Snelfietsroute 'buitenom' is beste optie: advies collega na onderzoek
datum: 14 oktober 2003
De snelfietsroute tussen Amersfoort Vathorst en het centrum van de
stad moet buiten de woonwijk Boerderijkamer in Kattenbroek worden
aangelegd. Dat is het voorstel van het college van Burgemeester en
Wethouders aan de gemeenteraad. De gemeenteraad vroeg eind vorige
maand om nader onderzoek naar andere mogelijke routes. De
onderzoeksresultaten laten zien dat de route Buitenom de beste optie
blijft.
De gemeenteraad vroeg het college vorige maand een tweetal varianten
nader te onderzoeken: de route Klinket/Hofslot en een route via een
nieuw viaduct in het verlengde van de Laan van Emiclaer. Dat onderzoek
werd via moties van de gemeenteraad aan het college gevraagd. Uit het
onderzoek blijkt nu dat beide tracés geen haalbare opties zijn. De
Buitenom-route is en blijft daarom het beste alternatief, aldus het
college.
De Buitenom-route is comfortabel en verkeersveilig omdat er weinig
conflictpunten zijn met ander verkeer. Bovendien worden het
wooncomfort en de wijkfaciliteiten niet aangetast. De Buitenom-route
is echter sociaal minder veilig en duurder dan andere varianten. De
aanlegkosten komen uit op 1,3 miljoen euro tegenover tussen de 550.000
euro en 750.000 euro voor de andere twee varianten door Het Klinket en
Het Hofslot.
Klinket en Hofslot
De eerste onderzoeksopdracht die de raad opperde, is een route door
Het Klinket en Het Hofslot. De fietsersbond legde een uitgewerkte
versie van deze route (verder genoemd route A) op tafel. Nagenoeg
dezelfde route (verder genoemd route B) is in het voorjaar tijdens de
inspraakprocedure gepresenteerd. Bij route A Klinket/Hofslot gaat het
fietspad door het groen en zo dicht mogelijk langs de geluidswal. Bij
route B Klinket/Hofslot gaat deze zoveel mogelijk over de bestaande
verharding en dus minder door het groen.
Wooncomfort en zwerven
Uit nader onderzoek van het college blijkt dat een tracé door Het
Klinket en Het Hofslot niet goed scoort voor de bewoners. Het
wooncomfort vermindert en de beschikbare wijkfaciliteiten komen onder
druk te staan. Hoe groot deze ingreep is, kan pas worden gezegd op het
moment dat een dergelijke variant volledig is uitgewerkt. Een ander
nadeel van een route door Het Klinket en Het Hofslot is dat de
fietsers zich niet aan de fietsroute houden en de 'kortste' weg
zoeken. Dit kan betekenen dat er fietsers door andere wegen in de
Boerderijkamer gaan 'zwerven'. Dat geldt niet bij de Buitenom-variant.
Nieuw viaduct
Een nieuw viaduct in het verlengde van de Laan naar Emiclaer is de
andere mogelijkheid die het college liet onderzoeken naar aanleiding
van een raadsmotie. Het college wijst dit viaduct van de hand, omdat
deze bij de vaststelling van het bestemmingsplan Vathorst in het
verleden al is afgevallen. Aan beide kanten van de A1 (noord en zuid)
is het niet mogelijk om een viaduct in te passen. Daarnaast zou de
route door berdrijventerrein Vathorst voor een groot deel buiten de
bebouwing komen te liggen, waardoor het sociaal minder veilig is.
Verder ligt deze oversteek relatief dicht bij de oversteek van de
Heideweg en valt het eindpunt ter hoogte van Het Masker samen. De
meerwaarde van een viaduct op deze plek is daarom gering, aldus het
college. Bovendien kost een nieuw viaduct naar verwachting rond de 9
miljoen euro, die de gemeente zelf zou moeten financieren omdat
subsidies van het rijk of provincie niet aan de orde zijn. Overigens
wordt op dit moment een nieuw viaduct voor auto's aangelegd, zodat het
oude straks door fietsers kan worden gebruikt met de nieuwe
snelfietsroute.
Buitenom
Het college concludeert dat het nadere onderzoek geen haalbare,
essentieel betere routes heeft opgeleverd. De bezwaren die eerder
tegen de route door de Baander werden geopperd, aan de hand waarvan de
gemeenteraad de Baander afwees, gelden grotendeels net zo voor beide
routes door Het Klinket en Het Hofslot. Daarom kiest het college voor
de variant Buitenom, buiten de woonwijk en woonstraten om. Volgens het
college is de Buitenom een acceptabele oplossing, omdat de Buitenom
comfortabel en verkeersveilig is.
Bewoners Vathorst
De te maken keuze voor een fietsroute tussen Vathorst en het centrum,
ligt al gedurende anderhalf jaar op tafel. De meningen lopen uiteen
over wat de beste route is. Bewoners van de woonwijk Boerderijenkamer
willen liever geen route door hun woonomgeving en kiezen voor de
Buitenom-route. De bewoners van de nieuwbouwwijk Vathorst kiezen voor
een zo snel en veilig mogelijke route en dat is dicht langs de
woningen, dus door de wijk heen.
Inspraak
Het college hield afgelopen voorjaar een uitgebreide inspraakprocedure
waarin zes mogelijke routes werden voorgelegd aan de bevolking en
andere belanghebbenden. Met reactieformulieren en via internet konden
mensen reageren. 219 reactieformulieren kwamen binnen en 315 reacties
via internet. Daarnaast hebben 66 mensen gereageerd door een
handtekening onder een reactie te zetten en zijn enkele brieven
binnengekomen. In totaal zijn 600 reacties ontvangen.
Baander of Buitenom
De tracés door de straat de Baander en de zogenoemde Buitenom-route
kwamen na de inspraak als beste uit de bus. Het college legde deze
twee opties vorige maand voor aan de gemeenteraad, met de vraag om
voor een van beide te kiezen. De raad wees de variant door de wijk
heen (De Baander) van de hand en vroeg middels twee moties om nader
onderzoek van andere mogelijkheden. Dat onderzoek is nu klaar.
De gemeenteraad neemt naar verwachting op 28 oktober een besluit over
het voorstel om voor de Buitenom-variant te kiezen.
Gemeente Amersfoort