Universiteit van Tilburg

Persberichten oktober 2003

Promotie psycholoog Maarten van de Kimmenade

Verkoop van familiebedrijf leidt vaak tot frustratie en personeelsverloop

Jaarlijks worden er honderden familiebedrijven verkocht, vaak aan grote, beursgenoteerde ondernemingen. Dat zijn lang niet allemaal succesverhalen. Het merendeel van de overnames levert geen winst op voor de aandeelhouders van het kopende bedrijf. Het welbevinden van de medewerkers neemt af, ze voelen zich minder betrokken bij het bedrijf. Dat toont psycholoog Maarten van de Kimmenade aan in zijn proefschrift, waarop hij 15 oktober promoveert.

Steeds vaker worden familiebedrijven overgenomen. De afgelopen vijftien jaar is het aantal overnames in Nederland verdubbeld tot zon 950 per jaar. Ook in het buitenland zijn soortgelijke trends waar te nemen. In de Verenigde Staten is met de overname van familiebedrijven al een bedrag gemoeid van 80 miljard dollar op jaarbasis. Veel eigenaren van familiebedrijven komen ooit voor de keus te staan: het bedrijf aan de familie over te dragen of aan derden te verkopen. De komende vijf jaar zullen in Nederland naar verwachting 90.000 directeur-eigenaren met hun bedrijf stoppen. Ruim 20.000 daarvan zeggen dat ze hun bedrijf aan derden willen verkopen. De overigen willen het bedrijf overdragen aan een van de kinderen of hebben nog geen beslissing genomen.
Als eerste in Nederland onderzoekt Maarten van de Kimmenade de psychologische aspecten en achtergronden bij de verkoop van een familiebedrijf. Hoe bereiden ondernemers zich voor op de verkoop? Zijn zij in staat zich los te maken van het bedrijf en emotioneel afstand te nemen? Wat zijn de verwachtingen die ondernemers hebben van de verkoop? Van de Kimmenade enquêteerde en interviewde voor zijn onderzoek een groot aantal directeur-eigenaren, werknemers en kopers van familiebedrijven.

Hoewel verkopers persoonlijk gelukkig zijn met de verkoop van hun bedrijf en de (financiële) onafhankelijkheid die daarmee verkregen is, zijn ze tevens vaak ontevreden of gefrustreerd door de teloorgang van hun bedrijf na de verkoop. Ook ontdekte Van de Kimmenade dat verkopers vaak de neiging hebben hun eigen kwaliteiten en capaciteiten te onderschatten en die van grotere, beursgenoteerde, bedrijven (de kopers) te overschatten.
De verkoop van een bedrijf betekent altijd een aanslag op de cultuur, met negatieve gevolgen voor het welbevinden van de werknemers. Hun ontevredenheid neemt toe, de betrokkenheid neemt af en er is een groter personeelsverloop. De oorzaken voor het mislukken van veel overnames zijn volgens Van de Kimmenade te wijten aan twee soorten factoren. Procesfactoren houden verband met de voorbereiding op de verkoop en het integratieproces na de verkoop. Menselijke factoren hebben te maken met veranderingen in macht, identiteit, controle en de cultuur van het bedrijf.

Drs. Maarten van de Kimmenade (Helmond, 1944) volgde het Grafisch Lyceum in Utrecht, en rondde deze opleiding in 1964 af. Midden jaren zestig nam hij de leiding over in het familiebedrijf van zijn vader (een dakbedekkingsbedrijf en handelsonderneming), dat hij in 1987 verkocht. In 1991 begon hij met een studie psychologie aan de Universiteit van Tilburg, die hij in 1997 afsloot. Momenteel is hij werkzaam als partner bij De Familiebedrijven Adviesgroep, een bureau dat zich richt op advies en begeleiding van familiebedrijven bij opvolgingsvraagstukken, familieoverleg, conflicten, strategieontwikkeling en bestuursvraagstukken.

Noot voor de pers
De promotieplechtigheid vindt plaats op woensdag 15 oktober 2003, om 16.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg. Promotoren zijn prof.dr. J.B. Rijsman en prof.dr. E.J.J. Schenk. Het proefschrift is getiteld Verkoop van een familiebedrijf, psychologische aspecten. Van het proefschrift zal midden november een handelseditie verschijnen ( 30,-). Bij het verschijnen van deze handelseditie zal op de universiteit een seminar worden gehouden. De organisatie daarvan is in handen van het Centrum van het Familiebedrijf. Journalisten kunnen een exemplaar opvragen bij de Afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel. 013 466 2000, e-mail: voorlichting@uvt.nl
Maarten van de Kimmenade is bereikbaar via tel. 0032-14-451219 (België, Oud Turnhout) e-mail: maarten.vandekimmenade@pi.be Laatst gewijzigd: woensdag 08 oktober 2003 bullet Meer zoekmogelijkheden
bullet Wetenschap en onderzoek

Zie ook

Contact
E-mail: M.M.C.Hanssen