16-10-2003
GM Daewoo viert eerste verjaardag
Op 17 oktober 2002 werd in Seoel, Zuid Korea, een nieuwe
auto-onderneming opgericht. In een tijdsbestek van slechts een jaar
heeft die onderneming drie geheel nieuwe modellijnen geïntroduceerd,
nieuwe verkooporganisaties en dealer-netwerken in vele markten
opgericht en haar verkopen meer dan verdubbeld.
Volgens de President en CEO van het bedrijf, Nick Reilly, is de nieuwe
onderneming niet langer het oude Daewoo en ook geen GM-kloon GM Daewoo
vormt een combinatie van culturen, het beste van twee werelden.
De verwachting is dat eind dit jaar de verkoop in Europa zal zijn
gestegen van ongeveer 100.000 autos in 2002 tot ruim 140.000 stuks in
2003 (gebaseerd op verkopen januari-september 2003, 96.000 autos),
waarmee het marktaandeel van GM Daewoo in West en Midden Europa zal
toenemen van ongeveer 0,6 naar 0,8%. Deze gemiddelde groei van bijna
30% werd voornamelijk gerealiseerd door aanzienlijke wijzigingen
binnen de belangrijkste landelijke importbedrijven. Topprestaties
werden in de periode januari-september 2003 gerealiseerd door
Duitsland (+ 111%), Oostenrijk (+ 84%), België (+ 39%), Spanje (+ 29%)
en Nederland (+ 25%). Deze groeicijfers zijn vooral opvallend omdat ze
tot stand kwamen in een bijna stagnerende markt waarin de voorkeur
vooral richting diesel-motoren verschoof, die nog niet voor de GM
Daewoo modelprogrammas beschikbaar zijn.
In het eerste jaar van ons nieuwe bedrijf hebben we onze
doelstellingen gerealiseerd door op de kosten te blijven letten, en
actief en doelgericht te blijven, aldus Hardy Spranger, Executive in
Charge van GM Daewoo Europe. Het eerste doel van de onderneming was
het snel introduceren van nieuwe producten op de markt. De compacte
Kalos vijfdeurs (herfst 2002) werd snel gevolgd door het topmodel van
GM Daewoo, de Evanda sedan.
In de zomer van 2003 maakte de nieuwe Nubira vervolgens het programma
compleet. Samen met de populaire Matiz, die zijn aandeel in het
segment van de Minis nog steeds ziet groeien, en de Tacuma, die het
modeljaar 2004 ingaat met een gewijzigde exterieur-styling, is GM
Daewoo inmiddels in 43% van de Europese markten actief. Ondanks de
grote concurrentie heeft het nieuwe bedrijf haar marktaandeel van 1,3
naar 1,8% weten te verhogen. In 2004 zullen vervolgens de Lacetti, een
compacte hatchback, en de Nurbira stationwagon worden geïntroduceerd.
Het distributienetwerk van GM Daewoo in Europa is al even snel
gegroeid. Het aantal dealerbedrijven is na het eerste jaar gestegen
tot 1.300 ondernemingen en zal verder worden uitgebreid tot ongeveer
2.000 dealers. Meer dan 25% van de franchises werkt samen met andere
leden van de General Motors familie: Opel, Vauxhall of Saab. Dankzij
een snel groeiend productaanbod en de voortdurende uitbreiding van ons
dealernetwerk zijn we er van overtuigd dat we de opzienbarende groei
van dit jaar ook in 2004 voort kunnen zetten, verklaart Hardy
Spranger.
Sinds het begin van deze maand is GM Daewoo begonnen met het vergroten
van haar bereik door haar producten als Chevrolet in afzonderlijke
Midden en Oost Europese landen op de markt te brengen. Tot de
bezittingen die GM Daewoo in oktober 2002 van Daewoo Motor Co.
overnam, behoorden niet de Daewoo Motor Company fabrieken in Roemenië
en andere Oost Europese landen. GM Daewoo kwam echter overeen om
Daewoo Motor Craiova tot 2005 te blijven voorzien van componenten
kits. Door gebruik te maken van de Chevrolet merknaam differentieert
GM Daewoo haar eigen, in Korea gebouwde nieuwe modellen van de Daewoos
die in de fabrieken van Daewoo Motor Corporation worden geproduceerd.
De Chevrolets die in Roemenië worden verkocht zijn echter wel voorzien
van dezelfde modelnamen (Kalos, Nubira en Evanda) als hun
Daewoo-tegenhangers in Hongarije, Tsjechië, Slowakije en in West
Europa.
De twee-merken-benadering voor Europa ligt in lijn met GM Daewoos
wereldwijde strategie om producten in diverse regios onder
verschillende merknamen op de markt te brengen. Onze producten doen
het goed, aldus President en CEO Nick Reilly. We exporteren meer dan
65% van onze producten en de groei van GM Daewoo hangt af van ons
wereldwijde succes. GM Daewoo verkoopt haar producten onder de
Chevrolet merknaam in verschillende Aziatische landen, evenals in
Noord en Zuid Amerika. In China zijn twee modellen, een Buick en een
Chevrolet, al geïntroduceerd via GMs partnerschap met Shanghai
Automotive Industry Corporation (SAIC heeft een belang van 10,6% in GM
Daewoo). Door CKD-activiteiten zoals die in China te implementeren,
beschikt GM Daewoo over een sterke positie om haar producten ook in
veelbelovende landen te vermarkten waar de belastingspercentages hoog
zijn.
Om aan de groeiende internationale vraag voor haar producten te kunnen
voldoen, heeft GM Daewoo in Zuid Korea 2.500 nieuwe werknemers
aangenomen en is de productie in de fabrieken in Gunsan en Bupyung
uitgebreid met een tweede shift. In Changwon is een nieuwe
motorenfabriek in werking gesteld en in Bupyung werd in oktober een
nieuw designcenter geopend. Het nieuwe en moderne ontwerpcentrum staat
onder leiding van topontwerper Mike Simcoe, die bij GM Daewoo
verantwoordelijk is voor de designstrategie en de dagelijkse overzeese
ontwerpactiviteiten voor GM Daewoo. Tegelijkertijd blijft hij tevens
verantwoordelijk voor de ontwerpen van Holden in Australië, eveneens
onderdeel van General Motors.
In 2004 blijven we vasthouden aan onze werkwijze om nieuwe modellen
kostenefficiënt en, dankzij een snel traject van ontwikkeling tot
productie, vlot op de markt te brengen, legt Nick Reilly uit.
Investeringen zullen worden verdubbeld, waarbij de nadruk ligt op meer
spannende, nieuwe producten. Om haar productaanbod te voltooien, heeft
GM Daewoo de ontwikkeling van een SUV verspoedigd, evenals de
ontwikkeling van een luxueuze sedan voor de Koreaanse markt. Een
volgende stap is de nieuwe-generatie Matiz. Deze maand heeft GM Daewoo
een intentieverklaring getekend met betrekking tot de overname van een
moderne transmissiefabriek van Daewoo Powertrain. Een overeenkomst met
een grote, internationale leverancier van dieselmotoren is eveneens
aanstaande, waardoor GM Daewoo haar eerste diesels in 2006 kan
introduceren.
In een toespraak voor de werknemers, tijdens de viering van het
eenjarige bestaan, prees President en CEO Nick Reilly de geweldige
resultaten die de werknemers hebben gerealiseerd in een periode van
drastische veranderingen. Men zegt wel eens dat verandering zorgt voor
kracht, verklaarde hij. GM Daewoo is een goed voorbeeld van hoeveel
kracht veranderingen teweeg kunnen brengen.
AutoRai