DAF Trucks
DAF Trucks op Bedrijfsauto RAI 2003:
Nieuws binnen CF- en XF-serie
Op de komende Bedrijfsauto RAI 2003, die van 17 tot en met 25 oktober aanstaande in Amsterdam gehouden wordt, toont DAF haar complete modellenprogramma, dat de afgelopen drie jaar volledig vernieuwd is. Laatste aanvullingen op dit vernieuwde programma zijn de komst van de AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak op de multi-assers van de CF-serie en de uitbreiding van de nieuwe XF-serie met een reeks aan drie- en vier-assige voertuigen. Verder zijn de 4x2 trekkers uit de CF- en XF-serie vanaf dit najaar leverbaar met Vehicle Stability Control.
XF-serie gecompleteerd
Een verder verhoogde productiviteit, nog lagere operationele kosten en een nog hoger chauffeurscomfort vormden de belangrijkste doelstellingen bij de ontwikkeling van de nieuwe DAF XF voor het zware en/of internationale wegtransport. Achter de moderne vormgeving gaat een uitgebreide reeks technische vernieuwingen schuil, waaronder een nieuw en lichter chassis, nog zuiniger motoren en elektronisch geregelde schijfremmen. Bovendien is de nieuwe XF sinds zijn introductie in het najaar van 2002 ook met een AS-Tronic geautomatiseerde transmissie leverbaar.
De 4x2 varianten van de nieuwe DAF XF, zowel trekkers als bakwagenchassis, zijn in oktober 2002 in productie genomen, evenals de 6x2 trekkers met gestuurde voorloopas (FTG) en de FTP, een speciale 6x2 trekkervariant met een extra lichte 4,4 tons voorloopas met 17,5" wielen. In de eerste helft van 2003 volgden de 6x2 bakwagens met sleepas (FAR en FAS), de 6x2 bakwagen met gestuurde naloopas (FAN) en de 6x2 trekkers met sleepas (FTR en FTS). Dit najaar gaan de 6x4, 8x2 en 8x4's, alsook de nieuwe FTM in productie, een 8x4 trekker met dubbel aangedreven tandem en een gestuurde voorloopas, voor extra zware inzet.
Van de nieuwe XF start dit najaar de levering van de 6x4's, met dubbel aangedreven tandemas. Als bakwagen worden deze voertuigen ingezet voor nationaal vervoer van zand en grind, afvalcontainers, agrarische producten, beton en afzetcontainers. De XF FAT is leverbaar met een maximale asbelasting van 9.000 kilogram op de vooras, technisch 26.000 kg op de tandem en treingewichten tot 50 ton. De XF FTT, de 6x4 trekker, leent zich eveneens voor een breed spectrum aan speciale toepassingen en is vooral bedoeld voor die toepassingen waarbij tractie benodigd is: het vervoer van bomen of speciaal transport met achter de cabine een kraan.
Dan de vier-assers. Dat is allereerst de XF 8x4 (FAD) bakwagen, die niet terugdeinst voor gebruik naast het gebaande pad en veelal uitgerust zal worden met een kipper, betonmixer of betonpomp of gebruikt wordt voor andere specifieke, zware toepassingen. Om het gewicht optimaal over de voorassen te verdelen en overbelasting van één van de assen tegen te gaan, heeft de nieuwe XF FAD een aantal belangrijke technische vernieuwingen. Allereerst is de afstand tussen de beide voorassen vergroot van 1meter70 bij de vorige XF-serie naar 2,05 m. bij de nieuwe generatie. Om er bovendien voor te zorgen dat de opbouw zo dicht mogelijk tegen de achterwand van de cabine kan worden aangebracht voor een zo groot mogelijke laadlengte en een maximale uitnutting van de voorassen, is de uitlaatdemper van het uitlaatsysteem tussen de beide voorassen geplaatst. Bovendien past DAF op de voorassen asbelastingscompensatie toe, waardoor de gewichtsverdeling over de assen geoptimaliseerd wordt. Daarmee betekent de voorziening de mogelijkheid om per vracht meer kilo's mee te nemen, hetgeen het rendement van het voertuig verder zal verbeteren.
De XF 8x2 (FAK) bakwagen met enkele aangedreven as, een hefbare dubbellucht sleepas en een gestuurde en hefbare voorloopas leent zich uitstekend voor vervoer van zware producten over langere afstanden; bijvoorbeeld voor het vervoer van zeecontainers.
Zwaar transport trekker
Voor zeer zware toepassingen introduceert DAF van de nieuwe XF de FTM, een trekker voor uitzonderlijk vervoer, waarbij combinatiegewichten tot 120 ton niet ongebruikelijk zijn. De FTM is een vierasser met een dubbel aangedreven tandem en een gestuurde voorloopas, die samen een tridem vormen. Door de toepassing van een vooras en drie achterassen kunnen de aslasten veel beter uitgenut worden en zijn er betere mogelijkheden om binnen de toegestane wettelijke asbelastingen te blijven. Kenmerkend aan het chassis van de XF FTM met de wielbasis van 4,60 meter is de relatief compacte bouw, gerelateerd aan het technisch hoge draagvermogen van 41.000 kg; dit brengt belangrijke voordelen ten aanzien van de manoeuvreerbaarheid en plaatsing van de koppelschotel in combinatie met de vaak beperkte reikwijdte van de nek van de speciale opleggers.
De XF FTM is een vier-assige trekker, die in een tweetal basisuitvoeringen verkrijgbaar is. Allereerst is dat een versie met een 7,5 vooras en achter een 8,0 tons voorloopas en een technisch 21 tons, aangedreven tandem, bestaande uit twee assen met naafreductie. Hiermee ontstaat een GVW van 34 ton. Bovendien is de XF FTM leverbaar met een 9,0 tons vooras en achter de 8,0 tons voorloopas en twee 13,0 tons tandemassen. Deze extra zware variant kent een technisch GVW van 41 ton. De maximale schoteldruk van de beide uitvoeringen bedraagt netto respectievelijk circa 24 en 31 ton.
Nieuw: AS-Tronic op CF Multi-assers
Binnen de succesvolle CF-serie voor het nationale en internationale transport, presenteert DAF de AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak op de 6x4-, 8x2- en 8x4-uitvoeringen. Bovendien is de 6x4-trekker CF85 (FTT) voortaan verkrijgbaar met luchtvering op de tandem.
Nadat de AS-Tronic het afgelopen jaar in de XF-serie leverbaar werd, introduceerde DAF deze geautomatiseerde versnellingbak eerder dit jaar op de twee-assige bakwagens en trekkers van de CF-serie. In oktober start de productie van de drie- en vier-assige CF-uitvoeringen met AS-Tronic. Momenteel wordt in Europa ongeveer 15 tot 20 procent van de nieuwe XFs met de AS-Tronic geleverd, een percentage dat de komende jaren beslist verder zal toenemen. Voor de CF-serie wordt eenzelfde ontwikkeling verwacht.
De DAF CF-serie kent een breed scala aan toepassingen, variërend van het middellange en lange afstandstransport tot nationale en binnenstedelijke distributie. Juist in het distributiesegment is de als optie leverbare AS-Tronic van grote waarde. Doordat de elektronica in elke situatie de juiste versnelling kiest, wordt een optimaal comfort aan een nog lager brandstofverbruik gekoppeld. Doordat de chauffeur niet meer hoeft te schakelen en geen koppeling meer hoeft te bedienen, is de fysieke belasting aanmerkelijk lager. Bovendien kan de chauffeur zich volledig concentreren op het verkeer, wat de veiligheid ten goede komt. Voordeel van de AS-Tronic is verder dat de reparatiekosten verder verlaagd worden, doordat er minder slijtage aan de koppeling optreedt. Daarnaast levert de AS-Tronic in het merendeel van de gevallen een besparing in voertuiggewicht op (tot maximaal 90 kilogram) ten opzichte van de handgeschakelde versnellingsbak.
Luchtgeveerd tandem
De achterassen van de DAF CF 6x4- en 8x4-modellen zijn onderdeel van DAF's bekende acht-stangen-tandem. Dit onderscheidt zich door een gunstig gepositioneerd rolcentrum, een grote pendelweg (270 mm) en lage onderhoudskosten. Naast een maximale stabiliteit leidt deze oplossing tot een zo gunstig mogelijk voertuiggewicht. Nieuw is de mogelijkheid te kiezen voor luchtvering op het tandemstel van de CF FTT. Dit betreft de achtbalgs ECAS luchtvering.
Nieuw: Vehicle Stability Control
Begin november start DAF de levering van VSC ofwel Vehicle Stability Control op de 4x2 trekker-uitvoeringen van de CF en XF. Doel van dit systeem is het kantelen, scharen en slippen van de combinatie tegen te gaan. VSC kent twee functies. Ten eerste houdt het systeem de rolstabiliteit van de combinatie voortdurend in de gaten: wanneer op basis van snelheid en stuuruitslag de kritische grens wordt overschreden en de combinatie dreigt te kantelen, grijpt de elektronica in door het motormoment terug te regelen en EBS actief te laten remmen. Daarnaast gaat VSC het scharen en slippen van de combinatie tegen. Wanneer een over- of onderstuur-situatie ontstaat, zal het systeem onmiddellijk het motorvermogen terugregelen, de trailer remmen en eventueel een individueel voor- of achterwiel van de trekker remmen. VSC geeft de chauffeur ondersteuning in situaties waarin de stabiliteit van de combinatie in het geding komt en helpt zo een ongeval te voorkomen.
LF-serie
Voor het distributietransport biedt DAF haar LF-serie, bestaande uit de LF45 (6 - 12 ton GVW) en de LF55 (12-21 ton GVW). Deze uitgebreide serie voertuigen krijgt algemeen hoge waardering voor z'n fraaie styling, verzorgde en weldoordachte interieur, lage eigen massa voor relatief hoge laadvermogens en uitstekende rij-kwaliteiten. Inmiddels heeft de praktijk ook de lage kilometerkostprijs van de auto bewezen. Uiteraard is er keuze uit een scala aan motorvermogens, wielbases, asconfiguraties en laadvermogens. Bovendien is er keuze uit een dag- of een slaapcabine. Meest recente uitbreidingen van het LF-gamma zijn de FT LF55, een 4x2 trekker chassis voor combinatiegewichten tot 28 ton en de FAN LF55. Deze drie-assige bakwagen (6x2) met gestuurde naloopas biedt bij een maximaal toegestaan GVW van 21 ton een opvallend hoog bruto laadvermogen van circa 14,5 ton. De FAN is met name geschikt voor distributievervoer binnen stedelijke gebieden, waarbij een hoog nuttig laadvermogen gecombineerd dient te worden met een maximale manoeuvreerbaarheid en erfvriendelijkheid.
Vertrouwen in toekomst
Met een productenprogramma dat tot de meest moderne op de markt behoort, is DAF Trucks N.V. klaar voor de toekomst. DAF's marktaandeel in West Europa in het zware segment (15 ton +) is inmiddels gegroeid tot meer dan 12 procent en laat in een dalende markt een alsmaar verder stijgende lijn zien. Het staat buiten kijf dat naast het genoemde productenaanbod met name ook de algemeen gewaardeerde service achter deze producten, een belangrijke rol speelt.
De stand van DAF Trucks N.V. is op de Bedrijfsauto RAI traditiegetrouw te vinden in de Europa-hal (standnummer 01.002), waar op een oppervlakte van bijna 2.000 m2 de volgende voertuigen gepresenteerd worden:
LF-serie:
FA 45.220 4x2 bakwagen met slaapcabine
FA 55.250 4x2 bakwagen met dagcabine
CF-serie:
FAN 75.310 6x2 bakwagen met gestuurde naloopas, dagcabine
FAD 85.480 8x4 bakwagen met dagcabine
FT 85.430 AS-Tronic 4x2 trekker met slaapcabine
FTG 85.480 AS-Tronic 6x2 trekker met gestuurde voorloopas, slaapcabine
XF-serie:
FT 95.430 4x2 trekker, Space Cab
FT 95.530 AS-Tronic 4x2 trekker, Super Space Cab
Amsterdam, augustus 2003
Voor meer informatie:
DAF Trucks N.V.
Corporate Communicatie
Rob Appels, +31 40 214 2874
www.daf.com
Noot voor de redactie (