Commissariaat voor de Media
26 september 2003
Commerciële omroepen zenden te veel reclame uit
De commerciële landelijke tv-zenders die onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen, overtreden regelmatig de regels voor reclamezendtijd. Zo wordt bijvoorbeeld veelvuldig het wettelijke maximum van 12 minuten reclame per uur overschreden, ontbreken soms duidelijke herkenningstekens en worden speelfilms te vaak onderbroken door reclameblokken. SBS6, Net5, V8, Yorin, MTV en TMF krijgen van het Commissariaat hiervoor verschillende sancties opgelegd. In totaal is er voor ¤ 265.500 aan boetes in het vooruitzicht gesteld.
"Structureel overvolle reclameblokken leiden tot forse overschrijding van de reclamemaxima rond live programmaonderdelen, evenementen, sportverslagen en speelfilms en zelfs teveel reclameblokken in speelfilms bij de commerciële omroepen", stelt commissaris Lennart van der Meulen als toelichting op de genomen besluiten. ". De regeling van een maximum hoeveelheid reclame per uur voorkomt dat rond populaire programma's en op prime time de kijker wordt overspoeld met reclameboodschappen. Deze regel geldt zowel in Nederland als in alle andere Europese landen", aldus Van der Meulen.
De afgelopen jaren is herhaaldelijk aan de betrokken omroepen gemeld dat de maximumzendtijd werd overtreden, er zijn diverse procedures gevoerd en er zijn op beperkte schaal boetes uitgedeeld.
Door het Commissariaat wordt sinds 1998 stelselmatig onderzoek verricht naar het naleven van de regels voor reclamezendtijd door commerciële en publieke landelijke omroepen. Uit het onderzoek over het afgelopen seizoen, dat recent werd afgerond en uit aanvullende steekproeven die in de maand augustus werden gedaan, blijkt dat met regelmaat de maximale reclamezendtijd wordt overschreden door de commerciële omroepen. Bij de publieke omroepen zijn geen overtredingen geconstateerd.
Een paar voorbeelden ter illustratie: Yorin zond rond de speelfilm 10 things I hate about you 15 minuten en 4 seconden reclame uit, en onderbrak deze film te vaak met reclameblokken. SBS6 zond een reclameblok van 17 minuten en 32 seconden uit rond de uitzending van de International Darts League. Net 5 zond gedurende 15 minuten en 45 seconden reclameboodschappen uit tijdens de film Jan Rap en zijn Maat. En onderbrak deze film een keer te veel voor reclame. Soms ook wordt de maximale hoeveelheid reclame in een uur overschreden doordat een programma uit een vorig uur is uitgelopen.
Na de hoorzittingen, die 16 oktober plaatsvinden, zullen de definitieve sancties worden vastgesteld.
---
Voor meer informatie neemt u contact op met Commissariaat voor de Media: Bart Bijvank communicatiemanager 035 7737704 of 06 53380062