Productschap Vis


Datum:16 oktober 2003

Minister Veerman ontvangt nieuw lespakket Vissen met toekomst

Rijswijk, Op woensdag 15 oktober ontving minister Veerman van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) uit handen van de heer Nooitgedagt, vice voorzitter van het Productschap Vis, het eerste exemplaar van het nieuwe lespakket Vissen met Toekomst. Het lesmateriaal, bestemd voor leerlingen in de leeftijdsgroep van 14 tot 19 jaar, heeft als doel scholieren bewust te maken van het functioneren van het mariene ecosysteem en de effecten van visserij. Het lespakket voor de mbo-visserijopleidingen bestaat uit een werkboek en cd-rom voor leerlingen, een docentenhandleiding en praktijkdagen. Uniek aan het lespakket is het uitgangsprincipe van ervaren is leren. De overhandiging vond plaats op het Berechja College, tijdens een werkbezoek zeevisserij van de minister aan Urk.

De Nederlandse vloot telt momenteel zon 2.600 vissers. In de afgelopen halve eeuw zijn de schepen comfortabeler, maar is het vak veel ingewikkelder geworden. De tijd dat de technische kneepjes van het visserijvak van vader op zoon werden overgedragen, ligt al een aantal jaren achter ons. De technische ontwikkelingen in de visserijwereld gaan zo snel, dat voortdurend de nieuwste vindingen en inzichten aan vissers (al dan niet in opleiding) gecommuniceerd moeten worden. De visser van tegenwoordig heeft immers de mogelijkheid om die techniek te kiezen, die hij vanuit oogpunt van bedrijfsvoering èn ecologisch visserijbeheer het meest geschikt acht. Daarbij spelen meer dan een aantal jaren geleden ook factoren een rol zoals de tijd dat hij op zee verblijft (blijft hij traditiegetrouw op zee tot het veilingdag is of gaat hij eerder terug?) en de soorten vis die hij wil en kan vangen.

De inhoud van het lespakket is geordend aan de hand van zes themas: het vissersberoep: een vak voor vrijbuiters, de toekomst van de visserij, de Noordzee: een bijzonder ecosysteem, visserijbeheer: afspraken over duurzaamheid, vistechnieken en de markt. De leerlingen kunnen de opdrachten in hun eigen werkboek maken. Daarnaast kunnen zij in de vorm van een simulatiespel op cd-rom zelf ervaren wat de consequenties zijn van de keuzes die zij als visser maken. Op deze manier maken zij spelenderwijs kennis met de verschillende vistechnieken. Praktijkdagen op zee, waar leerlingen en vakdocenten op een andere dan de hun bekende professionele manier naar de zee luisteren en kijken, maken het lespakket compleet.

Het Productschap Vis vindt het van belang dat leerlingen helder en duidelijk informatie krijgen over de stand van zaken en het toekomstperspectief van de visserij en stelt daarom het lespakket Vissen met Toekomst gratis ter beschikking aan alle mbo-leerlingen in Nederland die een visserijopleiding volgen. De scholen zetten het lespakket in tijdens hun reguliere lesprogramma visserijkunde.