Zorgverzekeraars Nederland


Zeist, 15 oktober 2003

Kosten particuliere ziektekostenverzekering in 2004 stijgen met 7 procent

De schadelast voor particuliere ziektekostenverzekeraars stijgt volgend jaar gemiddeld met 7 procent. Zorgverzekeraars Nederland komt met deze inschatting hoger uit dan het ministerie van VWS, dat uitgaat van een kostendaling met 1,3 procent. Het verschil in kostenraming is onder meer te verklaren uit de extra stijgende ziekenhuiskosten die de zorgverzekeraars verwachten als gevolg van invoering van kostprijsfinanciering (DBC's).

Verschil in raming

Zorgverzekeraars Nederland verwacht dat de kosten voor de particuliere ziektekostenverzekering in 2004 met 7 procent stijgen. Deze raming is substantieel lager dan wat in afgelopen jaren gebruikelijk was en zelfs lager dan op grond van autonome factoren (vergrijzing, nominale groei) te verwachten was. De raming is echter hoger dan het percentage dat het ministerie van VWS in de begroting heeft opgenomen, te weten min 1,3 procent. Het verschil van 8,3 procent laat zich om verschillende redenen verklaren.
Kostenposten


---

Pakketmaatregelen

4,5

DBC-financiering


---

Maatregel De Geus

0,5

Overig


1,3

Totaal

8,3

Effect pakketmaatregelen

De uiteenlopende percentages van ZN (+7) en ministerie (- 1,3) laten zich voor een belangrijk deel verklaren uit de verschillende wijzen waarop ministerie en zorgverzekeraars de zorgkosten in beeld brengen. Het ministerie concentreert zich in de begroting op de wettelijke zorgverzekeringen (ziekenfonds en AWBZ) met het doel de collectieve lasten te monitoren. De begroting gaat daarbij van de veronderstelling uit dat het particuliere pakket overeenkomt met het wettelijke pakket van de ziekenfondsverzekering.

De pakketmaatregelen beogen de eigen verantwoordelijkheid van de ziekenfondsverzekerden te vergroten. Zo staat het de burger vrij om zich voor de geschrapte zorgvormen aanvullend - en dus privaat - te verzekeren. Hier is dus sprake van een verschuiving van collectieve naar private lasten.

In de particuliere markt is dit onderscheid niet relevant, omdat de particulier verzekerde al de mogelijkheid heeft zich voor bepaalde zorgvormen al dan niet te verzekeren.

In zijn raming gaat ZN er van uit dat de pakketuitdunning in het ziekenfonds gedekt zal blijven in de particuliere polissen. Overigens is het denkbaar dat individuele verzekeraars op onderdelen de wettelijke pakketbeperking zullen overnemen in hun polisvoorwaarden (zelfzorgmiddelen, anticonceptiepil).

Impact DBC-financiering

De zorgverzekeraars verwachten verder een stijging van de zorgkosten als gevolg van een nieuwe financieringswijze voor ziekenhuizen per 1 juli 2004. Vanaf dat moment worden de ziekenhuizen in Nederland gefinancierd op basis van Diagnose Behandel Combinaties (DBC's). Voor een klein deel van het ziekenhuisbudget (10 procent) fungeert de DBC als kostprijs voor verrichtingen waarover zorgverzekeraars en ziekenhuizen vrije afspraken mogen maken. Voor het overgrote deel van het budget dienen de DBC's als 'vultarief'. Ziekenhuizen declareren dan landelijke vastgestelde tarieven per DBC in plaats van de tot nog toe gebruikelijke verpleegdagen en nevenverrichtingen. Deze nieuwe wijze van financieren leidt tot een verschuiving in schadelast tussen ziekenfondsen en ziektekostenverzekeraars, omdat ziekenfondsverzekerden in het algemeen langer in het ziekenhuis liggen dan particulier verzekerden. Een soortgelijke verschuiving is te verwachten van de WTZ-verzekering naar maatschappijpolis.

Tegenvaller maatregel De Geus

Op het gebied van geneesmiddelen ontstaat ook een ramingsverschil omdat volgens ZN de opbrengsten van de maatregel De Geus om de kortingen van apothekers af te romen te optimistisch worden ingeschat. ZN gaat uit van een meeropbrengst van EUR 350 miljoen, tegen EUR 432 miljoen volgens VWS.

Wettelijke bijdragen

Ook de wettelijke WTZ- en MOOZ-bijdragen zullen fors hoger uitvallen dan in de Zorgnota is geraamd. ZN schat de WTZ-bijdrage in 2004 voor een 20-64 jarige op EUR 393,60 (2003: EUR 320,64) en de MOOZ-bijdrage voor een 20-64 jarige op EUR 120,00 (2003: EUR 96,00).