Productschap Vis
Datum:16 oktober 2003
Minister Veerman ontvangt nieuw lespakket Vissen met toekomst
Rijswijk, Op woensdag 15 oktober ontving minister Veerman van het
ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) uit handen
van de heer Nooitgedagt, vice voorzitter van het Productschap Vis, het
eerste exemplaar van het nieuwe lespakket Vissen met Toekomst. Het
lesmateriaal, bestemd voor leerlingen in de leeftijdsgroep van 14 tot
19 jaar, heeft als doel scholieren bewust te maken van het
functioneren van het mariene ecosysteem en de effecten van visserij.
Het lespakket voor de mbo-visserijopleidingen bestaat uit een werkboek
en cd-rom voor leerlingen, een docentenhandleiding en praktijkdagen.
Uniek aan het lespakket is het uitgangsprincipe van ervaren is leren.
De overhandiging vond plaats op het Berechja College, tijdens een
werkbezoek zeevisserij van de minister aan Urk.
De Nederlandse vloot telt momenteel zon 2.600 vissers. In de afgelopen
halve eeuw zijn de schepen comfortabeler, maar is het vak veel
ingewikkelder geworden. De tijd dat de technische kneepjes van het
visserijvak van vader op zoon werden overgedragen, ligt al een aantal
jaren achter ons. De technische ontwikkelingen in de visserijwereld
gaan zo snel, dat voortdurend de nieuwste vindingen en inzichten aan
vissers (al dan niet in opleiding) gecommuniceerd moeten worden. De
visser van tegenwoordig heeft immers de mogelijkheid om die techniek
te kiezen, die hij vanuit oogpunt van bedrijfsvoering èn ecologisch
visserijbeheer het meest geschikt acht. Daarbij spelen meer dan een
aantal jaren geleden ook factoren een rol zoals de tijd dat hij op zee
verblijft (blijft hij traditiegetrouw op zee tot het veilingdag is of
gaat hij eerder terug?) en de soorten vis die hij wil en kan vangen.
De inhoud van het lespakket is geordend aan de hand van zes themas:
het vissersberoep: een vak voor vrijbuiters, de toekomst van de
visserij, de Noordzee: een bijzonder ecosysteem, visserijbeheer:
afspraken over duurzaamheid, vistechnieken en de markt. De leerlingen
kunnen de opdrachten in hun eigen werkboek maken. Daarnaast kunnen zij
in de vorm van een simulatiespel op cd-rom zelf ervaren wat de
consequenties zijn van de keuzes die zij als visser maken. Op deze
manier maken zij spelenderwijs kennis met de verschillende
vistechnieken. Praktijkdagen op zee, waar leerlingen en vakdocenten op
een andere dan de hun bekende professionele manier naar de zee
luisteren en kijken, maken het lespakket compleet.
Het Productschap Vis vindt het van belang dat leerlingen helder en
duidelijk informatie krijgen over de stand van zaken en het
toekomstperspectief van de visserij en stelt daarom het lespakket
Vissen met Toekomst gratis ter beschikking aan alle mbo-leerlingen in
Nederland die een visserijopleiding volgen. De scholen zetten het
lespakket in tijdens hun reguliere lesprogramma visserijkunde.