STAP
Alcoholreclame op internet aantrekkelijk voor jongeren
STAP vraagt minister Hoogervorst (VWS) om maatregelen Uit een onderzoek van STAP naar websites van drankproducenten bleek dat meer dan de helft ervan aantrekkelijk is voor jongeren. STAP heeft 34 recente websites geanalyseerd en concludeert dat 19 (56%) speciaal lijken te zijn ontwikkeld voor jonge internetgebruikers. In een brief aan Minister Hoogervorst (VWS) dringt STAP aan op stappen om deze ongewenste vorm van alcoholmarketing te voorkomen.
Digitaal entertainment op alcoholsites scoort hoog bij jongeren Uit het onderzoek van STAP blijkt dat websites met alcoholreclame vooral aantrekkelijk zijn voor jongeren vanwege het taalgebruik (bij 22 van de 34 sites), het kunnen downloaden van geluids- en beeldfragmenten (bij 21 sites), het kunnen kopen van merkartikelen zoals petjes, posters en kleding (bij 18 sites) en het kunnen deelnemen aan spelletjes en wedstrijden (bij 17 sites). Bijna de helft van de onderzochte websites met alcoholreclame verzamelt persoonsgegevens (naam, e-mailadres, enz.) zodat 'je op de hoogte wordt gehouden'. Op 11 van de 34 websites staat een leeftijdswaarschuwing voor jongeren onder de 18. Maar deze waarschuwingen kunnen moeiteloos omzeild worden.
Nauwelijks productinformatie op websites van alcoholproducenten Uit het onderzoek blijkt dat 30 van de 34 websites met alcoholreclame nauwelijks of geen informatie bevatten over het betreffende product. Deze sites lijken uitsluitend bedoeld om een bepaald imago te communiceren. Op ongeveer de helft van de websites van alcoholproducenten is wel informatie te vinden over sport, muziek, film en/of kunstevenementen.
Websites van o.a. Palm, Bacardi, Heineken en Carlsberg aantrekkelijk voor jongeren
Uit het onderzoek blijkt dat met name de websites van grote en bekende merken aantrekkelijk zijn voor jongeren. De 6 websites met de hoogste scores voor aantrekkelijkheid zijn: Palm (bier), Bacardi (rum), Bacardi Breezer, Flügel, Heineken en Carlsberg.
Hoogervorst wil alcoholmarketing die op jongeren is gericht tegengaan
Naar aanleiding van kamervragen gaf minister Hoogervorst al eerder aan (8 juli 2003) dat hij niet tevreden is met het functioneren van de zelfregulering van alcoholmarketing. Hij meldde in dit najaar in overleg te gaan met de alcoholbranche om 'nieuwe, concrete, eenvoudig te interpreteren, niet vrijblijvende afspraken, gericht op de bescherming van jongeren' te maken. Lukt dit niet dan zal de minister alcoholreclame wettelijk gaan reguleren. STAP heeft Hoogervorst nu gevraagd ook maatregelen te nemen tegen alcoholreclame op internet die aantrekkelijk is voor jongeren.
Katholieke Universiteit van Nijmegen zal onderzoek voortzetten De analyse van 34 websites met alcoholreclame is gebaseerd op een methodiek die is ontwikkeld door het Amerikaanse Center for Media Education in Washington. Op basis hiervan zijn 9 criteria geselecteerd om te kunnen beoordelen of een website aantrekkelijk is voor minderjarigen. De aanwezigheid van 3 of meer van deze criteria impliceren dat een website aantrekkelijk is voor minderjarigen. De Katholieke Universiteit van Nijmegen zal op verzoek van STAP de komende maanden een vervolgonderzoek uitvoeren waarbij een deel van de geanalyseerde websites ter beoordeling worden voorgelegd aan jongeren van 12 t/m 18 jaar.
STAP (Stichting Alcoholpreventie), 16 oktober 2003 Dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
16 okt 03 12:02