Woensdag 15 oktober, 16.15 uur, aula
Promotie drs. M.A.J.M. van de Kimmenade over verkoop van familiebedrijven
De komende vijf jaar stoppen in Nederland 90.000 directeur-eigenaren
met hun bedrijf en staan dan voor de keus: het bedrijf aan de familie
overdragen of verkopen aan derden. In zijn proefschrift onderzocht
drs. Maarten van de Kimmenade de psychologische aspecten en de
achtergronden van de verkoop van familiebedrijven. Het psychologisch
eigenaarschap vormt de rode draad van zijn studie. Het blijkt dat
verkopers van (kleine) familiebedrijven hun eigen kwaliteiten en
capaciteiten onderschatten: het zogenoemde Calimero-effect. En ook al
zijn verkopers persoonlijk gelukkig met de financiële
onafhankelijkheid die ze met de verkoop verwerven, de verkoop leidt
ook tot frustratie doordat het familiebedrijf verloren gaat. Ook het
zittende personeel toont zich na de verkoop vaak ontevreden en minder
betrokken bij het bedrijf.
Promotores: prof.dr. J.B. Rijsman en prof.dr. E.J.J. Schenk. Titel
proefschrift: Verkoop van een familiebedrijf, psychologische aspecten.
(hierover verschijnt nog een apart persbericht)
Universiteit van Tilburg