Gemeente Westerveld
16-10-2003
Kwaliteitsverbetering van de gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie van Westerveld moet een ingrijpende
ontwikkeling doormaken. Er moet vanuit verschillende perspectieven
gekeken worden naar de organisatie. Niet alleen vanuit het feit dat er
minder geld is, maar ook vanuit de wens om de kwaliteit van de
gemeentelijke organisatie optimaal te maken.
Een gemeentelijke organisatie heeft veel verschillende klanten.
Individuele inwoners, groepen bewoners, instellingen, het politieke
bestuur, belangengroeperingen, bedrijven en verenigingen. Het is de
taak van de gemeente om een optimale dienstverlening te bieden aan al
deze partijen, die soms zeer verschillende belangen hebben. Doet de
organisatie de juiste dingen en doet zij ze goed? Dat is de vraag die
de gemeente samen met de inwoners gaat behandelen.
Natuurlijk en Nodig
Het organisatieontwikkelingsproces van Westerveld heeft de naam NeN
meegekregen. NeN staat voor Natuurlijk en Nodig. Natuurlijk staat aan
de ene kant voor onze gemeente: een natuurlijke, natuurrijke gemeente.
Maar Natuurlijk is ook dat een organisatie voortdurend aan het
veranderen is. Veranderen is niet een vreemd, maar een natuurlijk
proces. Nodig is een organisatieontwikkeling omdat de gemeente met
minder geld rond moet komen. Nodig is het ook, omdat de gemeente
voortdurend van haar inwoners wil weten wat ze verwachten en wat ze
willen.