AutoRai

16-10-2003

Ford Focus: 2,5 miljoen maal verkocht

Van Fords bestseller, de Focus, is onlangs het 2,5 miljoenste exemplaar in Europa verkocht en daarmee is het aandeel van Ford op de totale Europese markt tussen januari en september 2003 van 8,7 procent gestegen naar 8,8 procent. Dit ondanks de algemene negatieve verkooptendens.

Fords aandeel van de Europese personenautomarkt daalde over dezelfde periode van 8,9 naar 8,8 procent, terwijl Fords aandeel van de bedrijfsautomarkt van 7,9 naar 9,1 procent opliep.

De Focus handhaaft zich als Fords meest succesvolle model, met 373.400 verkochte exemplaren van januari tot september. In de maand september werden er 42.500 Focussen verkocht, waarmee sedert de introductie in oktober 1998 nu de mijlpaal van 2,5 miljoen verkopen in Europa werd gepasseerd. Nu ook de Multi Activity Vehicle Focus C-MAX aan het Focusgamma is toegevoegd zal dit succes alleen nog verder worden versterkt.

Fiesta en Fusion
Ook de Ford Fiesta deelt in het succes, want daarvan werden 260.400 exemplaren verkocht in de eerste negen maanden van 2003, hetgeen neerkomt op een winst van 31.300 exemplaren ten opzichte van 2002. Het marktaandeel van de Fiesta op de Europese markt steeg van 2,0 tot 2,3 procent. Bovendien verkocht Ford 81.500 Fusions tussen januari en september 2003, als aanvullend bewijs van Fords populariteit in het marktsegment van de compactere modellen.

Op de bedrijfsautomarkt was het de Ford Transit Connect (met 36.700 registraties tot en met september) die het beste scoorde.

De grootste markten voor Ford in Europa blijven Turkije en Groot-Brittannië, waar Ford een marktaandeel heeft van respectievelijk 16,8 en 15,8 procent. In Italië, waar Ford vooral dankzij de Focus het grootste importmerk is, vergrootte Ford zijn marktaandeel van 7,6 naar 9,1 procent. In Spanje ging Fords marktaandeel van 9,1 procent omhoog naar 9,3 procent. Ook in Griekenland, Polen en Turkije brak Ford verkooprecords.

In Nederland wist Ford zijn plaats onder de vier best verkochte merken in de personenwagenmarkt te bestendigen. Mede door de introductie van de compacte en prijs winnende Transit Connect steeg het Ford marktaandeel in de bedrijfswagenmarkt in Nederland van 9,8 procent in 2002 naar 10,2 procent in 2003.

Earl Hesterberg, Vice President Marketing, Sales & Services van Ford Europa zegt hierover: We zijn trots dat Ford zijn marktpositie in 2003 weet te handhaven, ondanks het feit dat de totale Europese markt een negatieve tendens vertoont en onze concurrentie enorm veel geld uitgeeft aan verkoopacties. Onze prestaties zijn gebaseerd op de kracht van ons modellengamma, met als toppers onze kleinere modellen én onze bedrijfsautos. De compleet vernieuwde Mondeo en de zeer goed ontvangen, geheel nieuwe Focus C-MAX dragen het hunne bij en wij komen in 2004 met opnieuw zeer belangrijke nieuwe producten, om onze belofte gestand te doen om in vijf jaar 45 nieuwe modellen te lanceren.