Gemeente Westerveld

16-10-2003
Kwaliteitsverbetering van de gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie van Westerveld moet een ingrijpende ontwikkeling doormaken. Er moet vanuit verschillende perspectieven gekeken worden naar de organisatie. Niet alleen vanuit het feit dat er minder geld is, maar ook vanuit de wens om de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie optimaal te maken.
Een gemeentelijke organisatie heeft veel verschillende klanten. Individuele inwoners, groepen bewoners, instellingen, het politieke bestuur, belangengroeperingen, bedrijven en verenigingen. Het is de taak van de gemeente om een optimale dienstverlening te bieden aan al deze partijen, die soms zeer verschillende belangen hebben. Doet de organisatie de juiste dingen en doet zij ze goed? Dat is de vraag die de gemeente samen met de inwoners gaat behandelen.

Natuurlijk en Nodig
Het organisatieontwikkelingsproces van Westerveld heeft de naam NeN meegekregen. NeN staat voor Natuurlijk en Nodig. Natuurlijk staat aan de ene kant voor onze gemeente: een natuurlijke, natuurrijke gemeente. Maar Natuurlijk is ook dat een organisatie voortdurend aan het veranderen is. Veranderen is niet een vreemd, maar een natuurlijk proces. Nodig is een organisatieontwikkeling omdat de gemeente met minder geld rond moet komen. Nodig is het ook, omdat de gemeente voortdurend van haar inwoners wil weten wat ze verwachten en wat ze willen.