Vakcentrales, werkgevers en kabinet bereiken onderhandelingsresultaat
over `sociaal akkoord'
De vakcentrales CNV, FNV en MHP, de centrale werkgeversorganisaties en
het kabinet hebben dinsdagavond 14 oktober na langdurig en hectisch
overleg toch nog een onderhandelingsresultaat kunnen bereiken over een
pakket van maatregelen om de moeilijke economische situatie aan te
pakken. De verwachtingen waren eerder niet hoog gespannen. De
onderhandelaars van het CNV kregen voorafgaand aan het slotoverleg een
flinke steun in de rug van tientallen leden die zich met CNV-borden
voor het gebouw van de SER in Den Haag hadden geposteerd.
Het Algemeen Bestuur van het CNV (waarvan CNV Publieke Zaak deel uit
maakt) bespreekt het resultaat woensdagochtend 15 oktober. Dan geven
de onderhandelaars van de vakcentrale een toelichting aan de
voorzitters van de bonden op wat CNV-voorzitter Doekle Terpstra
betitelt als "baanbrekend akkoord dat een enorme impact heeft op de
vernieuwing van de arbeidsverhoudingen en de inrichting van de sociale
zekerheid".
Besluitvorming CNV Publieke Zaak
CNV Publieke Zaak gaat het resultaat voorleggen aan de kaderleden op
bijeenkomsten die in voorbereiding zijn. Op drie eerder gehouden
drukbezochte kaderbijeenkomsten op 30 september en 1 oktober jl. in
Utrecht, Marum en Tilburg heeft het hoofdbestuur, gelet op de felle
discussie over de ingrijpende gevolgen van het beleid van het kabinet,
deze toezegging gedaan. Nadere informatie volgt in Magazine CNV
Publieke Zaak.
Op 10 november vervolgens komen de resultaten van de
ledenraadplegingen van de CNV-bonden ter sprake in het Algemeen
Bestuur van het CNV. Minister Aart-Jan de Geus van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid legt het resultaat vrijdag 17 oktober voor aan de
Ministerraad.
Het onderhandelingsresultaat op hoofdlijnen is als volgt:
Loonontwikkeling 2004 en 2005
Voor 2004 is afgesproken te komen tot een feitelijke nullijn voor de
contractlonen. Voor het jaar 2005 is afgesproken een
contractloonontwikkeling die zal naderen tot nul. Harde voorwaarde is
wel dat vóór september 2004 overeenstemming wordt bereikt over een
herziening van het stelsel voor VUT en prepensioen met als
ingangsdatum 1 januari 2006.
Zowel in 2004 als in 2005 zijn in aanvulling op het bovenstaande (in
lijn met de afspraak voor 2003) éénmalige resultaatgebonden
uitkeringen mogelijk (procentueel, nominaal of een combinatie daarvan)
waarbij partijen zich het recht voorbehouden om bij het mislukken van
het pensioenoverleg het akkoord te ontbinden. Voor het CNV komt dit
erop neer dat de vakcentrale zich het recht voorbehoudt om alsnog
structurele verhogingen van de contractlonen voor 2005 te eisen.
VUT/prepensioen/levensloop
De in het belastingplan 2004 opgenomen maatregelen ten aanzien van de
beëindiging van de fiscale faciliëring (belastingvoordeel) met
betrekking tot VUT/prepensioen en de invoering van de voorgestelde
levensloopregeling worden aangehouden. Het kabinet en de Stichting van
de Arbeid (werkgevers/werknemers) gaan nader overleggen over het
gehele stelsel van fiscale faciliëring ten behoeve van
VUT/prepensioen. Inzet is het bereiken van overeenstemming voor april
2004 over het per 1 januari 2006 in te voeren stelsel, alsmede
eventuele overgangsregelingen.
Het kabinet gaat hierbij uit van een financiële `enveloppe' van 510
miljoen euro in 2006, 410 miljoen euro in 2007 en structureel 250
miljoen euro ten behoeve van het per 1 januari 2006 nieuw in te voeren
stelsel. Daarbij kunnen verder de middelen worden betrokken die nu
geraamd zijn voor de levensloopfaciliteit en de gelden voor de reeds
bestaande verlofspaarregeling. Het kabinet realiseert zich dat dit
budgettair kader niet vanzelfsprekend wordt onderschreven door de
sociale partners.
Koppeling lonen en uitkeringen
- Met ingang van 1 januari 2006 wordt de koppeling tussen lonen en
uitkeringen volledig hersteld. Op grond van de oorspronkelijke
afwijkingsgronden in de WKA zullen de uitkeringen in 2004 en 2005
worden bevroren.
- In 2004 en 2005 neemt het kabinet voor de collectieve sector
(overheidspersoneel en werknemers in zorg en welzijn) de nullijn als
uitgangspunt voor de contractloonstijging. Met ingang van 1 januari
2006 zal ten behoeve van de onderhandelingsruimte in de collectieve
sector het gebruikelijke referentiemodel worden gehanteerd
(loonontwikkeling in de marktsector).
---
- De aangekondigde "anticumulatie WW" - waardoor ontslagvergoedingen
van de werkgever gekort worden op de WW uitkering van de ontslagen
werknemer - komt in zijn geheel te vervallen. Daardoor blijft het
mogelijk de WW-uitkering aan te vullen met ontslagvergoedingen door de
werkgever (individueel en collectief).
- Het kabinet zal geen nieuwe voorstellen indienen ten aanzien van de
referte-eis en de kortdurende uitkeringen in de WW, alvorens de
Sociaal-Economische Raad in de gelegenheid te stellen voor 1 maart
2004 een voor het kabinet zwaarwegend advies uit te brengen over de
WW.
WAO
Voor de gedeeltelijk arbeidsgeschikten die niet werken blijft na
afloop van de loongerelateerde periode - in afwijking van de
kabinetsplannen - wel een uitkering bestaan- die niet getoetst wordt
op de vraag of de partner van betrokkenen een inkomen heeft. Deze
uitkering zal 70 procent van het wettelijk minimumloon bedragen,
vermenigvuldigd met het arbeidsongeschiktheidspercentage.
De twee navolgende maatregelen worden getroffen indien aan twee
voorwaarden is voldaan:
1. De instroom in de nieuwe regeling voor volledig duurzaam
arbeidsongeschikten is sinds 1 januari 2006 daadwerkelijk beperkt
gebleven tot de thans geraamde 25.000 op basis van 12 maanden. Dit
moet worden vastgesteld in augustus 2007 op basis van de in juli
2007 beschikbare cijfers.
2. De intentie van de Stichting van de Arbeid om geen aanvullingen op
de loondoorbetaling van 70 procent in het tweede ziektejaar
overeen te komen, is ook daadwerkelijk door CAO-partijen
uitgevoerd.
Voor de volledig duurzaam arbeidsongeschikten in het nieuwe
stelsel zal met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2006
de uitkering worden verhoogd met 5 procent-punt, berekend over de
grondslag voor de wettelijke uitkering.
Tevens zal de wet Pemba met terugwerkende kracht met ingang van 1
januari 2006 komen te vervallen. Het kabinet zal geen regelgeving
introduceren om zeker te stellen dat er in het tweede ziektejaar geen
loondoorbetaling plaatsvindt boven de 70 procent. Het kabinet
vertrouwt erop dat de Stichting van de Arbeid haar eigen intentie op
dit punt, te weten: geen loondoorbetaling boven de 70 procent,
realiseert.
De uitkeringslasten voor de regeling Werkhervatting Gedeeltelijk
Arbeidsgeschikten worden verdeeld over werkgevers en werknemers.
Jeugdwerkloosheid
Voor de aanpak van de jeugdwerkloosheid is het realiseren van extra
(leer)werkplekken voor jongeren cruciaal. Vanuit
werkgeversorganisaties is te kennen gegeven dat ondersteuning nodig is
bij het realiseren van extra (leer)werkplekken voor jongeren.
Onderzocht wordt of het CWI de beoogde ondersteuning kan gaan
verzorgen voor alle branches en sectoren. Het CWI is een
drempelslechtings-budget (gemiddeld 1.000 euro per cliënt) toegekend
ter financiering van korte acties die een snelle toestroom naar een
werkplek mogelijk maken.
Het kabinet gaat er vanuit dat voor de stageplaatsen gewerkt kan
worden met behoud van uitkering. Onder de voorwaarde dat het werk
tijdelijk is en gecombineerd wordt met scholing, dan wel dat uitzicht
bestaat op een aanstelling. Hierover voert het kabinet nader overleg
met de Stichting van de Arbeid.
Regulering gesubsidieerde arbeid
Het kabinet gat spoedoverleg met de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG) en sociale partners voeren over het realiseren van de
doelstelling van het convenant, inclusief het risico van gedwongen
ontslagen.
Werk en Bijstand
Kabinet en sociale partners zullen, zoals bij de behandeling van de
Wet werk en bijstand bij moties aan het Kabinet is gevraagd, de
komende periode bekijken op welke manier extra aandacht kan worden
gegeven aan de inschakeling van bijstandsgerechtigden, gehandicapten
en chronisch zieken.
Ziektekosten
Er wordt éénmalig een extra rijksbijdrage verstrekt aan het ZFW van
200 miljoen euro om de nominale Ziekenfondspremie 2004 te beperken.
---
Centrum voor Arbeidsverhoudingen