BedrijfsautoRAI

29-08-2003

Citroën op BedrijfsautoRAI 2003

Citroën blijft groeien, wereldwijd en in Nederland. De BedrijfsautoRAI wordt door het merk aangegrepen om een aantal nieuwe producten te tonen waarmee zij de stijgende lijn kan vasthouden en steeds meer (zakelijke) consumenten aan zich zal kunnen binden. Groei dus in dubbel opzicht: groei in aantallen verkochte autos en groei van het productaanbod.

Citroën blijft groeien, wereldwijd steeg in het eerste halfjaar van 2003 het aantal verkochte autos met 10,7procent ten opzichte van dezelfde periode in het jaar daarvoor. Was 2002 al het zesde opeenvolgende jaar dat Citroën een verkooprecord kon melden met
1.312.000 verkochte auto´s op de wereldmarkt, ook in de eerste zes maanden van 2003 blijft het merk groeien. In West-Europa steeg het aantal registraties van personenautos en lichte bedrijfswagens met 7,4 procent, en daarmee bereikte Citroën een historisch hoogtepunt: een marktaandeel van 7,2 procent. In de rest van de wereld leverde de commerciële daadkracht zelfs een groei op van 29,2 procent, ondanks de voor de automobielindustrie veelal ongunstige economische trends. In Nederland doet Citroën het eveneens prima met een marktaandeel dat inmiddels 6,1 procent bedraagt. Deze tendens geldt ook voor de bedrijfswagens: op deze markt steeg het aandeel van 6,98 procent naar 7,12 procent in een licht krimpende markt.

Onderdeel van het straatbeeld
De voornaamste doelstelling voor deze editie van de BedrijfsautoRAI (17-25 oktober) is volgens Cor Hoogveld (Manager Fleetsales bij Citroën Nederland) volstrekt helder: Prospecteren en nieuwe relaties aanboren enerzijds en anderzijds orders noteren. De aanhoudende groei vergt wel een constante vernieuwing van het productaanbod, weet ook hij: Citroën gaat bezoekers van de BedrijfsautoRAI 2003 verrassen. Ik wil dat bezoekers elkaar aanstoten en stil blijven staan bij onze stand. Dus hebben we onze drie families, Berlingo, Jumpy en Jumper, heel bijzonder laten aankleden. Geheel zwart gespoten, lichtmetalen velgen, donkere ramen, side-bars, lederen bekleding. Heel exotisch allemaal. Wij willen accentueren dat onze bestelwagens zodanig onderdeel zijn geworden van het straatbeeld, dat men pas echt opkijkt als ze opvallend uitgedost zijn. De Berlingo wordt bovendien voorzien van 4WD en een reservewiel op de achterklep. Vanzelfsprekend worden deze exoten op de stand omringd door autos van klanten van het eerste uur zoals Nuon, Welzorg en Crawford.

Nieuwe C5 Break Service (grijs-kenteken)
Een toegevoegde waarde van de bedrijfswagens van Citroën is de flexibiliteit waarmee zij kunnen worden aangepast aan de wensen van klanten. Hoogveld is blij met de komst van de C5 Break Service: Met zijn standaard niveauregeling biedt hij extra mogelijkheden. Het ruimteaanbod was al gigantisch, maar wordt nog groter omdat we het dak hebben verhoogd. In principe kan elke C5 Break worden omgebouwd tot een Service. Citroën laat alle aanpassingen, inclusief montage van een laadvloer, in eigen beheer uitvoeren. Prijzen zijn nog niet definitief vastgesteld, maar naar verwachting zal de ombouw circa 2.800 kosten (exclusief BTW).

Andere voorbeelden van productvernieuwing zijn de Berlingo Pick-up die in Nederland op basis van een Plancher Cabine wordt gebouwd. Groot voordeel van deze pick-up zijn de compacte afmetingen die hem buitengewoon geschikt maken voor gebruik op smalle paden en inritten, en daarmee voor gemeentewerken en hoveniers. Ook is er een uitvoering van de grootste gesloten Jumper, een door de Franse carrosseriebouwer Durisotti flink onder handen genomen Jumper Plancher Cabine die dankzij aanpassingen nu een laadvolume heeft van 20 m3. Citroën brengt deze Jumper op de markt als Jumper Polyvolume. Aangezien ook hier een Plancher Cabine als basis is gebruikt, kon een lage instap worden gerealiseerd. De ombouw is volledig van kunststof en gaat dus niet ten koste van het nuttig laadvermogen; het laadvermogen bedraagt nu maximaal 1.450 kg. Alle genoemde bedrijfswagens zijn direct na de BedrijfsautoRAI leverbaar.