AutoRai

16-10-2003

Nieuwe Honda S2000: accent op betere rijeigenschappen

Met de komst van de Honda S2000 model 2004 zijn de sportieve rijeigenschappen nog verder verbeterd, dankzij chassis-aanpassingen voor grotere stabiliteit, een betere handling en meer rijcomfort. Ook zijn diverse nieuwe accenten in de styling doorgevoerd.

Al sinds zijn introductie mag de Honda S2000 zich overal ter wereld verheugen in een warme belangstelling. Het is een roadster pur-sang met een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving. Het high X-bone-chassis en de krachtige 2,0-liter-VTEC-motor van 240 pk, gekoppeld aan een zesversnellingsbak, zorgen voor absolute topprestaties.

De belangrijkste verschillen tussen het model 2004 en zijn voorganger komen tot uiting in de sportieve kwaliteiten van het verbeterde onderstel. De scherpere, meer voorspelbare handling biedt nog meer rijplezier en is het resultaat van enkele belangrijke wijzigingen aan de wielophanging en de carrosserie. Honda is erin geslaagd om de S2000 maximale grip mee te geven. Deze is gekoppeld aan een zeer directe besturing, die de rijder een uitstekende terugkoppeling biedt. Zo is het rijgedrag ook op het scherp van de snede aangenaam voorspelbaar.

Meer torsiestijfheid en verfijnde afstemmingen
Stond zijn voorganger al bekend om de uitstekende torsiestijfheid, de verbeterde carrosserie van de nieuwe Honda S2000 doet daar nog een schepje bovenop. De verbeteringen omvatten onder meer een extra verstevigingsbalk voor de radiateur, tussen de uiteinden van het voorframe. Daarnaast zijn extra steunen aangebracht op de bovenste draagarmen voor, in de wielkasten achter en aan de voorste dwarsbalk. Door toepassing van onder meer andere bussen in de bovenste draagarmen is ook de torsiestijfheid van de achterwielophanging toegenomen.

De vering en dempers van de voorwielophanging zijn nu harder dan die aan de achterzijde, terwijl de stabilisatorstang achter 1,8 mm dunner kon worden uitgevoerd. Ook reageert de achterwielophanging nu soepeler op hobbels in het wegdek, hetgeen de wegligging en stabiliteit ten goede komt. Dit is bereikt door het toespoor te verminderen, zowel bij het inveren als in de neutrale wielstand, terwijl het achterste rolcentrum van de auto 9 mm lager is komen te liggen.

Ook de nieuwe, fraai vormgegeven lichtmetalen velgen dragen bij aan de verbeterde rijeigenschappen van de S2000. Ze ogen agressiever dan hun voorgangers door de van 16 naar 17 inch vergrote diameter en door de lagere en bredere Bridgestone Potenza-banden, voor nog meer grip. De bandenmaat voor nam toe van 205/55R16 naar 215/45R17 en achter van 225/50R16 naar 245/40R17. De bijbehorende wijziging in het profiel, van het type S-02 naar RE050, zorgt voor een betere balans in grip tussen droge en natte rijomstandigheden.

De stuurkarakteristiek is eveneens aangepast. Nieuwe instellingen in het EPS-systeem (Electrical Power Steering) de bekrachtigingsrespons is met 7 procent verminderd en een stijvere constructie van de componenten bieden meer precisie en een directer gevoel. Ten slotte zorgt ook het lichter uitgevoerde ABS met verbeterde software voor meer stabiliteit in extreme situaties, door verschillen in grip tussen de afzonderlijke wielen op te heffen.

Het eindresultaat is een auto met zeer dynamische rijeigenschappen, waardoor de aansprekende prestaties van de sportieve 2,0-liter-VTEC-krachtbron topsnelheid 241 km/h, van 0 tot 100 km/h in 6,2 seconden ten volle kunnen worden benut.

Bescheiden, maar zeer effectieve verbeteringen aan de aandrijflijn bieden de bestuurder extra rijplezier. De toepassing van koolstofvezel-synchromeshcomponenten op alle zes versnellingen zorgt voor minder slijtage en een gewichtsbesparing en maakt grotere aandrijfkrachten mogelijk. Bovendien profiteert de bestuurder van een soepeler en meer gevoel gevende schakelkarakteristiek.

Door een steviger koppelingshuis dringen minder trillingen en geluid door tot het interieur, een effect dat wordt versterkt door het sterkere differentieelhuis. Het nieuwe koppelingssysteem zorgt voor een soepele en directe overbrenging van het enorme aandrijfkoppel. Honda verbeterde ook de respons op het gaspedaal met een kortere pedaalslag, waardoor het uitstekend is te doseren.

Subtiele detailwijzigingen
Het vooraanzicht van de Honda S2000, met zijn karakteristieke, spits toelopende neus en forse koplampunits, is nog krachtiger geworden door het gebruik van 'triple beam'-koplampen. De ontladingsprojectorlampen (HID) worden nu geflankeerd door traditionele reflectorlampen voor groot licht, en separate knipper- en parkeerlichten.

Dit designmotief wordt aan de achterzijde gecompleteerd door de nieuwe 'triple lens'-achterlichtunits, die voor een betere helderheid zijn uitgevoerd met LED-technologie en helder glas. Aan de binnenzijde bevindt zich het mistachterlicht, daarnaast de clignoteur met reflecterende omlijsting en helemaal aan de buitenzijde de combinatie rem-/achterlicht, beide in LED-uitvoering. En ten slotte is de S2000 ook uitgevoerd met zijknipperlichten in reflecterende behuizing.

De vormgeving van de achterbumper is zodanig herzien dat de onderzijde ervan vloeiend aansluit op de nieuwe dubbele uitlaat met ovale, verchroomde eindpijpen.

De hoogtoerige VTEC-motor van 240 pk, met dubbele bovenliggende nokkenas, is in de nieuwe S2000 ongewijzigd gebleven, maar de krachtbron laat geen misverstanden bestaan over zijn sportieve afkomst: de naam 'HONDA' siert nu prominent het rood-zwarte kleppendeksel, naast het 'DOHC VTEC'-logo.

In de cockpit van het S2000 model 2004 hebben de inzittenden meer bewegingsvrijheid gekregen door de nieuw ontworpen portierbekleding; deze biedt meer ruimte op elleboog- (20 mm) en schouderhoogte. Tegelijkertijd ontstond meer opbergruimte door de diepere portiervakken. Stijlvolle details geven het interieur een eigentijdse uitstraling. Dit komt onder meer tot uiting in de met leder beklede pookknop en lederen pookhoes en door de toepassing van zilverkleurige accenten op de hoofdsteunen, het audiopaneel en de middenconsole. Deze console biedt met een nieuw opbergvak plaats aan kleine voorwerpen en twee bekerhouders (voorheen één), afgesloten door een one-touch-deksel. Het stuurwiel heeft een nieuw 'H'-logo in het hart. De interieurstilering met metaalaccenten is ook herkenbaar in de afwerking van de ergonomisch vormgegeven contactsleutel, met S2000-logo.

Het digitale instrumentenpaneel is nu beter afleesbaar, door de afstand tussen de verschillende segmenten van de snelheidsmeter te verkleinen. Ook is de S2000 nu uitgerust met een digitaal klokje.

Een noviteit om het probleem van een goede audioweergave in een roadster het hoofd te bieden, is de optie van twee extra 30W-luidsprekers, geïntegreerd in de hoofdsteunen. Door de keurige installatie achter de opening van de hoofdsteunen zijn ze onopvallend geplaatst en vormen ze een prima aanvulling op de standaardspeakers en
-tweeters in de portieren.

De toch al complete uitrusting van de S2000 is verder uitgebreid met verwarmbare buitenspiegels. De beveiliging is aanmerkelijk verbeterd door een op microgolven gebaseerd inbraaktdetectiesysteem, dat daarbij niet reageert op geringe bewegingen van de softtop. Bovendien zijn de portiersloten robuuster uitgevoerd.

Het nieuwe roodzwarte interieur is te combineren met een uitgebreid aanbod van carrosseriekleuren, waaronder de nieuwe, warme parelmoerkleur Indy Yellow, die perfect past bij de sportieve aspiraties van de Honda S2000. De nieuwe Honda S2000 zal vanaf januari 2004 leverbaar zijn in Europa.