De Unie


KLM - Overleg fusie / overname met bonden afgerond

17 oktober 2003 - De afgelopen week is zeer indringend overleg gevoerd tussen KLM en De Unie en de overige bonden over de door de vakbonden gesignaleerde knelpunten met betrekking tot het fusie proces KLM / Air France.

De door De Unie en de overige vakbonden geformuleerde knelpunten hebben betrekking op:

* de werkgelegenheidsontwikkeling binnen de KLM;
* overleg tussen de vakbonden en de holding Air France / KLM;
* uitbesteding van activiteiten in relatie tot samenwerking met Air France;

* arbitrage op basis van de door Air France en de Franse Staat afgegeven waarborgen;

* pensioenregelingen.

SAMENWERKING AIR FRANCE / KLM
Gegeven de ontwikkelingen binnen de burgerluchtvaart is De Unie van mening dat de toekomst van KLM het meest gewaarborgd is door samen te werken met een sterke Europese partner. De leiding van de KLM is er van overtuigd dat de gekozen vorm van fusie c.q. overname de meeste garantie biedt voor de toekomst van de KLM. Daarnaast heeft ook de Nederlandse politiek haar instemming verleend met de voorgenomen plannen.
De vorm van de gekozen samenwerking heeft bij de leden van De Unie enige reserve opgeroepen, met name daar waar het gaat om de wijziging van de zeggenschap over de KLM organisatie.

De werkgelegenheidsontwikkeling binnen de KLM
Voor De Unie is de werkgelegenheidsontwikkeling binnen de KLM in de nieuwe organisatie veruit het belangrijkste punt. Ook de Nederlandse Staat heeft bij haar instemming met de voorgenomen plannen garantie gevraagd en gekregen met betrekking tot de werkgelegenheid binnen de KLM. De Unie is van mening dat de door de Nederlandse Staat verkregen waarborgen met betrekking tot de werkgelegenheid niet ver genoeg gaan. In het overleg met de KLM is afgesproken dat de eerst komende 5 jaar geen gedwongen ontslagen zullen vallen als gevolg van het enkele feit dat KLM en Air France een samenwerkingsverband aangaan. De KLM kan deze garantie heroverwegen in geval van onvoorziene omstandigheden zoals oorlog, oorlogsdreiging, terroristische acties, epidemieën dan wel als het rendement van de KLM in belangrijke mate afwijkt van het gemiddelde rendement van de grootste luchtvaartmaatschappijen in Europa.

Aan de houdbaarheid van deze garantie stelt de KLM wel enkele voorwaarden. Deze voorwaarden hebben betrekking op de mogelijkheid om daar waar nodig maximaal gebruik te maken van o.m. tijdelijke dienstverbanden en inhuur van arbeidscapaciteit. Daarnaast wordt een flexibele instelling verwacht van de medewerkers ten aanzien van herplaatsing om mogelijke knelpunten op te kunnen lossen.

Hoewel De Unie blij is met deze garantie is dit naar de opvatting van De Unie onvoldoende om de werkgelegenheid om lange termijn veilig te stellen binnen de KLM en Schiphol.
Om ook de werkgelegenheid om lange termijn veilig te stellen is het noodzakelijk dat KLM onder optimale randvoorwaarden de samenwerking met Air France gestalte kan geven. De randvoorwaarden zijn ondermeer een goed functionerend Schiphol tegen concurrerende prijzen, een goede infrastructuur, een goed vestigingsbeleid voor internationale ondernemingen in Nederland.
De Nederlandse politiek zal op een positieve wijze invulling moeten geven aan deze randvoorwaarden om het doel van de gegeven garanties ook op lange termijn veilig te stellen.
De Unie zal de Nederlandse politiek aanspreken op haar verantwoordelijkheid in deze.

Volledigheidshalve benadrukken wij dat de geen gedwongen ontslag garantie geen betrekking heeft op de bezuinigingsoperatie Alarm 2003. Deze in april 2003 aangekondigde bezuinigingsoperatie gaat door en staat los van de samenwerking met Air France behoudens de in deze brief gemaakte opmerking met betrekking tot uitbesteding van activiteiten.

OVERLEG TUSSEN VAKBONDEN EN DE HOLDING AIR FRANCE / KLM Hoewel de structuur en overlegwijze over arbeidsvoorwaarden niet wordt gewijzigd als gevolg van de fusie/overname bestaat er een uitdrukkelijke wens bij de bonden om periodiek overleg te voeren met de leiding van de holding over het strategisch te voeren beleid en de daaraan gekoppelde besluitvorming.

Teneinde aan deze wens gevolg te geven heeft KLM toegezegd dat er halfjaarlijks en indien nodig vaker een open dialoog zal worden aangegaan tussen een gehele of gedeeltelijke vertegenwoordiging van het Strategic management Committee (SMC) en de vakbonden.

UITBESTEDING ACTIVITEITEN IN RELATIE TOT SAMENWERKING AIR FRANCEIn het kader van Alarm 2003 wort gesproken over uitbesteding van activiteiten. Op verzoek van De Unie en de overige bonden zal KLM kritisch toetsen of voorgenomen besluiten beïnvloed worden door de samenwerking met Air France.
Uiterlijk 1 december 2003 zal de KLM de vakbonden informeren omtrent de bevindingen van deze kritische toetsing.

ARBITRAGE OP BASIS VAN DE DOOR AIR FRANCE EN DE FRANSE STAAT AFGEGEVEN WAARBORGEN
Bij De Unie en de overige vakbonden leefde de wens om zelfstandig het instrument arbitrage in te roepen als zij van mening zijn dat de afgegeven waarborgen niet worden nageleefd.
De KLM en de Nederlandse Staat hebben de mogelijkheid om het instrument van arbitrage in te zetten als zij menen dat de waarborgen niet worden nagekomen. Ook de ondernemingsraad heeft een mogelijkheid om via 4 leden van de Raad van Commissarissen arbitrage te vragen.

In het overleg over de fusie/overname is gebleken dat de KLM niet bereid was een dergelijke mogelijkheid voor de vakbonden te creëren. Hoewel De Unie en de overige vakbonden belang hechtte aan een dergelijke mogelijkheid hebben zij deze eis ingetrokken nadat overeenstemming hierover niet mogelijk bleek.

PENSIOENREGELINGEN
Op verzoek van De Unie en de overige vakbonden heeft KLM bevestigt dat de voorgenomen samenwerking tussen KLM en Air France voor de KLM geen aanleiding vormt de huidige pensioenregelingen alsook de Stichting Algemeen Pensioenfonds in zijn huidige opzet te wijzigen. Ook heeft de samenwerking geen invloed op de gemaakte afspraken over pensioenen in de CAO 2002 2004.

Gelet op het bovenstaande is De Unie enerzijds niet ontevreden over de door de KLM gedane toezeggingen in het kader van de samenwerking KLM / Air France, anderzijds is de zorg over de werkgelegenheid op lange termijn zeker nog niet weggenomen. Daar waar mogelijk zal De Unie aandacht blijven vragen voor de positie van KLM en Schiphol zodat optimale randvoorwaarden worden gerealiseerd met als doel het zeker stellen van de werkgelegenheid op lange termijn.

Vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik

Met vriendelijke groet,

Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart

vrijdag, 17 oktober 2003