PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR
Drs. Neelie Kroes, Voorzitter Nederlands Luchtvaart Overleg
Huizen,17 oktober 2003. Mevrouw Drs. N. Kroes, oud Minister van Verkeer en Waterstaat, neemt het voorzitterschap van het Nederlands Luchtvaart Overleg (NLO) op zich.
Het NLO zet zich in voor verantwoorde beschikbaarheid van luchtvaart in Nederland. In het NLO zijn zowel de gebruikers als de aanbieders van luchtvaart verenigd. Mevrouw Kroes zal een gezichtsbepalende rol spelen in de door het NLO voorgestane, op feiten en cijfers gebaseerde, resultaatgerichte samenspraak tussen politiek, sector en samenleving. Het maatschappelijke draagvlak voor luchtvaart is groot. Het NLO heeft als doelstelling het politiek-bestuurlijke draagvlak voor bestaande en vooral toekomstige luchtvaartactiviteiten verder te verbreden.
Eerder dit jaar vond een fusie plaats tussen het NLO en het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL). Een vernieuwd, versterkt en vooral slagvaardig NLO vormde het resultaat. Voor een land als Nederland, dat zijn welvaart vooral ontleent aan handel, distributie, logistieke dienstverlening en toerisme (ondertussen de grootste bedrijfstak ter wereld!), zijn goede luchtvervoersmogelijkheden, zowel via Schiphol als via de regio, van cruciaal belang. De luchtvaart in Nederland vervoert jaarlijks ruim veertig miljoen mensen en ruim 1,2 miljoen ton vracht. Per één miljoen passagiers zijn 8600 mensen aan het werk. De directe omzet in de luchtvaart en luchtvrachtsector bedraagt 12 miljard euro; de indirecte omzet ligt minimaal een factor 10 hoger.
Mevrouw Kroes:
11)'De rol van luchtvaart in de samenleving is buitengewoon belangrijk en veelzijdig. Luchtvaart verbindt individuen en economieën en is daarom onmisbaar. Het economisch belang van de luchtvaart is groot en zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Globalisering, de 24 uurs economie en het internet veroorzaken een toename van mobiliteit. Technische innovaties zorgen ervoor dat iedere nieuwe generatie vliegtuigen opnieuw stiller en efficiënter is dan de vorige. Desondanks lijkt de politieke discussie over deze belangrijke sector zich te vaak bijna uitsluitend te concentreren op het thema geluid. Het NLO zal vorm en inhoud geven aan een inhoudelijk correcte discussie welke, gebaseerd op feiten en cijfers en vrij van emotie, effectieve beeld- en besluitvorming stimuleert.'
Nederland kàn niet zonder luchtvaart die aan de vraag van zowel consumenten (vakantiereizen en familiebezoek) als bedrijven (zakenreizen en vrachtvervoer) voldoet. NLO-initiatiefnemers mr. R.H.J. Wondolleck en B. Baksteen, resp. directeur Rotterdam Airport en voorzitter PNL, zijn verheugd dat mevrouw Kroes een gezichtsbepalende rol zal gaan spelen binnen het NLO als maatschappijbrede organisatie die staat voor de belangen van de luchtvaartsector én van de zakelijke en particuliere consument.