29-08-2003
Citroën op BedrijfsautoRAI 2003
Citroën blijft groeien, wereldwijd en in Nederland. De BedrijfsautoRAI
wordt door het merk aangegrepen om een aantal nieuwe producten te
tonen waarmee zij de stijgende lijn kan vasthouden en steeds meer
(zakelijke) consumenten aan zich zal kunnen binden. Groei dus in
dubbel opzicht: groei in aantallen verkochte autos en groei van het
productaanbod.
Citroën blijft groeien, wereldwijd steeg in het eerste halfjaar van
2003 het aantal verkochte autos met 10,7procent ten opzichte van
dezelfde periode in het jaar daarvoor. Was 2002 al het zesde
opeenvolgende jaar dat Citroën een verkooprecord kon melden met
1.312.000 verkochte auto´s op de wereldmarkt, ook in de eerste zes
maanden van 2003 blijft het merk groeien. In West-Europa steeg het
aantal registraties van personenautos en lichte bedrijfswagens met 7,4
procent, en daarmee bereikte Citroën een historisch hoogtepunt: een
marktaandeel van 7,2 procent. In de rest van de wereld leverde de
commerciële daadkracht zelfs een groei op van 29,2 procent, ondanks de
voor de automobielindustrie veelal ongunstige economische trends. In
Nederland doet Citroën het eveneens prima met een marktaandeel dat
inmiddels 6,1 procent bedraagt. Deze tendens geldt ook voor de
bedrijfswagens: op deze markt steeg het aandeel van 6,98 procent naar
7,12 procent in een licht krimpende markt.
Onderdeel van het straatbeeld
De voornaamste doelstelling voor deze editie van de BedrijfsautoRAI
(17-25 oktober) is volgens Cor Hoogveld (Manager Fleetsales bij
Citroën Nederland) volstrekt helder: Prospecteren en nieuwe relaties
aanboren enerzijds en anderzijds orders noteren. De aanhoudende groei
vergt wel een constante vernieuwing van het productaanbod, weet ook
hij: Citroën gaat bezoekers van de BedrijfsautoRAI 2003 verrassen. Ik
wil dat bezoekers elkaar aanstoten en stil blijven staan bij onze
stand. Dus hebben we onze drie families, Berlingo, Jumpy en Jumper,
heel bijzonder laten aankleden. Geheel zwart gespoten, lichtmetalen
velgen, donkere ramen, side-bars, lederen bekleding. Heel exotisch
allemaal. Wij willen accentueren dat onze bestelwagens zodanig
onderdeel zijn geworden van het straatbeeld, dat men pas echt opkijkt
als ze opvallend uitgedost zijn. De Berlingo wordt bovendien voorzien
van 4WD en een reservewiel op de achterklep. Vanzelfsprekend worden
deze exoten op de stand omringd door autos van klanten van het eerste
uur zoals Nuon, Welzorg en Crawford.
Nieuwe C5 Break Service (grijs-kenteken)
Een toegevoegde waarde van de bedrijfswagens van Citroën is de
flexibiliteit waarmee zij kunnen worden aangepast aan de wensen van
klanten. Hoogveld is blij met de komst van de C5 Break Service: Met
zijn standaard niveauregeling biedt hij extra mogelijkheden. Het
ruimteaanbod was al gigantisch, maar wordt nog groter omdat we het dak
hebben verhoogd. In principe kan elke C5 Break worden omgebouwd tot
een Service. Citroën laat alle aanpassingen, inclusief montage van een
laadvloer, in eigen beheer uitvoeren. Prijzen zijn nog niet definitief
vastgesteld, maar naar verwachting zal de ombouw circa 2.800 kosten
(exclusief BTW).
Andere voorbeelden van productvernieuwing zijn de Berlingo Pick-up die
in Nederland op basis van een Plancher Cabine wordt gebouwd. Groot
voordeel van deze pick-up zijn de compacte afmetingen die hem
buitengewoon geschikt maken voor gebruik op smalle paden en inritten,
en daarmee voor gemeentewerken en hoveniers. Ook is er een uitvoering
van de grootste gesloten Jumper, een door de Franse carrosseriebouwer
Durisotti flink onder handen genomen Jumper Plancher Cabine die
dankzij aanpassingen nu een laadvolume heeft van 20 m3. Citroën brengt
deze Jumper op de markt als Jumper Polyvolume. Aangezien ook hier een
Plancher Cabine als basis is gebruikt, kon een lage instap worden
gerealiseerd. De ombouw is volledig van kunststof en gaat dus niet ten
koste van het nuttig laadvermogen; het laadvermogen bedraagt nu
maximaal 1.450 kg. Alle genoemde bedrijfswagens zijn direct na de
BedrijfsautoRAI leverbaar.
BedrijfsautoRAI