Ingezonden persbericht


Siebel Systems rapporteert financiële resultaten over derde kwartaal

SAN MATEO, Calif. - 16 oktober 2003 - Siebel Systems heeft de financiële resultaten over het derde kwartaal, dat eindigde op 30 september 2003, bekend gemaakt. De resultaten zijn in overeenstemming met de 'management guidance' die op 22 juli 2003 is afgegeven en zijn bovendien consistent met de voorlopige resultaten die op 2 oktober 2003 zijn gepubliceerd.

De omzet in het derde kwartaal van 2003 bedroeg 321,4 miljoen dollar. Omzet uit licenties bedroeg gedurende het derde kwartaal 110 miljoen dollar. De omzet uit onderhoud, consultancy en andere vormen van dienstverlening bedroeg 211,4 miljoen dollar.

De positie van het bedrijf ten aanzien van cash, cashequivalenten en korte-termijninvesteringen bedroeg op 30 september 2003 2,027 miljard dollar. Dat is het resultaat van een cashpositie van 32 miljoen dollar en een afbetaling van een converteerbare lening ter grootte van 307 miljoen dollar. Hiermee is Siebel Systems per 30 september 2003 vrijwel geheel vrij van schulden.

Het netto verlies over het derde kwartaal van 2003, inclusief herstructurerings- en andere eenmalige kosten, bedroeg 59,3 miljoen dollar of 0,12 dollarcent per aandeel. De eenmalige kostenposten hadden betrekking op de eerder door het bedrijf aangekondigde aflossing van schulden en herstructureringen. Exclusief eenmalige kostenposten bedroeg de netto winst over het derde kwartaal van 2003 16,1 miljoen dollar of 0,03 dollarcent per aandeel. Herstructurerings- en andere eenmalige kostenposten over het derde kwartaal van 2003 hadden onder andere betrekking op: - herstructureringskosten ter grootte van 107,2 miljoen dollar - reductie van schulden en hieraan gerelateerde kosten ter grootte van 10,7 miljoen dollar
- een belastingvoordeel in verband met beide kostenposten ter grootte van 42,5 miljoen dollar

Als gevolg van het afronden van deze eenmalige activiteiten is het bedrijf nu van mening dat het op schema ligt om het eerder gepubliceerde doel van een kostenverlaging van 30 miljoen dollar in het vierde kwartaal van 2003 en 40 miljoen dollar per kwartaal aan kostenbesparingen halverwege het jaar 2004, vergeleken met het tweede kwartaal van 2003 voorafgaand aan deze besparingsoperaties, te bereiken.

Siebel Systems neemt UpShot Corporation over
Siebel Systems heeft bekend gemaakt dat het overeenstemming heeft bereikt over de overname van UpShot Corporation voor een bedrag van 70 miljoen dollar in cash. Deze firma is een pionier op het gebied van het hosten van CRM-toepassingen waardoor deze via internet kunnen worden aangeboden. De overeenkomst houdt in dat 50 miljoen dollar zal worden betaald op het moment van ondertekening van het overnamecontract, terwijl de resterende 20 miljoen dollar verspreid over 2003 en 2004 zal worden voldoen. De raden van bestuur van beide firma's hebben de acquisitie reeds goedgekeurd. Siebel Systems verwacht dat het bedrijf na de overname de markt voor hosted CRM versneld zal kunnen veroveren.

Siebel Systems neemt eigendommen van Motiva Inc over Siebel Systems heeft tevens bekend gemaakt dat het een aantal bezittingen van Motiva overneemt. Dit is een aanbieder van enterprise incentive management (EIM) software. Siebel Systems verwacht dat een uitgebreide variant van deze software in het vierde kwartaal van 2003 beschikbaar zal komen. De integratie van Motiva's services-processing architectuur zal gebruikers van Siebel Incentive Compensation in staat stellen een veel bredere reeks van compensatieplannen te ontwikkelen en aan te bieden. Recent onderzoek van Giga Information Group voorspelt dat de markt voor dit soort producten tot 2005 met gemiddeld 40 procent per jaar zal groeien. De acquisitie zal naar verwachting de penetratie van Siebel Systems in deze markt versnellen.

Toonaangevende positie voor Siebel Systems in de markt

Siebel Systems breidt uit met nieuwe productstrategie: CRM for Everyone - Siebel Systems heeft de 'CRM for Everyone'-productstrategie gelanceerd. Deze strategie biedt klanten de mogelijkheid om CRM aan iedere eindgebruiker binnen de eigen organisatie en die van partners aan te bieden tegen de laagst mogelijke total cost of ownership (TCO). CRM for Everyone omvat nieuwe producten, waaronder Siebel CRM OnDemand, de eerste en enige hosted CRM-oplossing die is ontwikkeld om gebruikers optimale vrijheid te bieden ten aanzien van het gebruik van CRM en het toe te passen licentiemodel. Verder omvat CRM for Everyone Siebel 7.7, de volgende versie van de enterprise CRM-suite van het bedrijf, de nieuwe en uitgebreide reeks van analytische applicaties Siebel Analytics 7.7 en nieuwe opties voor het Universal Application Network dat nu zowel .Net als J2EE ondersteunt, evenals nieuwe standaarden op het gebied van web services voor het integreren van bedrijfsprocessen.

Siebel Systems en IBM lanceren Siebel CRM OnDemand - Belangrijk element van de CRM for Everyone-strategie is Siebel CRM OnDemand. Dit is de eerste en enige hosted CRM-oplossing in de markt en biedt zowel een naadloze integratie als een geautomatiseerde migratie naar een traditionele Siebel CRM-applicatie. Siebel Systems heeft - samen met IBM - aangekondigd dat beide bedrijven gezamenlijk Siebel CRM OnDemand zullen ontwikkelen, op de markt brengen en ondersteunen. Ontwikkeld met het on demand-tijdperk in gedachten, is Siebel CRM OnDemand even gemakkelijk te gebruiken en te configureren als een website. Het gaat om een internet-utility met een hoge beschikbaarheid die klanten in staat stelt om met een klein CRM-project beginnen, waarbij bovendien de tijd die nodig is om daadwerkelijk van start te gaan te verwaarlozen is. De ingebruikname verloopt zeer snel, terwijl de toepassing probleemloos kan groeien naarmate de behoefte daaraan toeneemt. Individuen en bedrijven kunnen voor een bedrag van 70 dollar per maand per gebruiker een abonnement nemen.

Analisten zijn het eens met Siebel Systems - "Siebel heeft een erg nuttige CRM-dienst geïntroduceerd met een niveau van voorzieningen dat zich niet eerder in deze markt heeft voorgedaan", zegt Dennis Pombriant van Aberdeen Group. Een AMR Research Alert dat op 2 oktober 2003 is verschenen stelt bovendien: "Gebaseerd op een shared data model dient Siebel CRM OnDemand bovenaan de prioriteitenlijst te staan van iedere gebruiker van Siebel-producten die tevens een hosting-oplossing zoekt."

Siebel Systems introduceert nieuwe analytische applicaties - Siebel Systems heeft een aantal nieuwe en uitgebreide analytische producten aangekondigd, waaronder Siebel Analytics 7.7. Dit is een reeks van applicaties voor het analyseren van klantengegevens en omvat nieuwe en 'guided' analysemogelijkheden en voorzieningen voor business process integration, uitgebreide verticale oplossingen, mobiele functionaliteit en talloze uitbreidingen van het gebruikte analytische platform. Nieuw is ook Siebel Enterprise Analytic Platform 7.7 dat klanten voorziet van nieuwe vormen van business intelligence en zakelijke inzichten. Daarnaast is Siebel Systems een strategische samenwerking met IBM Global Services aangegaan. IBM beschikt nu over een speciaal team van specialisten dat zich uitsluitend bezighoudt met Siebel Analytics Applications en de business intelligence-markt.

Siebel Systems creëert momentum rond Universal Application Network Siebel Systems heeft gedurende het derde kwartaal nieuwe en versterkte relaties met toonaangevende aanbieders van integratieservers aangekondigd als blijk van het dieper worden van hun commitment naar het Universal Application Network (UAN). Dit omvat onder andere de samenwerking met BEA Systems om Siebel Integration Applications op basis van BEA WebLogic Integration 8.1 aan te bieden aan bedrijven op het gebied van telecommunicatie, media en energie. Ook is voorzien in andere branchespecifieke integratieoplossingen voor onder andere de financiële sector. IBM en Siebel Systems hebben een versterking van hun commitment ten aanzien van UAN aangekondigd dat betrekking heeft op het IBM WebSphere Business Integration-platform. Siebel Systems en Microsoft ondersteunen UAN met de Microsoft BizzTalk Server, waardoor nu ook ondersteuning van het .Net-platform is gerealiseerd.

Door samen te werken met deze aanbieders biedt Siebel Systems een veelomvattend en op klanten gerichte oplossing voor het integreren van bedrijfsprocessen, waardoor afnemers op een snelle en kosteneffectieve manier bedrijfsprocessen kunnen creëren die gebaseerd zijn op meerdere applicaties.

Hoogtepunten van het derde kwartaal

Siebel Systems verwelkomt nieuwe klanten: Siebel Systems heeft contracten voor nieuwe softwarelicenties afgesloten met meer dan 126 nieuwe klanten, waaronder Allianz First Life Insurance Company, Bridgestone Europe NV, Burberry Spain SA, Burlington Northern Santa Fe Corp, CarsDirect.com Inc, Dun & Bradstreet, Energaia, Agencia Municipal de Energia de Gaia, ENI SpA, e-Systems Corporation, Hershey Foods Corporation, Hewlett-Packard Colombia Ltda, Kraft Foods International Ltd, Locus Telecommunications Inc, LSI Logic Corporation, Pfizer Italia SRL, Ritchie Bros. Auctioneers (Canada) Ltd, Royal Carribean Cruise Lines, Sabre Inc, Systems Research & Applications Corp, Thomson Broadcast and Media Solutions Inc, en het US Patent and Trademark Office.

Siebel Systems ontvangt nieuwe opdrachten van 191 bestaande klanten, waaronder: Abbey National PLC, Agilent Technologies Inc, Aspective Ltd, Bally Gaming Inc, Bouygues Telecom, BT, Computer Network Technology Corp, EDF Energy Plc, Honeywell ACS Industrial Solutions, La Poste, Lockheed Martin Corporation, Loews Cineplex Corporation, Minnesota Mining and Manufacturing Inc, National Archives and Records Administration, Nokia Corp, Safelight Glass Corporation, Siemens AG, Taldor Computer Systems, Teva Neuroscience Inc, The Capital Group Companies Inc, Trema (Europe) AB, T-Systems International GmbH en XM Satellite Radio Inc.

Klanten nemen Siebel eBusiness Applications in gebruik

Siebel Systems verwelkomde in het derde kwartaal 126 nieuwe klanten en ontving van 191 bedrijven herhalingsopdrachten, waaronder:

Centers for Medicare and Medicaid Services (CMS): De grootste ziektekostenverzekeraar van de Verenigde Staten heeft het gebruik van Siebel Healthcare uitgebreid naar 70 vestigingen verspreid over het gehele land. Deze uitbreiding maakt deel uit van de voortdurende pogingen van het bedrijf om de klantenservice en -tevredenheid verder te verbeteren. CMS doet een beroep op Siebel Systems om de werkprocessen in de 76 call centers die door 40 verschillende firma's worden beheerd te uniformeren en de systemen voor klantenservice verder te verbeteren. CMS gebruikt onder andere Siebel Reports Server, Siebel SmartScript, Siebel FINS Analytics, Siebel Service Analytics en Siebel Answers.

DHL: Deze dochteronderneming van Deutsche Post World Net heeft Siebel CRM-toepassingen gekozen als oplossing voor een 'Global Sales Force Automation' (GSFA) project dat wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers ondersteunt. DHL maakt gebruik van Siebel Sales voor het verbeteren van de productiviteit en effectiviteit van verkoopmedewerkers. Dat gebeurt door het implementeren van best practices op het gebied van verkoop, een verlaging van de complexiteit en de kosten van IT en het optimaal gebruik maken van een eenduidige en realtime kijk (view) op alle interacties met klanten, waardoor nieuwe verkoopkansen ontstaan, de ervaringen van de klant met het bedrijf kunnen worden verbeterd en het aantrekken en vasthouden van nieuwe klanten kan worden vergemakkelijkt.

KeyCorp: Dit is een van de grootste financiële dienstverleners van de VS met een balanstotaal van ruim 85 miljard dollar. Deze firma heeft gekozen voor Siebel Finance ter ondersteuning van de voortdurende pogingen van het bedrijf om de relaties met klanten verder te versterken en extra omzet te genereren. KeyCorp heeft voor Siebel Systems gekozen om te helpen met het integreren van bedrijfsprocessen, om betere analyses van klantgegevens te kunnen maken en om complete informatie aan alle verkoop- en serviceteams te kunnen aanbieden.

Reuters: Dit concern heeft ruim 300 nieuwe licenties op Siebel Communications and Media gekocht en heeft bovendien meer dan 1500 licenties opgewaardeerd, waardoor een gestroomlijnd proces voor ordermanagement en -administratie is ontstaan. Wereldwijd heeft Reuters Siebel-producten in gebruik voor meer dan 4000 medewerkers. Reuters maakt hierbij gebruik van het Universal Application Network om een strategisch platform te creëren dat in eerste instantie bedoeld is om facturering en order fulfillment te integreren.

South African Revenue Services: Deze Zuid-Afrikaanse overheidsinstelling heeft het Universal Application Network gekozen als basis voor het integreren van alle belastingsystemen, waardoor een eenduidige kijk op individuele belastingbetalers ontstaat. De oplossing wordt gebouwd op basis van de bestaande implementatie van Siebel Call Center en integreert straks alle op de belastingbetaler gerichte applicaties en systemen. De beschikbaarheid van veelomvattende en realtime informatie over belastingbetalers zal deze overheidsinstelling helpen om een betere dienstverlening te ontwikkelen en efficiënter te functioneren.

Erkenning voor Siebel Systems vanuit de markt
CRM Magazine nam Thomas M. Siebel op in de 'CRM Hall of Fame' en kende Siebel Systems de 'Enterprise CRM Suite Award' toe. De erkenning voor Thomas Siebel was gebaseerd op zijn visie, leiderschapskwaliteiten en commitment ten aanzien van innovatie. De toekenning van de Enterprise CRM Suite Award is een erkenning van de unieke positie die Siebel Systems in de markt dankzij de rijke domeinkennis, de laagste total cost of ownership en de breedte van het productenpakket.


---
Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen. Met wereldwijd meer dan 3500 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-, PRM- en ERM-toepassingen die volledig zijn afgestemd op individuele branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Bedrijven kunnen hiermee klanten een superieure 'experience' bieden en winstgevende relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 28 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebelsystems.nl .

© 1990-2003 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020 540 1000


Als u nog vragen heeft, of met iemand van Siebel Systems wilt spreken, kunt u contact opnemen met Text 100.

Met vriendelijke groet,

Ezra van Tiel
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 530 4343
Email: Ezra.vanTiel@text100.nl


- PERSBERICHT -