17-10-2003
Suzuki Ignis Sport geboren winnaar
Sportieve tijden herleven bij Suzuki. De nieuwe Ignis Sport vervult
daarin een hoofdrol. Met zijn levendige 1.5-litermotor, zijn
rallyachtige uiterlijk en zijn sportieve interieur is het een
begerenswaardig hebbeding dat geweldig veel rijplezier biedt.
De Ignis Sport ontpopt zich als een onvervalste rijdersauto. Het
onderstel wekt op aanstekelijke wijze chemie op tussen bestuurder en
asfalt, en dat voor een hoogst aantrekkelijke prijs van 14.999,-.
Voor de Suzuki Ignis Sport heeft de Ignis Super 1600 model gestaan, de
auto die deelneemt aan het Junior World Rally Championship (JWRC). De
genen van de rallyauto zijn tot in elke stoelvezel te voelen en het
uiterlijk knipoogt dankzij de als optie verkrijgbare rallystriping
overduidelijk naar Suzukis 212 pk sterke wapen in de internationale
rallysport.
De witte lichtmetalen velgen en de uitgebouwde wielkasten scherpen het
van nature stoere uiterlijk van de Ignis aan. Ook de robuuste skirts
onderaan de portieren en de forse dakspoiler achteraan versterken het
sportieve voorkomen. De auto oogt breed en is daarmee een rijdend
voorbeeld van daadkracht. Precies zoals de in het JWRC gebruikte Ignis
dat doet en bewijst. Dat is de auto waarmee coureur Daniel Carlsson in
augustus de Rally van Finland won en waarmee hij zich op een
verdienstelijke tweede plaats in het klassement manoeuvreerde.
Recaro-sportstoelen
Uit de autosport afkomstige Recaro-stoelen trekken in het interieur
van de Ignis Sport direct de aandacht. Ze geven geweldig veel
zijdelingse steun en zijn een lust voor het oog. In de openingen van
de hoofdsteunen zit bijvoorbeeld geel gekleurd gaas als fraai optisch
detail. Door het stuur heen zijn tellers met witte wijzerplaten te
zien. Tot de vele begerenswaardige zaken in de auto zijn ook de
stroken in carbonfiber-patroon op het dashboard te rekenen.
Achter het stoere front huist een krachtige benzinemotor met een
inhoud van 1,5 liter. Hij reageert scherp en levendig op het gas. Door
het relatief lage voertuiggewicht is de acceleratie van de Ignis Sport
opvallend gretig. De viercilinder krachtbron met vier kleppen per
cilinder levert daarbij een maximum topvermogen van 80 kW
(109 pk).
Variabele kleptiming
Variabele kleptiming (VVT), een gemodificeerde nokkenas, een hoge
compressie-verhouding en het speciaal voor de Sport toegepaste
inlaatspruitstuk zorgen ervoor dat de motor zijn koppel over een breed
toerenbereik levert. Mede daaraan heeft de Ignis Sport zijn flitsende
karakter te danken.
Zelfs het uitlaatgeluid klinkt opwindend en sportief en door de kort
op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen van de
versnellingsbak (close ratio karakter) gaat schakelen soepel en snel.
Onderstel en remmen zijn aangepast aan het hoge prestatieniveau van de
Ignis Sport. De schokdemping en de vering garanderen maximale
stabiliteit. Kracht gaat immers samen met het vermogen die kracht te
temmen. Het onderstel van de Sport is ten opzichte van de gewone Ignis
met 20 millimeter verlaagd. De schokdempers zijn krachtiger en tevens
is er gebruikgemaakt van sterkere veren.
Rally
De Ignis Sport staat bij de Suzuki-dealers klaar om de hartslag van
potentiële kopers te verhogen. Suzuki verwacht vooral de aandacht te
trekken van jonge automobilisten die voor een vriendelijke prijs een
leuke en sportieve auto zoeken. De successen in de rallysport zorgen
daarbij voor extra glans. De rallycoureurs Daniel Carlsson, Urmo Aava,
Ville-Pertti Teuronen en Salvador Canellas Pujalas boeken immers dit
jaar klinkende resultaten in het JWRC.
Vorig jaar tekende zich al een duidelijk stijgende lijn af gedurende
het seizoen, het eerste waarin drie door Suzuki ondersteunde teams
uitkwamen. Drie toptiennoteringen en zelfs een podiumplaats (3e) bij
een van de laatste evenementen, de Rally van Duitsland, vormden prima
rapportcijfers voor een merk dat zich voor het eerst op het Europese
rallytoneel meldde.
De 1.6-litermotor van de Ignis Super 1600 levert nu 156 kW (212 pk)
bij 8.500 toeren per minuut. De viercilinderkrachtbron is gekoppeld
aan een sequentieel te schakelen zesversnellingsbak. In tegenstelling
tot de rallyauto van vorig jaar is het daardoor nu mogelijk om zonder
gebruik van het koppelingspedaal te schakelen. Ook voor het seizoen
2004 heeft Suzuki zijn rallywapen al klaarstaan, dus de strijd gaat
door met als hoogste inzet: het kampioenschap. De auto voor volgend
jaar haalt dan ook een topvermogen van maar liefst 220 pk! De nieuwe
Suzuki Ignis Sport staat in de showroom voor 14.999,-. Een speciale
Ignis Sport Rally striping is extra leverbaar voor 236,75 (inclusief
BTW, exclusief montage).
AutoRai