Persbericht: 14 oktober 2003, no. 184
Opschorting 'Gratis' openbaar vervoer ten gunste van reductieregeling
Op voorstel van wethouder Pastoor heeft het Eindhovense college van
burgemeester en wethouders besloten het project Gratis openbaar
vervoer op te schorten ten gunste van continuering van de
reductieregeling in 2004. Concreet betekent dit dat 200.000 euro
vanuit het project Gratis openbaar vervoer beschikbaar wordt gesteld
voor de reductieregeling. Het college doet de gemeenteraad een
voorstel om in totaal 400.000 euro uit te trekken voor continuering
van de reductieregeling, te weten de helft uit het Gratis openbaar
vervoer-project en de helft uit de saldireserve.
Gratisopenbaar vervoer nu niet haalbaar
Wethouder Pastoor komt tot deze conclusie doordat de gewenste aanpak
van bekostiging van het openbaar vervoer op dit moment niet haalbaar
is. Dit baseert hij op de feiten van de huidige begrotingssituatie in
Eindhoven en het voor burgers en gemeenten ingrijpende
kabinetsvoornemen om fors te bezuinigen op stads- en streekvervoer.
Tegelijkertijd dreigt om budgettaire redenen de reductieregeling, een
van de instrumenten van het inkomensondersteuningsbeleid, te
verdwijnen.
Het college heeft eerder aangegeven dat zich nadrukkelijk blijft
oriënteren op de passage in Samen Stad dat we ten volle op zoek zullen
gaan naar de mogelijkheden om deze Eindhovenaren gemeentelijke
tegemoetkomingen aan te (blijven) bieden voor de kosten die verband
houden met chronische ziekten, woonlasten, zorg voor kinderen,
deelname aan sociaal-culturele activiteiten e.d.
Reductieregeling
Met de reductieregeling kunnen inwoners van Eindhoven die één jaar of
langer moeten rondkomen van een minimuminkomen een vergoeding in de
kosten krijgen voor activiteiten op het terrein van sport, cultuur en
recreatie (maximaal 103,- per persoon per jaar). Naast deze regeling
zijn er binnen inkomensondersteuning ook de schoolkostenregeling en de
collectieve ziektekostenregeling.
Toekomst
Het college steunt wethouder Pastoor onverkort in de opvatting en
ambitie dat wellicht niet nu maar dan toch in de toekomst -
fundamentele wijzigingen in de bekostigingssystematiek van het
openbaar vervoer nodig zijn om het bedrijfseconomisch maar vooral ook
maatschappelijk rendement van het openbaar vervoer naar een
substantieel hoger niveau te tillen. In het reguliere
mobiliteitsbeleid zal daar aandacht voor zijn.
© 2003 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven