16-10-2003
Tokio Motorshow 2003
Veel nieuws van Mazda op de Tokio Motorshow 2003: maar liefst twee
nieuwe conceptcars en drie nieuwe motoren laten duidelijk zien welke
weg Mazda in de komende jaren inslaat. Design, kwaliteit, milieu en
veiligheid zijn de centrale themas waar het om draait.
Mazda Ibuki
De Mazda Ibuki concept-car beleeft op de Tokio Motor Show 2003 zijn
wereldprimeur en is eens te meer een bewijs van Mazdas huidige
inspanningen op het vlak van design en technologie. Het
ontwikkelingsteam is er weer in geslaagd om de bekende lichtgewicht
sportcabrio MX-5 verder te verfijnen. Het Ibuki concept (de naam is
afgeleid van een Japans woord dat staat voor nieuwe energie inademen
en pit toevoegen) is een knipoog naar een mogelijke benadering van een
toekomstige MX-5.
De algemene doelstelling van dit concept was het fun-to-drive gevoel
van het rijden in een lichtgewicht sportcabrio verder te verfijnen.
Tegelijkertijd heeft het ontwerpteam eraan gewerkt om de ware roadster
identiteit meer te benadrukken en de mate van comfort en veiligheid
van een auto met open dak te verbeteren. De Mazda Ibuki heeft een
totale lengte van 3640 mm. Hij is 1720 mm breed, 1230 mm hoog en rijdt
op een wielbasis van 2330 mm. De totale lengte is 315 mm korter dan
die van de huidige MX-5. Een belangrijk kenmerk van dit design is dat
de overhangen voor en achter bij elkaar 380 mm korter zijn vergeleken
met de huidige MX-5.
Super front-midship indeling
De Mazda Ibuki wordt aangedreven door een nieuwe, lichtgewicht en
compacte 1.6 liter motor met vier cilinders in lijn en 16 kleppen, met
sequentiële kleptiming en lift voor zowel inlaat als uitlaatkleppen.
De motor bestaat ook uit een geïntegreerde hybride elektromotor die de
acceleratie verbetert en gedeeltelijk dient om de motortrilling in te
dammen, waardoor het mogelijk is om een lichter vliegwiel te gebruiken
voor een hoger reactievermogen. Bij lage toerentallen levert de
hybride elektromotor koppel-ondersteuning om de acceleratie vanaf
stilstand te verbeteren. Daarnaast schakelt de hybride motor
automatisch de motor uit als deze stationair loopt en de auto
stilstaat en bespaart daarmee brandstof en verlaagt de uitstoot. De
hybride motor start de motor vervolgens automatisch opnieuw als de
bestuurder klaar is om te accelereren. Tijdens het afremmen fungeert
de hybride motor ook als generator en gebruikt de regeneratieve
remenergie op de accu bij te laden. De Mazda Ibuki heeft een
handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. De transmissie
weegt minder dan de versnellingsbak van de huidige MX-5 en heeft
versterkte synchromeshringen die hem een duidelijk maar soepel
schakelgevoel verlenen met een uiterst kort, nauwkeurig
schakelpatroon.
Mazda Washu
Een zeszitsconcept van de nieuwe generatie
De Mazda Washu Japans voor adelaarsvleugel is een innovatief
zeszitsconcept model dat uitdrukking geeft aan Mazdas Zoom-Zoom
spirit, met eigenschappen die niet te vinden zijn in hedendaagse MPVs.
Laag, strak en goed geproportioneerd heeft deze wagen een comfortabel
ruime en functionele cabine die is ontwikkeld als experiment voor hoe
klanten omgaan met het interieur van een auto.
Prominent Design
De brede en lage verhoudingen geven de carrosserie rondom de zeszits
cabine een uitzonderlijke, sportieve look. De totale hoogte van de
wagen is relatief laag met 1.570 mm en dat zorgt voor een
gestroomlijnd beeld vanaf de zijkant. De voorkant van de wagen heeft
smalle, geïntegreerde LED koplampen en een frisse interpretatie van
Mazdas goed herkenbare vijfpuntige grille. Het aërodynamische ontwerp
van de wagen bereikt een Cd-waarde van 0,25.
Portiersysteem geïnspireerd door luchtvaart
Mazdas ingenieurs besteedden bij het ontwikkelen van de Mazda Washu
vooral aandacht aan de portiersystemen. Het meest opvallend en kern
van het design zijn de vliegtuigdeuren, die uitzonderlijke ver openen.
Met het schuifportier helemaal geopend maken de passagiers gebruik van
een ingang van 1.100 mm breed, met een extra opening van 400 mm in het
dak. Hierdoor kunnen passagiers bijna rechtop in- en uitstappen, en
dat is een enorme vereenvoudiging vergeleken met conventionele autos
of minibusjes. Ook de voorportieren gaan uitermate ver open, tot bijna
90 graden, en draaien op die manier bijna helemaal uit de weg. Ook de
achterkant is met veel zorgvuldigheid vormgegeven. Door middel van een
innovatieve benadering zijn de eigenschappen van een traditionele
hatchback gecombineerd met een SUV-achtige achterkant die recht naar
beneden zakt, parallel aan de achterzijde van de auto.
Functionele, flexibele stoelen
De drie stoelparen bieden plaats aan zes volwassenen, met voldoende
ruimte om comfortabel te zitten. De passagiersruimte is volledig
gescheiden van de bagageruimte door een scheidingswand en een
achterbankhoes. Zo kan het interieur plaats bieden aan één tot zes
personen, maar is ook geschikt voor talloze andere
gebruiksmogelijkheden. De stoelen van de Mazda Washu zijn captains
chairs. Het middelste paar stoelen is elektrisch verstelbaar en kan
onafhankelijk van elkaar over een lengte van 645 mm voor en achteruit
worden gezet. De stoelen schuiven ook van links naar rechts om de
toegang tot het achterste paar stoelen te vergemakkelijken.
Uitklapbaar instrumenten-paneel en steer-by-wire
De ruimte van het interieur wordt verder verfraaid door een innovatief
afwerkingsconcept dat een noviteit vertegenwoordigt van de
steer-by-wire technologie (die een conventionele stuuras overbodig
maakt). De Mazdas ontwerpers ontwikkelden een manier om het stuur in
het instrumentenpaneel op te bergen als de auto geparkeerd staat,
zodat het voor de bestuurder en de bijrijder gemakkelijker is om in-
en uit te stappen. Om het instrumentenpaneel en het stuur automatisch
uit te klappen uit de parkeerstand in de rijstand wordt een ID-kaart
gebruikt. Als de bestuurder instapt en de hoofdschakelaar bedient met
zijn/haar persoonlijke ID-kaart, schuiven het instrumentenpaneel en
het stuur in de stand die de bestuurder vooraf heeft geprogrammeerd.
Het instrumentenpaneel in de Mazda Washu kan op twee verschillende
niveaus worden ingesteld. In combinatie met de uitgebreide
stoelinstelmogelijkheden kan de bestuurder zo kiezen uit twee
rijposities: een sportieve rijmodus met een nauwsluitend cockpit
gevoel, of een cruising-modus met een ontspannen rechte stand van de
stoel. Voor nog meer flexibiliteit zijn de pedalen automatisch
verstelbaar, zodat bestuurders van alle soorten en maten een
comfortabele houding kunnen vinden.
Reactiegevoelige besturing en prestatie
De Mazda Washu is voorzien van een geheel nieuwe 3,5 liter V6 motor
die soepel accelereert en ruim koppel levert. De zestraps automatische
versnelling heeft op het stuur gemonteerde schakelknoppen voor nog
meer betrokkenheid van de bestuurder. Daarnaast zorgen een dubbele-Y
wielophanging (bekend van de Mazda6) voorin en multilink ophanging
achter voor sportieve besturing en verfijnd rijcomfort. De
225-750R540A Michelan PAX run-flat banden werden gekozen op basis van
aërodynamica.
Extra eigenschappen
Dak met LCD dimmerglas
De cabine heeft ruimte en sfeer dankzij een groot glazen dakdeel. De
designers hebben ervoor gekozen LCD dimmerglas te gebruiken dat
elektrisch geschakeld kan worden tussen transparant en
niet-transparant. Zo kan de cabine worden aangepast aan de situatie en
aan weersomstandigheden en het zorgt ook voor een subtiele verandering
van het gestroomlijnde silhouet van de auto.
Multi-informatie display
De Mazda Washu beschikt over een groot, acht-inch LCD multi-informatie
display dat uit het middendeel van het instrumentenpaneel kan worden
geklapt. Een centraal geplaatst trackpad systeem geeft de gebruiker de
mogelijkheid om de items op het multi-informatie display te bewerken
op praktisch dezelfde manier als een cursor wordt gebruikt op een
laptopcomputer. De interactieve display bestuurt het navigatiesysteem,
rij-informatieservice Telematics, de klimaatregeling en het
audiosysteem.
Klimaatregeling
De klimaatregeling is ontworpen om de behoefte aan traditionele
luchtkanalen voor verwarming en koeling en blazers met ventilatoren te
verminderen. In plaats daarvan wordt koele of warme lucht vanaf het
plafond de cabine in geblazen door ventilatoren in de
carrosseriestructuur. Het effect is vergelijkbaar met indirecte
verlichting, zodat inzittenden zich er niet direct bewust van zijn.
DVD entertainmentsysteem voor de achterstoelen
Aan het plafond is een groot, 15-inch DVD scherm gemonteerd zodat de
inzittenden op de achterstoelen kunnen genieten van een video- of
DVD-film. In combinatie met het 6.1-kanaals, surround sound
entertainment systeem wordt de cabine omgetoverd in een spannende
thuisbioscoop voor onderweg.
Videomonitoren
Met behulp van videocameras die bevestigd zijn aan de zijkanten van de
voorportieren (in plaats van de traditionele buitenspiegels) en op de
achterzijde van de auto kan de bestuurder goed in de gaten houden wat
er buiten de auto gebeurt. De beelden van de cameras worden
weergegeven op videomonitoren die gemonteerd zijn op de bovenzijde van
het instrumentenpaneel.
LED koplampen
Voor beter zicht zijn de LED koplampen voorzien van een Automatic
Focusing System dat gekoppeld is aan de stuurinrichting van de auto.
Met ingeschakelde koplampen draaien deze namelijk mee als de auto een
bocht neemt.
Elektronische parkeerrem
De Mazda Washu is voorzien van een elektronisch remsysteem. Door het
rempedaal in te drukken als de auto wordt stilgezet wordt automatisch
de handrem geactiveerd - bij het indrukken van het gaspedaal wordt de
handrem automatisch ontkoppeld. Het systeem heeft ook een sneeuwstand,
waarmee wordt voorkomen dat de handrem vastvriest bij lage
temperaturen.
Mazda RENESIS waterstof rotatiemotor
De Renesis is Mazdas nieuwe generatie rotatiemotor die begin 2003
gelanceerd werd in de totaal nieuwe Mazda RX-8. Dankzij zijn soepele
prestaties, compacte afmetingen en unieke rijeigenschappen werd de
Renesis in juni 2003 uitgeroepen tot internationale motor van het
jaar. Nu de aandacht van de auto-industrie zich richt op waterstof als
potentiële krachtbron voor brandstofcelautos, presenteert Mazda
zelfverzekerd een realistisch voorbeeld van zijn technologieën voor
waterstof-aandrijving in de vorm van deze uitvoering van de Renesis.
De RENESIS waterstof rotatiemotor profiteert van de voordelen van de
rotatiemotor en garandeert bovendien gebruiksgemak en betrouwbaarheid,
ongeacht of de motor draait op benzine of op waterstof. En omdat een
motor moet worden aangepast om op waterstof te kunnen draaien, zou
deze uitvoering het mogelijk kunnen maken om relatief goedkope,
waterstofaangedreven autos te produceren. Want deze motor is
ontwikkeld met een dubbel brandstofsysteem, zodat het mogelijk is om
zowel op benzine als op waterstof te rijden. Mazda is namelijk van
mening dat flexibele keuzemogelijkheden op automobielgebied zullen
helpen om waterstof als brandstof te promoten en om een ondersteunende
infrastructuur te ontwikkelen.
Technologieën in de Mazda RENESIS waterstof rotatiemotor
De RENESIS waterstof rotatiemotor omvat een elektronisch gestuurd
waterstof-injectiesysteem. Om de waterstof gasvormig te kunnen
inspuiten zuigt het systeem lucht aan via de zijpoort tijdens de
inductiecyclus en gebruikt dubbele waterstofinjectoren in de twee
rotorhuizen van de motor om waterstof rechtstreeks in de inlaatkamers
te spuiten. De volgende nieuwe technologieën maximaliseren de
voordelen van de rotatiemotor bij waterstofverbranding.
Directe inspuiting Door zijn vormgeving met aparte kamers voor
inductie en verbranding is de rotatiemotor ideaal voor het verbranden
van waterstof zonder kans op backfiring, zoals bij
waterstofverbranding in een conventionele zuigermotor. Dubbele
waterstofinjectoren Omdat waterstof een uiterst lage dichtheid heeft
moet er veel meer geïnjecteerd worden dan bij verbranding van benzine.
Daarom is meer dan één injector nodig. Met zijn dubbele
waterstofinjectoren is Mazdas waterstof rotatiemotor én functioneel,
én in staat om voldoende vermogen te leveren. Uitstekende vermenging
van waterstofinlaatdruk In een zuigermotor draait de uitgaande as in
één cyclus 180 graden rond. De uitgaande as van de rotatiemotor maakt
een hoek van maar liefst 270 graden, waardoor een krachtiger
inlaatstroom mogelijk is en waterstof en lucht zich goed kunnen
vermengen.
Mazda RX-8 Hydrogen RE
De RENESIS waterstof rotatiemotor wordt op dit moment uitgebreid
getest in een speciaal uitgevoerde Mazda RX-8 Hydrogen RE testauto.
Deze testauto is uitgerust met een dubbel brandstofsysteem dat bestaat
uit een hogedruk waterstoftank en een aparte benzinetank en rijdt
zowel op waterstof als op benzine. Naast de revolutionaire RENESIS
rotatiemotor is ook de aërodynamica van de Mazda RX-8 Hydrogen RE
testauto verbeterd, zijn de banden geoptimaliseerd, zijn
gewichtsbesparende aanpassingen doorgevoerd en beschikt hij over een
reeks technologieën voor uitzonderlijke milieuschonende eigenschappen.
Mazda's nieuwe CD Motor
Mazda's nieuwe motorenreeks is verkrijgbaar voor de nieuwe-generatie
Mazda6 en Mazda2, evenals voor het meest recente model, de Mazda3. De
motoren hebben vier cilinders in lijn en vormen de krachtbron voor
Mazdas autos van de nieuwe generatie. Zij zorgen daarmee voor de
volgende typische Mazda prestaties:
Een lineaire acceleratie die precies overeenkomt met de bediening van
het gaspedaal door de bestuurder. Levendigheid dankzij de
onmiddellijke reactie van de auto op bediening van het gaspedaal.
Voldoende koppel voor krachtige acceleratie in de meest uiteenlopende
situaties, zoals in het stadsverkeer, waarbij het gaspedaal vaak maar
licht wordt bediend.
Mazda's motorengamma van de nieuwe generatie omvat nu ook de nieuwe CD
motor, een geavanceerde dieselmotor die een superieur uitgebalanceerde
combinatie van vermogen, lager brandstofverbruik, lage emissies en
lage NVH (Noise, Vibration and Harshness) realiseert. Het
ultra-hogedruk common rail brandstofinjectiesysteem met diesel
particulate filter technologie en katalysator is zeer effectief in het
bestrijden van emissies, zodat de nieuwe CD motor ruim voldoet aan de
normen voor Euro Stage IV: voor NOx scoren deze motoren 25 % beter en
voor vaste deeltjes maar liefst 75 %. Bovendien wordt het aandeel
zwarte rook in uitlaatgassen gereduceerd tot praktisch nul. Om zijn
prestaties te verbeteren is de nieuwe CD motor uitgerust met een
verbeterd verbrandingssysteem en een turbolader waarmee vermogen en
koppel 10-15% hoger zijn dan in de voorgaande uitvoering. Bovendien is
het brandstofverbruik met meer dan 10 procent verminderd en is het
verbrandingsgeluid drastisch verlaagd voor een totale
prestatieverbetering van deze dieselmotor.
Mazda 2.0 PZEV motor
Nog een belangrijk kenmerk van de nieuwe motorenreeks van Mazda is de
uitstekende milieuprestatie; het schoolvoorbeeld is de 2.0 PZEV motor
die verkrijgbaar is voor de Mazda3 op de Amerikaanse markt. Deze motor
loopt zo schoon dat hij zelfs de PZEV (Partial Zero Emissions Vehicle)
norm haalt die de Green States in de VS hanteren. Dit is de strengste
norm ter wereld voor uitlaatgasemissie van auto's met benzinemotoren.
De 2.0 liter motor in de Mazda3 heeft een omgekeerde indeling van
inlaat en uitlaat - de inlaat bevindt zich aan de voorzijde van de
motor en de uitlaat aan de achterzijde. Door de conventionele indeling
om te draaien wordt de weg tussen de uitlaatpoorten en de katalysator
verkort, waardoor de uitlaatgassen hun hoge temperatuur kunnen
behouden tot ze bij de katalysator aankomen. Dit stimuleert een
snellere activering van de katalysator voor betere zuivering van de
uitlaatgassen.
De PZEV motor maakt gebruik van een roestvrijstalen, dubbelwandig
uitlaat-spruitstuk om de temperatuur van de uitlaatgassen beter vast
te houden. Zo komen de uitlaatgassen met een hogere temperatuur aan
bij de katalysator. Deze katalysator bevindt zich direct achter het
uitlaatspruitstuk en heeft een drager met een dunne wand (wanddikte:
2,5 mm) en 900 cellen per vierkante inch (dubbele dragers), waardoor
de werking van de katalysator zelf enorm wordt verbeterd. Een lineaire
O2 sensor die is geïnstalleerd in het uitlaatspruitstuk voert gegevens
terug naar het motorregelsysteem over de concentratie van de
resterende zuurstof in het uitlaatgas. Deze gegevens worden gebruikt
om continu de brandstof-lucht verhouding te optimaliseren, om de
verbrandingsefficiëntie te verbeteren en om uitlaatgaszuivering door
de katalysator te maximaliseren. De PZEV motor maakt gebruik van
verstuiver met 12 gaatjes voor een fijnere verneveling van de
brandstof.
Mazda