Gemeente Wijdemeren
16/10/2003
Informatie en 50 formulieren 24 uur per dag beschikbaar
Gemeente opent Digitaal Loket op www.wijdemeren.nl
Vanaf 17 oktober is de website van de gemeente Wijdemeren uitgebreid met een
digitaal gemeente loket. Hier kunnen burgers 24 uur per dag en zeven dagen
per week uitgebreide informatie vinden over de producten, diensten en taken
van de gemeente. Ook is het mogelijk verschillende zaken online te regelen
en aan te vragen. Het Digitaal Loket is een eerste stap van de gemeente
Wijdemeren naar elektronische dienstverlening.
Het Digitaal Loket van gemeente Wijdemeren biedt informatie over ca. 180
producten, diensten en taken van de gemeente. In principe is alle informatie
binnen drie keer klikken gevonden. Zoeken is mogelijk op verschillende
manieren, namelijk op alfabet, op product, categorie, op thema en op eigen
situatie. Als de bezoeker behoefte heeft aan meer informatie, dan staat er
in veel gevallen ook het doorkiesnummer van de inhoudelijk deskundige
ambtenaar vermeld.
Online regelen
De website van de gemeente bevat nu ook ca. 50 formulieren waarmee bepaalde
diensten aangevraagd kunnen worden. Als de gemeente voor een aanvraag een
handtekening nodig heeft, dan kunnen burgers het vragenformulier invullen,
printen, ondertekenen en per post naar de gemeente sturen. Voorbeelden
hiervan zijn kapvergunningen, verzoek om aanleg van een inrit en het
aanvragen van een gehandicaptenparkeerplaats. Wanneer de gemeente geen
handtekening nodig heeft, kan alles online geregeld worden. De bezoeker vult
in dit geval een digitaal vragenformulier in en retourneert deze terug.
Voorbeelden hiervan zijn: het aanvragen van de WOZ-waarde van een woning,
het aanvragen van een kopie van een aanslagbiljet en het melden van een
milieuklacht zoals bodemverontreiniging, geluids- en stankoverlast.