AutoRai

17-10-2003

Suzuki Ignis Sport geboren winnaar

Sportieve tijden herleven bij Suzuki. De nieuwe Ignis Sport vervult daarin een hoofdrol. Met zijn levendige 1.5-litermotor, zijn rallyachtige uiterlijk en zijn sportieve interieur is het een begerenswaardig hebbeding dat geweldig veel rijplezier biedt.

De Ignis Sport ontpopt zich als een onvervalste rijdersauto. Het onderstel wekt op aanstekelijke wijze chemie op tussen bestuurder en asfalt, en dat voor een hoogst aantrekkelijke prijs van 14.999,-.

Voor de Suzuki Ignis Sport heeft de Ignis Super 1600 model gestaan, de auto die deelneemt aan het Junior World Rally Championship (JWRC). De genen van de rallyauto zijn tot in elke stoelvezel te voelen en het uiterlijk knipoogt dankzij de als optie verkrijgbare rallystriping overduidelijk naar Suzukis 212 pk sterke wapen in de internationale rallysport.

De witte lichtmetalen velgen en de uitgebouwde wielkasten scherpen het van nature stoere uiterlijk van de Ignis aan. Ook de robuuste skirts onderaan de portieren en de forse dakspoiler achteraan versterken het sportieve voorkomen. De auto oogt breed en is daarmee een rijdend voorbeeld van daadkracht. Precies zoals de in het JWRC gebruikte Ignis dat doet en bewijst. Dat is de auto waarmee coureur Daniel Carlsson in augustus de Rally van Finland won en waarmee hij zich op een verdienstelijke tweede plaats in het klassement manoeuvreerde.

Recaro-sportstoelen
Uit de autosport afkomstige Recaro-stoelen trekken in het interieur van de Ignis Sport direct de aandacht. Ze geven geweldig veel zijdelingse steun en zijn een lust voor het oog. In de openingen van de hoofdsteunen zit bijvoorbeeld geel gekleurd gaas als fraai optisch detail. Door het stuur heen zijn tellers met witte wijzerplaten te zien. Tot de vele begerenswaardige zaken in de auto zijn ook de stroken in carbonfiber-patroon op het dashboard te rekenen.

Achter het stoere front huist een krachtige benzinemotor met een inhoud van 1,5 liter. Hij reageert scherp en levendig op het gas. Door het relatief lage voertuiggewicht is de acceleratie van de Ignis Sport opvallend gretig. De viercilinder krachtbron met vier kleppen per cilinder levert daarbij een maximum topvermogen van 80 kW (109 pk).

Variabele kleptiming
Variabele kleptiming (VVT), een gemodificeerde nokkenas, een hoge compressie-verhouding en het speciaal voor de Sport toegepaste inlaatspruitstuk zorgen ervoor dat de motor zijn koppel over een breed toerenbereik levert. Mede daaraan heeft de Ignis Sport zijn flitsende karakter te danken.
Zelfs het uitlaatgeluid klinkt opwindend en sportief en door de kort op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak (close ratio karakter) gaat schakelen soepel en snel.

Onderstel en remmen zijn aangepast aan het hoge prestatieniveau van de Ignis Sport. De schokdemping en de vering garanderen maximale stabiliteit. Kracht gaat immers samen met het vermogen die kracht te temmen. Het onderstel van de Sport is ten opzichte van de gewone Ignis met 20 millimeter verlaagd. De schokdempers zijn krachtiger en tevens is er gebruikgemaakt van sterkere veren.

Rally
De Ignis Sport staat bij de Suzuki-dealers klaar om de hartslag van potentiële kopers te verhogen. Suzuki verwacht vooral de aandacht te trekken van jonge automobilisten die voor een vriendelijke prijs een leuke en sportieve auto zoeken. De successen in de rallysport zorgen daarbij voor extra glans. De rallycoureurs Daniel Carlsson, Urmo Aava, Ville-Pertti Teuronen en Salvador Canellas Pujalas boeken immers dit jaar klinkende resultaten in het JWRC.

Vorig jaar tekende zich al een duidelijk stijgende lijn af gedurende het seizoen, het eerste waarin drie door Suzuki ondersteunde teams uitkwamen. Drie toptiennoteringen en zelfs een podiumplaats (3e) bij een van de laatste evenementen, de Rally van Duitsland, vormden prima rapportcijfers voor een merk dat zich voor het eerst op het Europese rallytoneel meldde.

De 1.6-litermotor van de Ignis Super 1600 levert nu 156 kW (212 pk) bij 8.500 toeren per minuut. De viercilinderkrachtbron is gekoppeld aan een sequentieel te schakelen zesversnellingsbak. In tegenstelling tot de rallyauto van vorig jaar is het daardoor nu mogelijk om zonder gebruik van het koppelingspedaal te schakelen. Ook voor het seizoen 2004 heeft Suzuki zijn rallywapen al klaarstaan, dus de strijd gaat door met als hoogste inzet: het kampioenschap. De auto voor volgend jaar haalt dan ook een topvermogen van maar liefst 220 pk! De nieuwe Suzuki Ignis Sport staat in de showroom voor 14.999,-. Een speciale Ignis Sport Rally striping is extra leverbaar voor 236,75 (inclusief BTW, exclusief montage).