Pilot Project Verkeershandhaving geslaagd

Utrecht 16-10-2003 - Onlangs zijn het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie en de Politie Regio Utrecht overeengekomen dat het Bureau Verkeer Onder Controle (BVOC) doorgaat met het Project Verkeershandhaving. Vier jaar geleden, in september 1999, startte dit regionale handhavingsproject Verkeer Onder Controle. Waar het de afgelopen jaren nog een tijdelijke status bezat, gaat het Project Verkeer onder Controle structureel deel uitmaken van de Regionale Verkeersdienst. En dit tot het moment dat handhaving geen meerwaarde meer heeft voor de verkeersveiligheid.

Meer veiligheid
Uit een voorlopig onderzoek van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) en de afdeling Ontwikkeling en Onderzoek van het Parket-Generaal blijkt dat handhaving van de verkeersregels leidt tot minder letselongevallen en doden. De landelijke doelstelling voor verkeersveiligheid is 50% minder doden en 40% minder gewonden in het jaar 2010 ten opzichte van 1988. Voor de Regio Utrecht betekent dit minder dan 45 doden en 2.212 gewonden. Controles op het gebied van snelheid, door rood rijden, onder invloed rijden of het niet dragen van de autogordel of een bromfietshelm dragen bij tot het realiseren van deze ambitieuze doelstelling.

Het ergste eerst
Toen het Bureau Verkeer Onder Controle net bestond viel de keuze voor de controlelocaties op die plaatsen waar de ongevalcijfers met kop en schouders boven andere locaties uitstaken. Naarmate de tijd verstreek, verspreidden de verkeerscontroles zich als een olievlek over de provincie.

Successen
Vier jaar handhaven heeft ertoe geleid dat op veel van die gevaarlijke wegen de overtredingspercentages voor snelheid nu onder de 10% liggen. Op bijvoorbeeld de N221 (Baarn Amersfoort) en de N417 (Hollandsche Rading Utrecht) zijn inmiddels infrastructurele maatregelen getroffen om de snelheid te verlagen. Ook deze maatregelen zijn een resultaat van vier jaar structurele afstemming tussen diverse verkeerspartners in de regio.
Bij gordelcontroles bleek bij alle campagnes uit een begin- en een eindmeting dat het draagpercentage toenam en bij alcoholcampagnes reageerden met name de gecontroleerde bestuurders zeer positief op de campagnes.

Nieuwe insteek
Op die wegen waar automobilisten zich beter aan de snelheid zijn gaan houden (10% grens) wordt nu minder gecontroleerd dan op wegen waar teveel automobilisten nog altijd te hard rijden. Op die wegen vinden namelijk ook ongevallen plaats, zij het minder dan op de eerst geselecteerde wegen. In het Westelijk Weidegebied bijvoorbeeld zal het BVOC nu meer dan voorheen gaan controleren op snelheid. Sinds een half jaar werkt het BVOC met een onopvallend videovoertuig dat met name wordt ingezet voor agressief rijgedrag en excessieve snelheidsovertredingen. Gordel, alcohol- en helmcontroles gaan onverminderd door: ieder jaar zullen daarin 7332 controle-uren worden geïnvesteerd.

Werkwijze
Vanuit de politie werken 28 mensen aan het project Verkeer Onder Controle, waaronder radarwaarnemers/verkeersassistenten, motorsurveillanten, administratieve krachten en een communicatiemedewerker. Dit team opereert naast de reeds bestaande inzet van de politie en heeft een ondersteunende taak op verkeersgebied. De mobiele controles worden uitgevoerd met behulp van 13 autos, 4 motoren en 5 laserguns. Daar waar mogelijk wordt gehandhaafd middels flitspalen, het beheer hiervan is ook in handen van het Bureau Verkeer Onder Controle. Het project wordt niet gefinancierd uit bestaande middelen van politie en OM. Het Ministerie van Justitie besteedt extra geld aan de uitvoering van het regionale handhavingsproject.

Ook voorlichting
Het Bureau Verkeer Onder Controle vindt het belangrijk om de weggebruikers in de politieregio Utrecht te laten weten dát er gecontroleerd wordt en waarom er gecontroleerd wordt. Voor dit communicatieve deel wordt het BVOC gesteund door de gemeente Utrecht, het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Utrecht, Bestuur Regio Utrecht, de provincie Utrecht, Gemeente Amersfoort, Gewest Eemland, Rijkswaterstaat directie Utrecht, 3VO, het Openbaar Ministerie Utrecht en het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie.

Veel projecten
Het project begon in de stad Utrecht, omdat daar verreweg de meeste ongevallen plaatsvonden. Al snel daarna breidde het project zich uit naar een aantal provinciale wegen (N417, N234, N221, N237, N233, N225, N224) waar het aantal ongevallen hoog was.

Controleplaatsen

In april 2000 startte het eerste zogenaamde themaproject in Amersfoort; daar werd gedurende zes maanden intensief gecontroleerd op gordel- en helmgebruik. De stad Utrecht volgende in april 2001 met een zelfde project en ook in de gemeenten Veenendaal, Nieuwegein, Zeist en Woerden hebben weggebruikers een grotere kans gelopen om voor het niet gebruiken van beveiligingsmiddelen te worden bekeurd. Ook vonden in diverse gebieden of gemeenten alcoholcampagnes plaats. In 2000 startte de eerste alcoholcampagne in het politiedistrict op de Heuvelrug; in 2001 volgde de gemeente De Ronde Venen, ook in Breukelen, Abcoude en Loenen werd er druk gecontroleerd evenals in De Bilt, Baarn, Bunschoten en Eemnes. Tot aan september 2003 vonden er in de stad Utrecht alcoholcontroles plaats. Vanaf heden lopen inwoners van Amersfoort, Leusden en Woudenberg een grotere kans om gecontroleerd te worden.

In de gemeenten Baarn, Soest en Eemnes wordt met behulp van vaste opstelpunten (flitspalen) dagelijks gecontroleerd.

Meer informatie /