Universiteit van Tilburg

Woensdag 15 oktober, 16.15 uur, aula
Promotie drs. M.A.J.M. van de Kimmenade over verkoop van familiebedrijven

De komende vijf jaar stoppen in Nederland 90.000 directeur-eigenaren met hun bedrijf en staan dan voor de keus: het bedrijf aan de familie overdragen of verkopen aan derden. In zijn proefschrift onderzocht drs. Maarten van de Kimmenade de psychologische aspecten en de achtergronden van de verkoop van familiebedrijven. Het psychologisch eigenaarschap vormt de rode draad van zijn studie. Het blijkt dat verkopers van (kleine) familiebedrijven hun eigen kwaliteiten en capaciteiten onderschatten: het zogenoemde Calimero-effect. En ook al zijn verkopers persoonlijk gelukkig met de financiële onafhankelijkheid die ze met de verkoop verwerven, de verkoop leidt ook tot frustratie doordat het familiebedrijf verloren gaat. Ook het zittende personeel toont zich na de verkoop vaak ontevreden en minder betrokken bij het bedrijf.
Promotores: prof.dr. J.B. Rijsman en prof.dr. E.J.J. Schenk. Titel proefschrift: Verkoop van een familiebedrijf, psychologische aspecten. (hierover verschijnt nog een apart persbericht)