16-10-2003
De nieuwe BMW X3: Nieuwe klasse voor veeleisende, actieve mensen
BMW breidt de succesvolle X-familie uit met een zeer dynamisch en al
even veelzijdig model en voegt daarmee tevens een nieuwe klasse toe
aan het marktsegment van de Sports Activity Vehicles (SAV).
De nieuwe X3 combineert de wendbaarheid van een compacte BMW met het
soevereine rijgevoel van de X5. Voor de dynamiek zorgen
zescilindermotoren, zesversnellingsbak en nieuwe, elektronisch
geregelde vierwielaandrijving xDrive. Het bijzondere rijgevoel is te
danken aan de hoge zitpositie, het royale ruimtegevoel en de moderne
uitrusting van de compacte SAV. Deze nieuwe BMW serie komt begin 2004
in drie modelvarianten op de markt. Eerst als X3 3.0i met 170 kW (231
pk) benzinemotor; kort daarop volgen de X3 3.0d met 150 kW (204 pk)
diesel en de X3 2.5i met 141 kW (192 pk) benzinemotor.
Dat het hier om een volledig nieuwe en zelfstandige modelserie gaat,
blijkt al uit de cijfers. Met 4.565 mm is de X3 87 mm langer dan een
3-serie Touring, maar bijna 30 cm korter dan een nieuwe 5-serie Sedan.
Ook onderscheidt de nieuwe X3 zich duidelijk van de 4.667 lange X5.
Hetzelfde geldt voor de wielbasis van 2.795 mm (3-serie: 2.725 mm, X5:
2.820 mm). Met zijn hoogte van 1.674 mm (inclusief antenne) torent hij
duidelijk boven de 3-serie Touring (1.429 mm) en de 5-serie Sedan
(1.468 mm) uit. Alleen de X5 is met 1.715 mm hoger dan dit nieuwste
BMW model.
Als Sports Activity Vehicle zijn de eigenschappen van de X3 duidelijk
omschreven. De weg is zijn favoriete terrein, maar daarnaast is hij
met zijn veilige en uitgebreide capaciteiten ook overtuigend op
onverharde wegen. Dit is enerzijds te danken aan xDrive, BMWs nieuwe,
intelligente vierwielaandrijving. Anderzijds zorgen de grote
bodemvrijheid van 201 mm, de aanloophoek van 26,1°, de afloophoek van
23,6° en de overloophoek van 161° voor de vereiste vrijheid. Met de
overloophoek wordt de maximaal mogelijke hoek omschreven die een
heuveltop of overgang naar een helling (bijvoorbeeld een afrit naar
een ondergrondse garage) tussen de voor- en achteras mag hebben,
zonder dat de onderzijde van de auto de bodem raakt. Twee andere
grenswaarden, die ook voor een pure terreinauto nog voorbeeldig zouden
zijn: de doorwaaddiepte van 50 cm en de maximale hellingshoek waarbij
nog kan worden weggereden van 33 procent.
Aërodynamisch voorbeeld: veel rijplezier, gering verbruik
De nieuwe BMW X3 ziet er niet alleen bijzonder goed uit, hij heeft ook
een bijzonder goede aërodynamica. Door specifieke berekeningen in de
vroege ontwikkelingsfase en intensieve optimaliseringswerkzaamheden in
de windtunnel eerst met 1 : 2,5-modellen, later met modellen op ware
grootte ontstond een ontwerp met een luchtweerstandscoëfficiënt van Cw
= 0,35 voor alle zescilinder-modellen. Een dergelijke lage
luchtweerstand is uniek in de klasse van de nieuwe BMW X3. Voor de
bestuurder betekent een lage Cw-waarde zeer goede prestaties bij een
lager verbruik vooral bij hogere snelheden.
De intensieve detailwerkzaamheden in de windtunnel van aërodynamici en
ontwerpers leidde onder meer tot de integratie van een aërodynamisch
optimale achterspoiler. Met de reductie van de inwendige weerstanden
van de luchtinlaten werd de aan- en afvoer van koellucht verbeterd.
Ook de luchtgeleiding naar het voordifferentieel en de versnellingsbak
werd geoptimaliseerd. Verder zijn de bekledingspanelen voor de
onderzijde van de auto dusdanig geconstrueerd, dat een zo glad
mogelijke bodem is ontstaan.
Ook in rijdynamisch opzicht heeft de aërodynamische fijnslijperij aan
de BMW X3 indrukwekkende resultaten opgeleverd. De voor dit soort
auto?s bijzonder lage opwaartse kracht (lift) aan de voor- en achteras
zorgt ervoor dat de auto ook bij hoge snelheden goed op de weg ligt,
zowel rechtuit als in bochten. Dit ondersteunt het bewust sportieve en
wendbare rijgedrag. Daarnaast draagt de kleine opwaartse kracht bij
aan een maximum aan actieve veiligheid; zowel qua langsstabiliteit als
voor wat betreft de stabiliteit bij belangrijke veiligheidsmanoeuvres,
zoals plotseling uitwijken met hoge snelheid.
AutoRai