Mazda

16-10-2003

Tokio Motorshow 2003

Veel nieuws van Mazda op de Tokio Motorshow 2003: maar liefst twee nieuwe conceptcars en drie nieuwe motoren laten duidelijk zien welke weg Mazda in de komende jaren inslaat. Design, kwaliteit, milieu en veiligheid zijn de centrale themas waar het om draait.

Mazda Ibuki

De Mazda Ibuki concept-car beleeft op de Tokio Motor Show 2003 zijn wereldprimeur en is eens te meer een bewijs van Mazdas huidige inspanningen op het vlak van design en technologie. Het ontwikkelingsteam is er weer in geslaagd om de bekende lichtgewicht sportcabrio MX-5 verder te verfijnen. Het Ibuki concept (de naam is afgeleid van een Japans woord dat staat voor nieuwe energie inademen en pit toevoegen) is een knipoog naar een mogelijke benadering van een toekomstige MX-5.

De algemene doelstelling van dit concept was het fun-to-drive gevoel van het rijden in een lichtgewicht sportcabrio verder te verfijnen. Tegelijkertijd heeft het ontwerpteam eraan gewerkt om de ware roadster identiteit meer te benadrukken en de mate van comfort en veiligheid van een auto met open dak te verbeteren. De Mazda Ibuki heeft een totale lengte van 3640 mm. Hij is 1720 mm breed, 1230 mm hoog en rijdt op een wielbasis van 2330 mm. De totale lengte is 315 mm korter dan die van de huidige MX-5. Een belangrijk kenmerk van dit design is dat de overhangen voor en achter bij elkaar 380 mm korter zijn vergeleken met de huidige MX-5.

Super front-midship indeling

De Mazda Ibuki wordt aangedreven door een nieuwe, lichtgewicht en compacte 1.6 liter motor met vier cilinders in lijn en 16 kleppen, met sequentiële kleptiming en lift voor zowel inlaat als uitlaatkleppen. De motor bestaat ook uit een geïntegreerde hybride elektromotor die de acceleratie verbetert en gedeeltelijk dient om de motortrilling in te dammen, waardoor het mogelijk is om een lichter vliegwiel te gebruiken voor een hoger reactievermogen. Bij lage toerentallen levert de hybride elektromotor koppel-ondersteuning om de acceleratie vanaf stilstand te verbeteren. Daarnaast schakelt de hybride motor automatisch de motor uit als deze stationair loopt en de auto stilstaat en bespaart daarmee brandstof en verlaagt de uitstoot. De hybride motor start de motor vervolgens automatisch opnieuw als de bestuurder klaar is om te accelereren. Tijdens het afremmen fungeert de hybride motor ook als generator en gebruikt de regeneratieve remenergie op de accu bij te laden. De Mazda Ibuki heeft een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. De transmissie weegt minder dan de versnellingsbak van de huidige MX-5 en heeft versterkte synchromeshringen die hem een duidelijk maar soepel schakelgevoel verlenen met een uiterst kort, nauwkeurig schakelpatroon.

Mazda Washu

Een zeszitsconcept van de nieuwe generatie

De Mazda Washu Japans voor adelaarsvleugel is een innovatief zeszitsconcept model dat uitdrukking geeft aan Mazdas Zoom-Zoom spirit, met eigenschappen die niet te vinden zijn in hedendaagse MPVs. Laag, strak en goed geproportioneerd heeft deze wagen een comfortabel ruime en functionele cabine die is ontwikkeld als experiment voor hoe klanten omgaan met het interieur van een auto.

Prominent Design

De brede en lage verhoudingen geven de carrosserie rondom de zeszits cabine een uitzonderlijke, sportieve look. De totale hoogte van de wagen is relatief laag met 1.570 mm en dat zorgt voor een gestroomlijnd beeld vanaf de zijkant. De voorkant van de wagen heeft smalle, geïntegreerde LED koplampen en een frisse interpretatie van Mazdas goed herkenbare vijfpuntige grille. Het aërodynamische ontwerp van de wagen bereikt een Cd-waarde van 0,25.

Portiersysteem geïnspireerd door luchtvaart

Mazdas ingenieurs besteedden bij het ontwikkelen van de Mazda Washu vooral aandacht aan de portiersystemen. Het meest opvallend en kern van het design zijn de vliegtuigdeuren, die uitzonderlijke ver openen. Met het schuifportier helemaal geopend maken de passagiers gebruik van een ingang van 1.100 mm breed, met een extra opening van 400 mm in het dak. Hierdoor kunnen passagiers bijna rechtop in- en uitstappen, en dat is een enorme vereenvoudiging vergeleken met conventionele autos of minibusjes. Ook de voorportieren gaan uitermate ver open, tot bijna 90 graden, en draaien op die manier bijna helemaal uit de weg. Ook de achterkant is met veel zorgvuldigheid vormgegeven. Door middel van een innovatieve benadering zijn de eigenschappen van een traditionele hatchback gecombineerd met een SUV-achtige achterkant die recht naar beneden zakt, parallel aan de achterzijde van de auto.

Functionele, flexibele stoelen

De drie stoelparen bieden plaats aan zes volwassenen, met voldoende ruimte om comfortabel te zitten. De passagiersruimte is volledig gescheiden van de bagageruimte door een scheidingswand en een achterbankhoes. Zo kan het interieur plaats bieden aan één tot zes personen, maar is ook geschikt voor talloze andere gebruiksmogelijkheden. De stoelen van de Mazda Washu zijn captains chairs. Het middelste paar stoelen is elektrisch verstelbaar en kan onafhankelijk van elkaar over een lengte van 645 mm voor en achteruit worden gezet. De stoelen schuiven ook van links naar rechts om de toegang tot het achterste paar stoelen te vergemakkelijken.

Uitklapbaar instrumenten-paneel en steer-by-wire

De ruimte van het interieur wordt verder verfraaid door een innovatief afwerkingsconcept dat een noviteit vertegenwoordigt van de steer-by-wire technologie (die een conventionele stuuras overbodig maakt). De Mazdas ontwerpers ontwikkelden een manier om het stuur in het instrumentenpaneel op te bergen als de auto geparkeerd staat, zodat het voor de bestuurder en de bijrijder gemakkelijker is om in- en uit te stappen. Om het instrumentenpaneel en het stuur automatisch uit te klappen uit de parkeerstand in de rijstand wordt een ID-kaart gebruikt. Als de bestuurder instapt en de hoofdschakelaar bedient met zijn/haar persoonlijke ID-kaart, schuiven het instrumentenpaneel en het stuur in de stand die de bestuurder vooraf heeft geprogrammeerd. Het instrumentenpaneel in de Mazda Washu kan op twee verschillende niveaus worden ingesteld. In combinatie met de uitgebreide stoelinstelmogelijkheden kan de bestuurder zo kiezen uit twee rijposities: een sportieve rijmodus met een nauwsluitend cockpit gevoel, of een cruising-modus met een ontspannen rechte stand van de stoel. Voor nog meer flexibiliteit zijn de pedalen automatisch verstelbaar, zodat bestuurders van alle soorten en maten een comfortabele houding kunnen vinden.

Reactiegevoelige besturing en prestatie

De Mazda Washu is voorzien van een geheel nieuwe 3,5 liter V6 motor die soepel accelereert en ruim koppel levert. De zestraps automatische versnelling heeft op het stuur gemonteerde schakelknoppen voor nog meer betrokkenheid van de bestuurder. Daarnaast zorgen een dubbele-Y wielophanging (bekend van de Mazda6) voorin en multilink ophanging achter voor sportieve besturing en verfijnd rijcomfort. De 225-750R540A Michelan PAX run-flat banden werden gekozen op basis van aërodynamica.

Extra eigenschappen

Dak met LCD dimmerglas

De cabine heeft ruimte en sfeer dankzij een groot glazen dakdeel. De designers hebben ervoor gekozen LCD dimmerglas te gebruiken dat elektrisch geschakeld kan worden tussen transparant en niet-transparant. Zo kan de cabine worden aangepast aan de situatie en aan weersomstandigheden en het zorgt ook voor een subtiele verandering van het gestroomlijnde silhouet van de auto.

Multi-informatie display

De Mazda Washu beschikt over een groot, acht-inch LCD multi-informatie display dat uit het middendeel van het instrumentenpaneel kan worden geklapt. Een centraal geplaatst trackpad systeem geeft de gebruiker de mogelijkheid om de items op het multi-informatie display te bewerken op praktisch dezelfde manier als een cursor wordt gebruikt op een laptopcomputer. De interactieve display bestuurt het navigatiesysteem, rij-informatieservice Telematics, de klimaatregeling en het audiosysteem.

Klimaatregeling

De klimaatregeling is ontworpen om de behoefte aan traditionele luchtkanalen voor verwarming en koeling en blazers met ventilatoren te verminderen. In plaats daarvan wordt koele of warme lucht vanaf het plafond de cabine in geblazen door ventilatoren in de carrosseriestructuur. Het effect is vergelijkbaar met indirecte verlichting, zodat inzittenden zich er niet direct bewust van zijn.

DVD entertainmentsysteem voor de achterstoelen

Aan het plafond is een groot, 15-inch DVD scherm gemonteerd zodat de inzittenden op de achterstoelen kunnen genieten van een video- of DVD-film. In combinatie met het 6.1-kanaals, surround sound entertainment systeem wordt de cabine omgetoverd in een spannende thuisbioscoop voor onderweg.

Videomonitoren

Met behulp van videocameras die bevestigd zijn aan de zijkanten van de voorportieren (in plaats van de traditionele buitenspiegels) en op de achterzijde van de auto kan de bestuurder goed in de gaten houden wat er buiten de auto gebeurt. De beelden van de cameras worden weergegeven op videomonitoren die gemonteerd zijn op de bovenzijde van het instrumentenpaneel.

LED koplampen

Voor beter zicht zijn de LED koplampen voorzien van een Automatic Focusing System dat gekoppeld is aan de stuurinrichting van de auto. Met ingeschakelde koplampen draaien deze namelijk mee als de auto een bocht neemt.

Elektronische parkeerrem

De Mazda Washu is voorzien van een elektronisch remsysteem. Door het rempedaal in te drukken als de auto wordt stilgezet wordt automatisch de handrem geactiveerd - bij het indrukken van het gaspedaal wordt de handrem automatisch ontkoppeld. Het systeem heeft ook een sneeuwstand, waarmee wordt voorkomen dat de handrem vastvriest bij lage temperaturen.

Mazda RENESIS waterstof rotatiemotor

De Renesis is Mazdas nieuwe generatie rotatiemotor die begin 2003 gelanceerd werd in de totaal nieuwe Mazda RX-8. Dankzij zijn soepele prestaties, compacte afmetingen en unieke rijeigenschappen werd de Renesis in juni 2003 uitgeroepen tot internationale motor van het jaar. Nu de aandacht van de auto-industrie zich richt op waterstof als potentiële krachtbron voor brandstofcelautos, presenteert Mazda zelfverzekerd een realistisch voorbeeld van zijn technologieën voor waterstof-aandrijving in de vorm van deze uitvoering van de Renesis.

De RENESIS waterstof rotatiemotor profiteert van de voordelen van de rotatiemotor en garandeert bovendien gebruiksgemak en betrouwbaarheid, ongeacht of de motor draait op benzine of op waterstof. En omdat een motor moet worden aangepast om op waterstof te kunnen draaien, zou deze uitvoering het mogelijk kunnen maken om relatief goedkope, waterstofaangedreven autos te produceren. Want deze motor is ontwikkeld met een dubbel brandstofsysteem, zodat het mogelijk is om zowel op benzine als op waterstof te rijden. Mazda is namelijk van mening dat flexibele keuzemogelijkheden op automobielgebied zullen helpen om waterstof als brandstof te promoten en om een ondersteunende infrastructuur te ontwikkelen.

Technologieën in de Mazda RENESIS waterstof rotatiemotor

De RENESIS waterstof rotatiemotor omvat een elektronisch gestuurd waterstof-injectiesysteem. Om de waterstof gasvormig te kunnen inspuiten zuigt het systeem lucht aan via de zijpoort tijdens de inductiecyclus en gebruikt dubbele waterstofinjectoren in de twee rotorhuizen van de motor om waterstof rechtstreeks in de inlaatkamers te spuiten. De volgende nieuwe technologieën maximaliseren de voordelen van de rotatiemotor bij waterstofverbranding.

Directe inspuiting Door zijn vormgeving met aparte kamers voor inductie en verbranding is de rotatiemotor ideaal voor het verbranden van waterstof zonder kans op backfiring, zoals bij waterstofverbranding in een conventionele zuigermotor. Dubbele waterstofinjectoren Omdat waterstof een uiterst lage dichtheid heeft moet er veel meer geïnjecteerd worden dan bij verbranding van benzine. Daarom is meer dan één injector nodig. Met zijn dubbele waterstofinjectoren is Mazdas waterstof rotatiemotor én functioneel, én in staat om voldoende vermogen te leveren. Uitstekende vermenging van waterstofinlaatdruk In een zuigermotor draait de uitgaande as in één cyclus 180 graden rond. De uitgaande as van de rotatiemotor maakt een hoek van maar liefst 270 graden, waardoor een krachtiger inlaatstroom mogelijk is en waterstof en lucht zich goed kunnen vermengen.

Mazda RX-8 Hydrogen RE

De RENESIS waterstof rotatiemotor wordt op dit moment uitgebreid getest in een speciaal uitgevoerde Mazda RX-8 Hydrogen RE testauto. Deze testauto is uitgerust met een dubbel brandstofsysteem dat bestaat uit een hogedruk waterstoftank en een aparte benzinetank en rijdt zowel op waterstof als op benzine. Naast de revolutionaire RENESIS rotatiemotor is ook de aërodynamica van de Mazda RX-8 Hydrogen RE testauto verbeterd, zijn de banden geoptimaliseerd, zijn gewichtsbesparende aanpassingen doorgevoerd en beschikt hij over een reeks technologieën voor uitzonderlijke milieuschonende eigenschappen.

Mazda's nieuwe CD Motor

Mazda's nieuwe motorenreeks is verkrijgbaar voor de nieuwe-generatie Mazda6 en Mazda2, evenals voor het meest recente model, de Mazda3. De motoren hebben vier cilinders in lijn en vormen de krachtbron voor Mazdas autos van de nieuwe generatie. Zij zorgen daarmee voor de volgende typische Mazda prestaties:

Een lineaire acceleratie die precies overeenkomt met de bediening van het gaspedaal door de bestuurder. Levendigheid dankzij de onmiddellijke reactie van de auto op bediening van het gaspedaal. Voldoende koppel voor krachtige acceleratie in de meest uiteenlopende situaties, zoals in het stadsverkeer, waarbij het gaspedaal vaak maar licht wordt bediend.

Mazda's motorengamma van de nieuwe generatie omvat nu ook de nieuwe CD motor, een geavanceerde dieselmotor die een superieur uitgebalanceerde combinatie van vermogen, lager brandstofverbruik, lage emissies en lage NVH (Noise, Vibration and Harshness) realiseert. Het ultra-hogedruk common rail brandstofinjectiesysteem met diesel particulate filter technologie en katalysator is zeer effectief in het bestrijden van emissies, zodat de nieuwe CD motor ruim voldoet aan de normen voor Euro Stage IV: voor NOx scoren deze motoren 25 % beter en voor vaste deeltjes maar liefst 75 %. Bovendien wordt het aandeel zwarte rook in uitlaatgassen gereduceerd tot praktisch nul. Om zijn prestaties te verbeteren is de nieuwe CD motor uitgerust met een verbeterd verbrandingssysteem en een turbolader waarmee vermogen en koppel 10-15% hoger zijn dan in de voorgaande uitvoering. Bovendien is het brandstofverbruik met meer dan 10 procent verminderd en is het verbrandingsgeluid drastisch verlaagd voor een totale prestatieverbetering van deze dieselmotor.

Mazda 2.0 PZEV motor

Nog een belangrijk kenmerk van de nieuwe motorenreeks van Mazda is de uitstekende milieuprestatie; het schoolvoorbeeld is de 2.0 PZEV motor die verkrijgbaar is voor de Mazda3 op de Amerikaanse markt. Deze motor loopt zo schoon dat hij zelfs de PZEV (Partial Zero Emissions Vehicle) norm haalt die de Green States in de VS hanteren. Dit is de strengste norm ter wereld voor uitlaatgasemissie van auto's met benzinemotoren. De 2.0 liter motor in de Mazda3 heeft een omgekeerde indeling van inlaat en uitlaat - de inlaat bevindt zich aan de voorzijde van de motor en de uitlaat aan de achterzijde. Door de conventionele indeling om te draaien wordt de weg tussen de uitlaatpoorten en de katalysator verkort, waardoor de uitlaatgassen hun hoge temperatuur kunnen behouden tot ze bij de katalysator aankomen. Dit stimuleert een snellere activering van de katalysator voor betere zuivering van de uitlaatgassen.

De PZEV motor maakt gebruik van een roestvrijstalen, dubbelwandig uitlaat-spruitstuk om de temperatuur van de uitlaatgassen beter vast te houden. Zo komen de uitlaatgassen met een hogere temperatuur aan bij de katalysator. Deze katalysator bevindt zich direct achter het uitlaatspruitstuk en heeft een drager met een dunne wand (wanddikte: 2,5 mm) en 900 cellen per vierkante inch (dubbele dragers), waardoor de werking van de katalysator zelf enorm wordt verbeterd. Een lineaire O2 sensor die is geïnstalleerd in het uitlaatspruitstuk voert gegevens terug naar het motorregelsysteem over de concentratie van de resterende zuurstof in het uitlaatgas. Deze gegevens worden gebruikt om continu de brandstof-lucht verhouding te optimaliseren, om de verbrandingsefficiëntie te verbeteren en om uitlaatgaszuivering door de katalysator te maximaliseren. De PZEV motor maakt gebruik van verstuiver met 12 gaatjes voor een fijnere verneveling van de brandstof.