European Commission

ip/03/1406

Brussel, 17 oktober 2003

Interne markt: de Commissie draagt 12 lidstaten op om wetgeving op het gebied van beroepskwalificaties en verzekeringen ten uitvoer te leggen

De Europese Commissie heeft besloten twaalf lidstaten formeel te verzoeken internemarktrichtlijnen met betrekking tot de erkenning van beroepskwalificaties en de liquidatie van verzekeringsondernemingen in nationaal recht om te zetten. De Commissie zal Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk verzoeken een richtlijn uit 2001 ten uitvoer te leggen die de voorschriften inzake de erkenning van beroepskwalificaties vereenvoudigt. Daarnaast heeft zij besloten formele verzoeken aan België, Frankrijk, Finland, Duitsland, Griekenland, Luxemburg, Nederland, Spanje, Zweden en het VK te richten waarin zij deze landen opdraagt een richtlijn uit 2001 betreffende de liquidatie van verzekeringsondernemingen met bijkantoren in verschillende lidstaten, in nationale wetgeving om te zetten. Deze verzoeken worden gedaan in de vorm van "met redenen omklede adviezen", welke de tweede fase van de inbreukprocedure volgens artikel 226 van het EG-Verdrag vormen. Wanneer een lidstaat die een met redenen omkleed advies heeft ontvangen niet binnen de uiterste termijn (gewoonlijk twee maanden) een bevredigend antwoord geeft, kan de Commissie de zaak bij het Europese Hof van Justitie aanhangig maken.

De Commissaris voor de Interne Markt, de heer Frits Bolkestein, heeft er bij de concurrentieraad van 22 september op aangedrongen de recente negatieve ontwikkeling van het percentage tijdig omgezette EU-wetten om te keren (zie IP/03/1272 en MEMO/03/181). In juli bedroeg het gemiddelde omzettingstekort (het percentage richtlijnen dat niet op tijd in nationaal recht is omgezet) voor de gehele EU 2,8%, tegen 1,8% in mei van het afgelopen jaar. Dat is bijna het dubbele van de doelstelling van 1,5% die door de staatshoofden en regeringsleiders tijdens achtereenvolgende Europese raden is vastgesteld.

"Te late tenuitvoerlegging van interne marktmaatregelen betekent minder kansen voor bedrijven en beroepsbeoefenaren, en minder keus voor burgers die hun producten willen kopen en van hun diensten gebruik willen maken", verklaarde de heer Bolkestein. "De lidstaten stellen zelf de omzettingstermijnen voor deze richtlijnen vast - als zij de doelen die zij zelf hebben vastgesteld niet bereiken, dan wordt hun geloofwaardigheid en die van de Europese Unie ernstig aangetast".

Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg en het VK: beroepskwalificaties

De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen aan Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg en het VK te zenden omdat zij de Commissie op de uiterste termijn van 1 januari 2003 nog niet hadden meegedeeld welke maatregelen zij hebben genomen om Richtlijn 2001/19/EG in nationaal recht om te zetten. De richtlijn brengt wijziging in verschillende voorgaande richtlijnen en vereenvoudigt de procedures inzake de bijwerking van de lijsten van diploma's, certificaten en andere kwalificaties waarop automatische wederzijdse erkenning door de lidstaten van toepassing is (zie IP/01/253). Verder verbetert de richtlijn het algemene stelsel van erkenning van beroepskwalificaties. De richtlijn maakt deel uit van het "SLIM"-initiatief dat bedoeld is om de interne marktwetgeving te vereenvoudigen en te verduidelijken.

België, Duitsland, Griekenland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Finland, Spanje, Zweden en het VK: liquidatie van verzekeringsondernemingen

De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen te richten tot België, Duitsland, Griekenland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Finland, Spanje, Zweden en het VK waarin zij deze lidstaten verzoekt Richtlijn 2001/17/EG, die voornamelijk bedoeld is om consumenten te beschermen wanneer verzekeringsondernemingen worden geliquideerd, snel ten uitvoer te leggen (zie IP/01/216). De Commissie heeft geen mededeling ontvangen van nationale maatregelen die moeten worden vastgesteld om de richtlijn ten uitvoer te leggen, hoewel de uiterste termijn die door het Europees Parlement en de Raad werden vastgesteld toen zij de richtlijn goedkeurden, op 20 april 2003 is verstreken.

Overeenkomstig deze richtlijn wordt, wanneer een verzekeringsonderneming met bijkantoren in andere lidstaten failleert, de liquidatie beheerst door één samenstel van procedures die worden geopend in de lidstaat waar de verzekeringsonderneming haar statutaire zetel heeft ("de lidstaat van herkomst"), en is hierop een en dezelfde faillissementswet van toepassing - die van het land van herkomst. Deze benadering strookt met het beginsel van toezicht door het land van herkomst dat de basis vormt voor de verzekeringsrichtlijnen van de EU. Bovendien waarborgt de richtlijn de bescherming van schuldeisers uit hoofde van verzekering (zoals polishouders en verzekerde personen) door hun een voorkeursbehandeling te verlenen wanneer een verzekeringsonderneming wordt geliquideerd.

Verder zijn de inbreukprocedures tegen de overige vijf lidstaten - Denemarken, Ierland, Italië, Portugal en Oostenrijk - beëindigd omdat deze landen de Commissie de nationale maatregelen die zij hebben genomen om de richtlijn ten uitvoer te leggen, hebben meegedeeld.

Voor de meest recente informatie over procedures ten aanzien van alle lidstaten kan de volgende site worden geraadpleegd:

http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.h tm