16-10-2003
Ford Focus: 2,5 miljoen maal verkocht
Van Fords bestseller, de Focus, is onlangs het 2,5 miljoenste
exemplaar in Europa verkocht en daarmee is het aandeel van Ford op de
totale Europese markt tussen januari en september 2003 van 8,7 procent
gestegen naar 8,8 procent. Dit ondanks de algemene negatieve
verkooptendens.
Fords aandeel van de Europese personenautomarkt daalde over dezelfde
periode van 8,9 naar 8,8 procent, terwijl Fords aandeel van de
bedrijfsautomarkt van 7,9 naar 9,1 procent opliep.
De Focus handhaaft zich als Fords meest succesvolle model, met 373.400
verkochte exemplaren van januari tot september. In de maand september
werden er 42.500 Focussen verkocht, waarmee sedert de introductie in
oktober 1998 nu de mijlpaal van 2,5 miljoen verkopen in Europa werd
gepasseerd. Nu ook de Multi Activity Vehicle Focus C-MAX aan het
Focusgamma is toegevoegd zal dit succes alleen nog verder worden
versterkt.
Fiesta en Fusion
Ook de Ford Fiesta deelt in het succes, want daarvan werden 260.400
exemplaren verkocht in de eerste negen maanden van 2003, hetgeen
neerkomt op een winst van 31.300 exemplaren ten opzichte van 2002. Het
marktaandeel van de Fiesta op de Europese markt steeg van 2,0 tot 2,3
procent. Bovendien verkocht Ford 81.500 Fusions tussen januari en
september 2003, als aanvullend bewijs van Fords populariteit in het
marktsegment van de compactere modellen.
Op de bedrijfsautomarkt was het de Ford Transit Connect (met 36.700
registraties tot en met september) die het beste scoorde.
De grootste markten voor Ford in Europa blijven Turkije en
Groot-Brittannië, waar Ford een marktaandeel heeft van respectievelijk
16,8 en 15,8 procent. In Italië, waar Ford vooral dankzij de Focus het
grootste importmerk is, vergrootte Ford zijn marktaandeel van 7,6 naar
9,1 procent. In Spanje ging Fords marktaandeel van 9,1 procent omhoog
naar 9,3 procent. Ook in Griekenland, Polen en Turkije brak Ford
verkooprecords.
In Nederland wist Ford zijn plaats onder de vier best verkochte merken
in de personenwagenmarkt te bestendigen. Mede door de introductie van
de compacte en prijs winnende Transit Connect steeg het Ford
marktaandeel in de bedrijfswagenmarkt in Nederland van 9,8 procent in
2002 naar 10,2 procent in 2003.
Earl Hesterberg, Vice President Marketing, Sales & Services van Ford
Europa zegt hierover: We zijn trots dat Ford zijn marktpositie in 2003
weet te handhaven, ondanks het feit dat de totale Europese markt een
negatieve tendens vertoont en onze concurrentie enorm veel geld
uitgeeft aan verkoopacties. Onze prestaties zijn gebaseerd op de
kracht van ons modellengamma, met als toppers onze kleinere modellen
én onze bedrijfsautos. De compleet vernieuwde Mondeo en de zeer goed
ontvangen, geheel nieuwe Focus C-MAX dragen het hunne bij en wij komen
in 2004 met opnieuw zeer belangrijke nieuwe producten, om onze belofte
gestand te doen om in vijf jaar 45 nieuwe modellen te lanceren.
AutoRai