Gemeente Eindhoven

Persbericht: 14 oktober 2003, no. 184

Opschorting 'Gratis' openbaar vervoer ten gunste van reductieregeling

Op voorstel van wethouder Pastoor heeft het Eindhovense college van burgemeester en wethouders besloten het project Gratis openbaar vervoer op te schorten ten gunste van continuering van de reductieregeling in 2004. Concreet betekent dit dat 200.000 euro vanuit het project Gratis openbaar vervoer beschikbaar wordt gesteld voor de reductieregeling. Het college doet de gemeenteraad een voorstel om in totaal 400.000 euro uit te trekken voor continuering van de reductieregeling, te weten de helft uit het Gratis openbaar vervoer-project en de helft uit de saldireserve.

Gratisopenbaar vervoer nu niet haalbaar
Wethouder Pastoor komt tot deze conclusie doordat de gewenste aanpak van bekostiging van het openbaar vervoer op dit moment niet haalbaar is. Dit baseert hij op de feiten van de huidige begrotingssituatie in Eindhoven en het voor burgers en gemeenten ingrijpende kabinetsvoornemen om fors te bezuinigen op stads- en streekvervoer. Tegelijkertijd dreigt om budgettaire redenen de reductieregeling, een van de instrumenten van het inkomensondersteuningsbeleid, te verdwijnen.
Het college heeft eerder aangegeven dat zich nadrukkelijk blijft oriënteren op de passage in Samen Stad dat we ten volle op zoek zullen gaan naar de mogelijkheden om deze Eindhovenaren gemeentelijke tegemoetkomingen aan te (blijven) bieden voor de kosten die verband houden met chronische ziekten, woonlasten, zorg voor kinderen, deelname aan sociaal-culturele activiteiten e.d.

Reductieregeling
Met de reductieregeling kunnen inwoners van Eindhoven die één jaar of langer moeten rondkomen van een minimuminkomen een vergoeding in de kosten krijgen voor activiteiten op het terrein van sport, cultuur en recreatie (maximaal 103,- per persoon per jaar). Naast deze regeling zijn er binnen inkomensondersteuning ook de schoolkostenregeling en de collectieve ziektekostenregeling.

Toekomst
Het college steunt wethouder Pastoor onverkort in de opvatting en ambitie dat wellicht niet nu maar dan toch in de toekomst - fundamentele wijzigingen in de bekostigingssystematiek van het openbaar vervoer nodig zijn om het bedrijfseconomisch maar vooral ook maatschappelijk rendement van het openbaar vervoer naar een substantieel hoger niveau te tillen. In het reguliere mobiliteitsbeleid zal daar aandacht voor zijn.

© 2003 Gemeente Eindhoven