Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
zaterdag 18 okotober 2003
Hoe ziet de `stadsbus van de Toekomst' er uit volgens de Vlaamse
busreiziger ?
Busreizigers willen vooral weten waar de bus heengaat
KORTRIJK, 18/10/03 - De busreiziger wil duidelijk weten wat de
bestemming van de aankomende bus is en vraagt ook een
informatiesysteem dat automatisch de halte visueel en auditief
aankondigt binnenin de bus. Daarnaast is vlot kunnen in- en uitstappen
een aspect dat in de toekomst nog meer aandacht verdient. De reizigers
verwachten geen futuristische zaken, maar nuttige en haalbare
verbeteringen. Dit zijn enkele van de resultaten die de Bond van
Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw) vandaag presenteerde naar
aanleiding van de vakbeurs `Busworld' te Kortrijk. Los van het
onderzoek blijkt De Lijn bezig te zijn met het verbeteren van de
informatie aan de reiziger en de verhoging van de toegankelijkheid.
Ook de busproducenten zijn er duidelijk klaar voor: Busworld toont
heel wat vernieuwingen die tegemoet komen aan de verwachtingen van de
klant.
De BTTB verspreidde van juni tot september `03 ongeveer 3500
vragenlijsten onder de stadsbusreizigers in Antwerpen, Brugge, Gent,
Leuven en Hasselt. 874 reizigers stuurden de vragenlijst terug. Het
onderzoek schetst de kwaliteitsaspecten die de Vlaamse
stadsbusreizigers belangrijk vinden aan `hun' bus. Bovendien gaven de
busreizigers aan welke vernieuwingen zij verwachten van de `Bus van de
Toekomst'. Vooral frequente busreizigers, die de bus voor het
woon-werkverkeer gebruiken, werkten mee aan het onderzoek.
Informatie
De leesbaarheid van de lijnfilm (de bestemming aan de buitenzijde van
de bus) is hét belangrijkste aspect. Bijna 9 op 10 van de reizigers
ervaren dit aspect als belangrijk tot heel belangrijk, zowel bij
duisternis (89% van de reizigers vonden dit) als overdag (87%).
Bovendien wil de reiziger in de toekomst de bestemming terugvinden aan
de vier zijden van de bus. Binnenin de bus zou er een automatisch
informatiesysteem moeten komen dat de reisroute weergeeft en de
eerstvolgende halte aankondigt, zowel auditief als visueel.
Op Busworld tonen verschillende producenten hoe het moet: lijnfilms in
kleur, met grote letters en cijfers, en dit aan alle zijden van de
bus. Ook intelligente informatiesystemen, die de eerstvolgende halte
aankondigen worden al toegepast in de (buitenlandse) praktijk. Onder
meer de MIVB heeft een visuele halteaankondiging in haar bussen. De
kusttram van de Lijn heeft beide systemen aan boord. Nu de bussen nog.
Toegankelijkheid
De toegankelijkheid van de bus is in het algemeen een van de
belangrijkste kwaliteitsfactoren. Concreet hechten de busreizigers
veel belang aan het vlot kunnen in- en uitstappen. 3 op 4 reizigers
(75%) stipten een voldoende houvast bij op- en afstappen aan als
belangrijk tot heel belangrijk, 69% gaf een zelfde waardering als het
gaat over de opstaphoogte tussen het perron en de busvloer.
De meest gevraagde vernieuwing aan de stadsbus van de toekomst is een
tweede knop om de automatische deuren langer open te houden (74% van
de respondenten vond dit wenselijk tot heel wenselijk). Zo krijgen
mensen met een kinderwagen, bagage of een rolstoel meer tijd om in of
uit te stappen. Gedaan met geklemd raken tussen de deuren. De Lijn
bedient de reizigers op hun wenken: de nieuw te leveren bussen en
trams zullen voortaan deze tweede knop hebben. Bovendien verwachten de
reizigers dat alle bussen van De Lijn automatisch `knielen' bij het
openen van de deuren (= de bus zakt aan de deurzijde enkele
centimeters lager), 51% van de reizigers vindt dit wenselijk tot heel
wenselijk.
Comfort
Eenmaal op de bus verwachten de reizigers een comfortabele rit.
Comfortabel betekent in de eerste plaats proper en aangenaam. 86% van
de reizigers vindt de algemene properheid binnenin de bus belangrijk
tot heel belangrijk, 80% vindt dat dit ook geldt voor de properheid
van de zetelbekleding. De netheid van de stoffen zetelbekleding is een
gevoelig punt. Bovendien wordt de luchtkwaliteit als belangrijk
ervaren: 86% van de reizigers stipt de verluchting in de bus aan.
Daarnaast krijgt de luchtkoeling (70%) en de verwarming (69%) een hoge
belangrijkheidscore. De vering van de bus is tevens een aandachtspunt
(72%).
Een vuilnisbak en klok op de bus zijn wenselijke vernieuwingen.
Meer info: BTTB vzw, 09 223 86 12
terug
Busreizigers willen vooral weten waar de bus heengaat