16-10-2003
Nieuwe Honda S2000: accent op betere rijeigenschappen
Met de komst van de Honda S2000 model 2004 zijn de sportieve
rijeigenschappen nog verder verbeterd, dankzij chassis-aanpassingen
voor grotere stabiliteit, een betere handling en meer rijcomfort. Ook
zijn diverse nieuwe accenten in de styling doorgevoerd.
Al sinds zijn introductie mag de Honda S2000 zich overal ter wereld
verheugen in een warme belangstelling. Het is een roadster pur-sang
met een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving. Het high
X-bone-chassis en de krachtige 2,0-liter-VTEC-motor van 240 pk,
gekoppeld aan een zesversnellingsbak, zorgen voor absolute
topprestaties.
De belangrijkste verschillen tussen het model 2004 en zijn voorganger
komen tot uiting in de sportieve kwaliteiten van het verbeterde
onderstel. De scherpere, meer voorspelbare handling biedt nog meer
rijplezier en is het resultaat van enkele belangrijke wijzigingen aan
de wielophanging en de carrosserie. Honda is erin geslaagd om de S2000
maximale grip mee te geven. Deze is gekoppeld aan een zeer directe
besturing, die de rijder een uitstekende terugkoppeling biedt. Zo is
het rijgedrag ook op het scherp van de snede aangenaam voorspelbaar.
Meer torsiestijfheid en verfijnde afstemmingen
Stond zijn voorganger al bekend om de uitstekende torsiestijfheid, de
verbeterde carrosserie van de nieuwe Honda S2000 doet daar nog een
schepje bovenop. De verbeteringen omvatten onder meer een extra
verstevigingsbalk voor de radiateur, tussen de uiteinden van het
voorframe. Daarnaast zijn extra steunen aangebracht op de bovenste
draagarmen voor, in de wielkasten achter en aan de voorste dwarsbalk.
Door toepassing van onder meer andere bussen in de bovenste draagarmen
is ook de torsiestijfheid van de achterwielophanging toegenomen.
De vering en dempers van de voorwielophanging zijn nu harder dan die
aan de achterzijde, terwijl de stabilisatorstang achter 1,8 mm dunner
kon worden uitgevoerd. Ook reageert de achterwielophanging nu soepeler
op hobbels in het wegdek, hetgeen de wegligging en stabiliteit ten
goede komt. Dit is bereikt door het toespoor te verminderen, zowel bij
het inveren als in de neutrale wielstand, terwijl het achterste
rolcentrum van de auto 9 mm lager is komen te liggen.
Ook de nieuwe, fraai vormgegeven lichtmetalen velgen dragen bij aan de
verbeterde rijeigenschappen van de S2000. Ze ogen agressiever dan hun
voorgangers door de van 16 naar 17 inch vergrote diameter en door de
lagere en bredere Bridgestone Potenza-banden, voor nog meer grip. De
bandenmaat voor nam toe van 205/55R16 naar 215/45R17 en achter van
225/50R16 naar 245/40R17. De bijbehorende wijziging in het profiel,
van het type S-02 naar RE050, zorgt voor een betere balans in grip
tussen droge en natte rijomstandigheden.
De stuurkarakteristiek is eveneens aangepast. Nieuwe instellingen in
het EPS-systeem (Electrical Power Steering) de bekrachtigingsrespons
is met 7 procent verminderd en een stijvere constructie van de
componenten bieden meer precisie en een directer gevoel. Ten slotte
zorgt ook het lichter uitgevoerde ABS met verbeterde software voor
meer stabiliteit in extreme situaties, door verschillen in grip tussen
de afzonderlijke wielen op te heffen.
Het eindresultaat is een auto met zeer dynamische rijeigenschappen,
waardoor de aansprekende prestaties van de sportieve
2,0-liter-VTEC-krachtbron topsnelheid 241 km/h, van 0 tot 100 km/h in
6,2 seconden ten volle kunnen worden benut.
Bescheiden, maar zeer effectieve verbeteringen aan de aandrijflijn
bieden de bestuurder extra rijplezier. De toepassing van
koolstofvezel-synchromeshcomponenten op alle zes versnellingen zorgt
voor minder slijtage en een gewichtsbesparing en maakt grotere
aandrijfkrachten mogelijk. Bovendien profiteert de bestuurder van een
soepeler en meer gevoel gevende schakelkarakteristiek.
Door een steviger koppelingshuis dringen minder trillingen en geluid
door tot het interieur, een effect dat wordt versterkt door het
sterkere differentieelhuis. Het nieuwe koppelingssysteem zorgt voor
een soepele en directe overbrenging van het enorme aandrijfkoppel.
Honda verbeterde ook de respons op het gaspedaal met een kortere
pedaalslag, waardoor het uitstekend is te doseren.
Subtiele detailwijzigingen
Het vooraanzicht van de Honda S2000, met zijn karakteristieke, spits
toelopende neus en forse koplampunits, is nog krachtiger geworden door
het gebruik van 'triple beam'-koplampen. De ontladingsprojectorlampen
(HID) worden nu geflankeerd door traditionele reflectorlampen voor
groot licht, en separate knipper- en parkeerlichten.
Dit designmotief wordt aan de achterzijde gecompleteerd door de nieuwe
'triple lens'-achterlichtunits, die voor een betere helderheid zijn
uitgevoerd met LED-technologie en helder glas. Aan de binnenzijde
bevindt zich het mistachterlicht, daarnaast de clignoteur met
reflecterende omlijsting en helemaal aan de buitenzijde de combinatie
rem-/achterlicht, beide in LED-uitvoering. En ten slotte is de S2000
ook uitgevoerd met zijknipperlichten in reflecterende behuizing.
De vormgeving van de achterbumper is zodanig herzien dat de onderzijde
ervan vloeiend aansluit op de nieuwe dubbele uitlaat met ovale,
verchroomde eindpijpen.
De hoogtoerige VTEC-motor van 240 pk, met dubbele bovenliggende
nokkenas, is in de nieuwe S2000 ongewijzigd gebleven, maar de
krachtbron laat geen misverstanden bestaan over zijn sportieve
afkomst: de naam 'HONDA' siert nu prominent het rood-zwarte
kleppendeksel, naast het 'DOHC VTEC'-logo.
In de cockpit van het S2000 model 2004 hebben de inzittenden meer
bewegingsvrijheid gekregen door de nieuw ontworpen portierbekleding;
deze biedt meer ruimte op elleboog- (20 mm) en schouderhoogte.
Tegelijkertijd ontstond meer opbergruimte door de diepere
portiervakken. Stijlvolle details geven het interieur een eigentijdse
uitstraling. Dit komt onder meer tot uiting in de met leder beklede
pookknop en lederen pookhoes en door de toepassing van zilverkleurige
accenten op de hoofdsteunen, het audiopaneel en de middenconsole. Deze
console biedt met een nieuw opbergvak plaats aan kleine voorwerpen en
twee bekerhouders (voorheen één), afgesloten door een
one-touch-deksel. Het stuurwiel heeft een nieuw 'H'-logo in het hart.
De interieurstilering met metaalaccenten is ook herkenbaar in de
afwerking van de ergonomisch vormgegeven contactsleutel, met
S2000-logo.
Het digitale instrumentenpaneel is nu beter afleesbaar, door de
afstand tussen de verschillende segmenten van de snelheidsmeter te
verkleinen. Ook is de S2000 nu uitgerust met een digitaal klokje.
Een noviteit om het probleem van een goede audioweergave in een
roadster het hoofd te bieden, is de optie van twee extra
30W-luidsprekers, geïntegreerd in de hoofdsteunen. Door de keurige
installatie achter de opening van de hoofdsteunen zijn ze onopvallend
geplaatst en vormen ze een prima aanvulling op de standaardspeakers en
-tweeters in de portieren.
De toch al complete uitrusting van de S2000 is verder uitgebreid met
verwarmbare buitenspiegels. De beveiliging is aanmerkelijk verbeterd
door een op microgolven gebaseerd inbraaktdetectiesysteem, dat daarbij
niet reageert op geringe bewegingen van de softtop. Bovendien zijn de
portiersloten robuuster uitgevoerd.
Het nieuwe roodzwarte interieur is te combineren met een uitgebreid
aanbod van carrosseriekleuren, waaronder de nieuwe, warme
parelmoerkleur Indy Yellow, die perfect past bij de sportieve
aspiraties van de Honda S2000. De nieuwe Honda S2000 zal vanaf januari
2004 leverbaar zijn in Europa.
AutoRai