HAPPINEZ
Happinez eerste mindstyle magazine van Nederland
Eemnes, 13 oktober 2003 - Een nieuw magazine met een nieuwe formule verschijnt op woensdag 15 oktober. Happinez is een glossy mindstyle magazine, een mix van lifestyle en zingeving. Het richt zich op vrouwen die een extra dimensie aan hun leven willen toevoegen, die openstaan voor verdieping en verwondering en bovendien kiezen voor een bewuste en stijlvolle manier van leven.
Initiatiefnemer en hoofdredacteur is Inez van Oord, ook bedenker van de zeer succesvolle glossy Seasons. In 2000 werd Inez van Oord gekozen tot Hoofdredacteur van het Jaar.
Inez van Oord geeft aan waarom ze deze nieuwe titel lanceert: 'Het magazine is een logisch antwoord op zaken die spelen in de samenleving. Na hardheid willen we milder denken. Na oppervlakkigheid verlangen we naar echtheid en verdieping. Na leven vanuit het verstand willen we weer leren luisteren naar ons gevoel. Rust, balans, zingeving en genieten spelen een steeds belangrijker rol.'
Deze levenskunst vertaalt zich in verschillende onderwerpen: wijsheid, leven & werken, boeken, gezondheid, natuur, reizen, wonen en schoonheid. Het is een journalistiek product met interviews en achtergrondartikelen, dat dient als bron van informatie en inspiratie en kan helpen tot een nieuwe mindstyle te komen.
Volgens Van Oord is de timing niet toevallig. 'We hebben een tijd van grote economische groei en materieel succes achter de rug. Een tijd waarin we gingen geloven dat de materiële wereld de enige werkelijkheid was. Maar zijn we daar gelukkiger van geworden? Wat je ziet is een verwarde samenleving, mensen staan onder druk en zijn moe van de stress. Dus die vooruitgang heeft wel economische groei gebracht, maar de geestelijke groei ging niet evenredig mee. Een dip in de economie wakkert dit gevoel, de behoefte aan verdieping en zingeving, alleen maar aan. Je kunt je identiteit niet meer ontlenen aan zaken of dingen buiten jezelf, want wat vandaag goed is kan je morgen worden ontnomen. Daarom kun je het antwoord beter zoeken in jezelf.'
Happinez zoekt mee en schrijft over al deze zaken.
Een glossy magazine over zingeving en zelfontwikkeling is er nog niet. Uit een kwantitatief onderzoek, dat in juni 2003 is uitgevoerd onder een representatief aantal vrouwen uit de doelgroep, blijkt dat 59% meer wil lezen en weten over onderwerpen als 'balans aanbrengen tussen genieten en verdieping' en 'vertrouwen op het gevoel', zeker als het heel toegankelijk wordt gebracht.
Inez van Oord heeft voor het uitgeven van Happinez een zelfstandige uitgeverij opgericht.
Op 15 oktober ligt Happinez voor het eerst in de winkel, daarna wordt het tweemaandelijks uitgegeven. De startoplage is 80.000 exemplaren.