NSGK

Fondsen slaan handen ineen

Vanaf 16 oktober zijn op verschillende zenders radiospots te horen die aandacht vragen voor mensen met een handicap. In de spots komen jongeren met een handicap zelf aan het woord, en zij laten er geen misverstand over bestaan dat ze als volwaardige burgers meedoen in onze maatschappij. De spots zijn het resultaat van een unieke samenwerking tussen zes organisaties, die in het Europees Jaar van mensen met een handicap de handen ineenslaan.

De spots zijn gemaakt op initiatief van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK). Directeur Peter Schoof: 'De NSGK probeert zo veel mogelijk samen te werken met andere goede doelen. Zo kunnen we efficiënt werken en maken we optimaal gebruik van onze kennis en ervaring.' Het doel van de spots is het publiek bewust te maken van de wensen en behoeften van mensen met een handicap. 'Ook mensen met een handicap willen zelfstandig en onafhankelijk dingen kunnen ondernemen, waarbij rekening gehouden wordt met hun beperkingen. Zij willen met respect behandeld worden, en niet als kinderen worden aangesproken', aldus Peter Schoof.

De jongeren in de spot werken, sporten en gaan op vakantie, net als hun vrienden en vriendinnen. Door hun beperking hebben ze daar vaak wel wat extra hulp bij nodig: hulp die wordt geboden door de samenwerkende organisaties. Want ook dat maken de radiospots duidelijk: 'meedoen' gaat niet vanzelf als je een handicap hebt. Voor de noodzakelijke aanpassingen en ondersteuning is hulp van goede doelen vaak onontbeerlijk.

De samenwerkende organisaties zijn: Algemene Nederlandse Gehandicapten Organisatie (ANGO), Nationaal Fonds Sport Gehandicapten (NFSG), Nationaal Revalidatie Fonds (NRF), Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK), Prinses Beatrix Fonds, en Rabobank Foundation. De radiospot is gemaakt door Media Engineering in Amsterdam, en wordt uitgezonden via zenders Radio 1, 2 en 3 en enkele commerciële stations.