De Unie
KLM - Overleg fusie / overname met bonden afgerond
17 oktober 2003 - De afgelopen week is zeer indringend overleg gevoerd
tussen KLM en De Unie en de overige bonden over de door de vakbonden
gesignaleerde knelpunten met betrekking tot het fusie proces KLM / Air
France.
De door De Unie en de overige vakbonden geformuleerde knelpunten
hebben betrekking op:
* de werkgelegenheidsontwikkeling binnen de KLM;
* overleg tussen de vakbonden en de holding Air France / KLM;
* uitbesteding van activiteiten in relatie tot samenwerking met Air
France;
* arbitrage op basis van de door Air France en de Franse Staat
afgegeven waarborgen;
* pensioenregelingen.
SAMENWERKING AIR FRANCE / KLM
Gegeven de ontwikkelingen binnen de burgerluchtvaart is De Unie van
mening dat de toekomst van KLM het meest gewaarborgd is door samen te
werken met een sterke Europese partner. De leiding van de KLM is er
van overtuigd dat de gekozen vorm van fusie c.q. overname de meeste
garantie biedt voor de toekomst van de KLM. Daarnaast heeft ook de
Nederlandse politiek haar instemming verleend met de voorgenomen
plannen.
De vorm van de gekozen samenwerking heeft bij de leden van De Unie
enige reserve opgeroepen, met name daar waar het gaat om de wijziging
van de zeggenschap over de KLM organisatie.
De werkgelegenheidsontwikkeling binnen de KLM
Voor De Unie is de werkgelegenheidsontwikkeling binnen de KLM in de
nieuwe organisatie veruit het belangrijkste punt. Ook de Nederlandse
Staat heeft bij haar instemming met de voorgenomen plannen garantie
gevraagd en gekregen met betrekking tot de werkgelegenheid binnen de
KLM. De Unie is van mening dat de door de Nederlandse Staat verkregen
waarborgen met betrekking tot de werkgelegenheid niet ver genoeg gaan.
In het overleg met de KLM is afgesproken dat de eerst komende 5 jaar
geen gedwongen ontslagen zullen vallen als gevolg van het enkele feit
dat KLM en Air France een samenwerkingsverband aangaan. De KLM kan
deze garantie heroverwegen in geval van onvoorziene omstandigheden
zoals oorlog, oorlogsdreiging, terroristische acties, epidemieën dan
wel als het rendement van de KLM in belangrijke mate afwijkt van het
gemiddelde rendement van de grootste luchtvaartmaatschappijen in
Europa.
Aan de houdbaarheid van deze garantie stelt de KLM wel enkele
voorwaarden. Deze voorwaarden hebben betrekking op de mogelijkheid om
daar waar nodig maximaal gebruik te maken van o.m. tijdelijke
dienstverbanden en inhuur van arbeidscapaciteit. Daarnaast wordt een
flexibele instelling verwacht van de medewerkers ten aanzien van
herplaatsing om mogelijke knelpunten op te kunnen lossen.
Hoewel De Unie blij is met deze garantie is dit naar de opvatting van
De Unie onvoldoende om de werkgelegenheid om lange termijn veilig te
stellen binnen de KLM en Schiphol.
Om ook de werkgelegenheid om lange termijn veilig te stellen is het
noodzakelijk dat KLM onder optimale randvoorwaarden de samenwerking
met Air France gestalte kan geven. De randvoorwaarden zijn ondermeer
een goed functionerend Schiphol tegen concurrerende prijzen, een goede
infrastructuur, een goed vestigingsbeleid voor internationale
ondernemingen in Nederland.
De Nederlandse politiek zal op een positieve wijze invulling moeten
geven aan deze randvoorwaarden om het doel van de gegeven garanties
ook op lange termijn veilig te stellen.
De Unie zal de Nederlandse politiek aanspreken op haar
verantwoordelijkheid in deze.
Volledigheidshalve benadrukken wij dat de geen gedwongen ontslag
garantie geen betrekking heeft op de bezuinigingsoperatie Alarm 2003.
Deze in april 2003 aangekondigde bezuinigingsoperatie gaat door en
staat los van de samenwerking met Air France behoudens de in deze
brief gemaakte opmerking met betrekking tot uitbesteding van
activiteiten.
OVERLEG TUSSEN VAKBONDEN EN DE HOLDING AIR FRANCE / KLM
Hoewel de structuur en overlegwijze over arbeidsvoorwaarden niet wordt
gewijzigd als gevolg van de fusie/overname bestaat er een
uitdrukkelijke wens bij de bonden om periodiek overleg te voeren met
de leiding van de holding over het strategisch te voeren beleid en de
daaraan gekoppelde besluitvorming.
Teneinde aan deze wens gevolg te geven heeft KLM toegezegd dat er
halfjaarlijks en indien nodig vaker een open dialoog zal worden
aangegaan tussen een gehele of gedeeltelijke vertegenwoordiging van
het Strategic management Committee (SMC) en de vakbonden.
UITBESTEDING ACTIVITEITEN IN RELATIE TOT SAMENWERKING AIR FRANCEIn het
kader van Alarm 2003 wort gesproken over uitbesteding van
activiteiten. Op verzoek van De Unie en de overige bonden zal KLM
kritisch toetsen of voorgenomen besluiten beïnvloed worden door de
samenwerking met Air France.
Uiterlijk 1 december 2003 zal de KLM de vakbonden informeren omtrent
de bevindingen van deze kritische toetsing.
ARBITRAGE OP BASIS VAN DE DOOR AIR FRANCE EN DE FRANSE STAAT AFGEGEVEN
WAARBORGEN
Bij De Unie en de overige vakbonden leefde de wens om zelfstandig het
instrument arbitrage in te roepen als zij van mening zijn dat de
afgegeven waarborgen niet worden nageleefd.
De KLM en de Nederlandse Staat hebben de mogelijkheid om het
instrument van arbitrage in te zetten als zij menen dat de waarborgen
niet worden nagekomen. Ook de ondernemingsraad heeft een mogelijkheid
om via 4 leden van de Raad van Commissarissen arbitrage te vragen.
In het overleg over de fusie/overname is gebleken dat de KLM niet
bereid was een dergelijke mogelijkheid voor de vakbonden te creëren.
Hoewel De Unie en de overige vakbonden belang hechtte aan een
dergelijke mogelijkheid hebben zij deze eis ingetrokken nadat
overeenstemming hierover niet mogelijk bleek.
PENSIOENREGELINGEN
Op verzoek van De Unie en de overige vakbonden heeft KLM bevestigt dat
de voorgenomen samenwerking tussen KLM en Air France voor de KLM geen
aanleiding vormt de huidige pensioenregelingen alsook de Stichting
Algemeen Pensioenfonds in zijn huidige opzet te wijzigen. Ook heeft de
samenwerking geen invloed op de gemaakte afspraken over pensioenen in
de CAO 2002 2004.
Gelet op het bovenstaande is De Unie enerzijds niet ontevreden over de
door de KLM gedane toezeggingen in het kader van de samenwerking KLM /
Air France, anderzijds is de zorg over de werkgelegenheid op lange
termijn zeker nog niet weggenomen. Daar waar mogelijk zal De Unie
aandacht blijven vragen voor de positie van KLM en Schiphol zodat
optimale randvoorwaarden worden gerealiseerd met als doel het zeker
stellen van de werkgelegenheid op lange termijn.
Vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik
Met vriendelijke groet,
Sjirk Bajema
Bedrijfsgroepvoorzitter Burgerluchtvaart
vrijdag, 17 oktober 2003