreizigers willen vooral weten waar de bus heengaat