Professionele kunsten en cultureel erfgoed
Door het vaststellen van een subsidieregeling wordt het kunst- en
cultuurbeleid van de gemeente transparanter. Aanvragers kunnen onder
andere gemakkelijker beoordelen waaraan ze moeten voldoen om voor
subsidie in aanmerking te komen en een realistische inschatting maken
van de kans dat hun verzoek wordt gehonoreerd.
Referendum
Om aan de Awb-verplichting gevolg te geven en om toch flexibel op
veranderende omstandigheden te reageren heeft het college gekozen voor
subsidieregels in plaats van -verordeningen. Regels zijn flexibeler
omdat de bevoegdheid om ze aan te passen bij het college ligt. Maar
voor deze nieuwe beleidsregels moet er eerst een wettelijke basis
worden gecrekerd. Dat kan alleen de raad door een wijziging van de
Algemene Subsidieverordening. Een dergelijke wijziging kan onderwerp
worden van een referendum. Als er geen gebruik wordt gemaakt van de
referendummogelijkheid, dan treden de regels zes weken na de openbare
bekendmaking van de wijziging van de Algemene Subsidieverordening in
werking.
Voordat de beleidsregels wettelijk van kracht zijn, worden ze met
onmiddellijke ingang gehanteerd als voorlopige, door het college van
burgemeester en wethouders vastgestelde subsidieregelingen. De
regelingen, zowel de voorlopige als de definitieve, zijn gebaseerd op
de door de raad vastgestelde beleidsnota Cultuurvisie 2010 (met de
daarin opgenomen Cultuurprogramma's 2002 - 2004). Er zijn regels
vastgesteld voor:
* structurele subsidies voor instellingen voor professionele kunsten
en cultureel erfgoed
* projectsubsidies professionele kunsten en cultureel erfgoed
* projectsubsidies beeldende kunsten en vormgeving
* projectsubsidies Actieplan Cultuurbereik
Overigens dienen subsidieverzoeken voor projecten of activiteiten die
in 2003 plaatsvinden uiterlijk vóór 1 oktober aanstaande te zijn
ingediend.
Gemeente Maastricht