BedrijfsautoRAI

17-10-2003

Van en Truck of the Year bekendgemaakt

De 27e editie van de BedrijfsautoRAI, ofwel The European Road Transport Show, is gisteren officieel geopend door de Amsterdamse burgemeester Cohen. Bij die gelegenheid werden ook de Van of the Year 2004 en Truck of the Year 2004 bekendgemaakt. Deze belangrijke onderscheidingen gingen naar respectievelijk de Volkswagen Transporter en de Mercedes Actros.

De Nederlander Ben Pon stond in 1947 aan de wieg van de eerste Volkswagen Transporter. Zijn idee, een tot bestelauto omgebouwde Kever, werd een ongekend succes. De allereerste Transporter verliet de fabrieken op 8 maart 1950. Sindsdien volgden er ruim 8,5 miljoen exemplaren.

De nieuwste generatie, de Transporter T5, kwam begin dit jaar op de Nederlandse markt. Het leveringsprogramma is uitzonderlijk breed, met keuze uit een korte of lange wielbasis en voor het eerst zijn drie verschillende dakhoogten leverbaar. De Transporter is leverbaar als klassieke gesloten besteller, maar ook met dubbele cabine en als negenpersoons Kombi. Afhankelijk van de gekozen carrosserie en wielbasis varieert de laadruimte van 5,8 tot 9,4 kubieke meter. Zes verschillende motoren
Voor de Transporter zijn de volgende motoren leverbaar, met vier, vijf of zes cilinders:

Diesel:

* 1.9 TDI PD 63 kW/86 pk en 200 Nm

* 1.9 TDI PD 77 kW/105 pk en 250 Nm

* 2.5 TDI PD 96 kW/131 pk en 340 Nm

* 2.5 TDI PD 128 kW/174 pk en 400 Nm

Benzine:

2.0 B 85kW/116pk en 170 Nm

3.2 V6 170 kW/231 pk en 320 Nm

Uniek in het segment van de lichte bedrijfsautos is de handgeschakelde zesversnellingsbak, die standaard is op de vijf- en zescilinders. De zescilinders zijn bovendien leverbaar met een zestraps automaat met Tiptronic.

Mercedes Actros: Truck of the Year 2004
Mercedes-Benz nam tijdens de opening van de BedrijfsautoRAI de 'Truck of the Year'-award in ontvangst voor de onlangs geĂŻntroduceerde en compleet vernieuwde Actros. Met name het nieuwe design van de cabine en de verbeterde werkomgeving voor de chauffeur gaven de doorslag.

Voor haar vlaggenschip levert Mercedes-Benz V6- en V8-motoren, die in de vernieuwde versie niet alleen zuiniger werden, maar ook nog krachtiger. Daartoe werd de werking van de turbo verbeterd, terwijl zesgatsverstuivers voor een betere brandstofverneveling zorgen. Aanpassingen aan de zuigers geven bovendien een hogere compressie. In de nieuwe reeks loopt het motorvermogen uiteen van 235 kW/320 pk tot 425 kW/ 578 pk.