Gemeente Amersfoort

Snelfietsroute 'buitenom' is beste optie: advies collega na onderzoek

datum: 14 oktober 2003

De snelfietsroute tussen Amersfoort Vathorst en het centrum van de stad moet buiten de woonwijk Boerderijkamer in Kattenbroek worden aangelegd. Dat is het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders aan de gemeenteraad. De gemeenteraad vroeg eind vorige maand om nader onderzoek naar andere mogelijke routes. De onderzoeksresultaten laten zien dat de route Buitenom de beste optie blijft.

De gemeenteraad vroeg het college vorige maand een tweetal varianten nader te onderzoeken: de route Klinket/Hofslot en een route via een nieuw viaduct in het verlengde van de Laan van Emiclaer. Dat onderzoek werd via moties van de gemeenteraad aan het college gevraagd. Uit het onderzoek blijkt nu dat beide tracés geen haalbare opties zijn. De Buitenom-route is en blijft daarom het beste alternatief, aldus het college.

De Buitenom-route is comfortabel en verkeersveilig omdat er weinig conflictpunten zijn met ander verkeer. Bovendien worden het wooncomfort en de wijkfaciliteiten niet aangetast. De Buitenom-route is echter sociaal minder veilig en duurder dan andere varianten. De aanlegkosten komen uit op 1,3 miljoen euro tegenover tussen de 550.000 euro en 750.000 euro voor de andere twee varianten door Het Klinket en Het Hofslot.

Klinket en Hofslot
De eerste onderzoeksopdracht die de raad opperde, is een route door Het Klinket en Het Hofslot. De fietsersbond legde een uitgewerkte versie van deze route (verder genoemd route A) op tafel. Nagenoeg dezelfde route (verder genoemd route B) is in het voorjaar tijdens de inspraakprocedure gepresenteerd. Bij route A Klinket/Hofslot gaat het fietspad door het groen en zo dicht mogelijk langs de geluidswal. Bij route B Klinket/Hofslot gaat deze zoveel mogelijk over de bestaande verharding en dus minder door het groen.

Wooncomfort en zwerven
Uit nader onderzoek van het college blijkt dat een tracé door Het Klinket en Het Hofslot niet goed scoort voor de bewoners. Het wooncomfort vermindert en de beschikbare wijkfaciliteiten komen onder druk te staan. Hoe groot deze ingreep is, kan pas worden gezegd op het moment dat een dergelijke variant volledig is uitgewerkt. Een ander nadeel van een route door Het Klinket en Het Hofslot is dat de fietsers zich niet aan de fietsroute houden en de 'kortste' weg zoeken. Dit kan betekenen dat er fietsers door andere wegen in de Boerderijkamer gaan 'zwerven'. Dat geldt niet bij de Buitenom-variant.

Nieuw viaduct
Een nieuw viaduct in het verlengde van de Laan naar Emiclaer is de andere mogelijkheid die het college liet onderzoeken naar aanleiding van een raadsmotie. Het college wijst dit viaduct van de hand, omdat deze bij de vaststelling van het bestemmingsplan Vathorst in het verleden al is afgevallen. Aan beide kanten van de A1 (noord en zuid) is het niet mogelijk om een viaduct in te passen. Daarnaast zou de route door berdrijventerrein Vathorst voor een groot deel buiten de bebouwing komen te liggen, waardoor het sociaal minder veilig is. Verder ligt deze oversteek relatief dicht bij de oversteek van de Heideweg en valt het eindpunt ter hoogte van Het Masker samen. De meerwaarde van een viaduct op deze plek is daarom gering, aldus het college. Bovendien kost een nieuw viaduct naar verwachting rond de 9 miljoen euro, die de gemeente zelf zou moeten financieren omdat subsidies van het rijk of provincie niet aan de orde zijn. Overigens wordt op dit moment een nieuw viaduct voor auto's aangelegd, zodat het oude straks door fietsers kan worden gebruikt met de nieuwe snelfietsroute.

Buitenom
Het college concludeert dat het nadere onderzoek geen haalbare, essentieel betere routes heeft opgeleverd. De bezwaren die eerder tegen de route door de Baander werden geopperd, aan de hand waarvan de gemeenteraad de Baander afwees, gelden grotendeels net zo voor beide routes door Het Klinket en Het Hofslot. Daarom kiest het college voor de variant Buitenom, buiten de woonwijk en woonstraten om. Volgens het college is de Buitenom een acceptabele oplossing, omdat de Buitenom comfortabel en verkeersveilig is.

Bewoners Vathorst
De te maken keuze voor een fietsroute tussen Vathorst en het centrum, ligt al gedurende anderhalf jaar op tafel. De meningen lopen uiteen over wat de beste route is. Bewoners van de woonwijk Boerderijenkamer willen liever geen route door hun woonomgeving en kiezen voor de Buitenom-route. De bewoners van de nieuwbouwwijk Vathorst kiezen voor een zo snel en veilig mogelijke route en dat is dicht langs de woningen, dus door de wijk heen.

Inspraak
Het college hield afgelopen voorjaar een uitgebreide inspraakprocedure waarin zes mogelijke routes werden voorgelegd aan de bevolking en andere belanghebbenden. Met reactieformulieren en via internet konden mensen reageren. 219 reactieformulieren kwamen binnen en 315 reacties via internet. Daarnaast hebben 66 mensen gereageerd door een handtekening onder een reactie te zetten en zijn enkele brieven binnengekomen. In totaal zijn 600 reacties ontvangen.

Baander of Buitenom
De tracés door de straat de Baander en de zogenoemde Buitenom-route kwamen na de inspraak als beste uit de bus. Het college legde deze twee opties vorige maand voor aan de gemeenteraad, met de vraag om voor een van beide te kiezen. De raad wees de variant door de wijk heen (De Baander) van de hand en vroeg middels twee moties om nader onderzoek van andere mogelijkheden. Dat onderzoek is nu klaar. De gemeenteraad neemt naar verwachting op 28 oktober een besluit over het voorstel om voor de Buitenom-variant te kiezen.