AutoRai

15-10-2003

Hyundai sterk in de lift

Hyundai zit sterk in de lift. In de maand september heeft de Koreaanse autofabrikant het verkoopvolume met 13,8 procent zien groeien tot 170.996 eenheden.

Hoofdverantwoordelijke voor deze groei is de exportmarkt, die 122.455 eenheden voor zijn rekening nam. Een stijging van 17,5 procent. De verkoop op de thuismarkt steeg met 5,4 procent tot 48.541 eenheden.

Twee belangrijke aanjagers van de Hyundai-verkopen zijn de Santa Fe en de nieuwe Getz. De vierwielaangedreven SUV is in Noord-Amerika heel populair en in Europa overtreft de compacte Getz alle verkoopprognoses.

In de eerste negen maanden van 2003 bedroeg de totale export 911.935 eenheden. Dit is een stijging van 18,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Inclusief de afzet op de thuismarkt komt Hyundai voor de eerste negen maanden op een totaal van 1.389.435 eenheden, een stijging van 3 procent ten opzicht van dezelfde periode in 2002.

In Korea is de verkoop van personenautos in de maand september met 7,9 procent gestegen naar 22.702 eenheden. De bestverkochte auto in Korea is de Hyundai Sonata, op de voet gevolgd door de Hyundai Elantra. Ook de bedrijfsautos van Hyundai doen het goed in Korea. De verkoop hiervan steeg met 7,2 procent naar 15.284 eenheden.

Ook op de Nederlandse markt zet het succes van Hyundai door. Over de eerste negen maanden van het jaar werden 12.839 autos geregistreerd, een stijging van maar liefst 32,5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en goed voor een negende plek op de ranglijst van bestverkopende personenwagenmerken. In de eerste drie kwartalen werden daarnaast nog eens 1.534 bedrijfswagens verkocht.