Programmabureau Advies Overheid.nl
De praktijk van interactieve beleidsvorming (5): Coevorden actief met chat,
discussies en poll
Veel gemeenten die zich bezighouden met interactieve beleidsvorming
zetten n of twee instrumenten in. Vaak is dit een discussie of een
peiling. De gemeente Coevorden vond het niet nodig om te kiezen en
gebruikte alle reguliere interactieve beleidsvormings toepassingen op
haar twee websites, www.coevordendigitaal.nl en www.coevorden.nl.
Deze websites kunnen allebei worden benaderd via www.coevorden.nl. Op
de gemeentelijke website zijn geen permanente toepassingen van
interactieve beleidsvorming aanwezig. Er is alleen wel op 3 september
een druk bezochte chat met een wethouder geweest. Volgens het
persbericht hierover zijn er toen 34 reacties in een uur binnen
gekomen. Dat is een mooie score voor een eerste keer.
Coevorden Digitaal
Drie andere toepassingen van interactieve beleidsvorming zijn te
vinden op Coevorden Digitaal. Dit is een website, die door een
onafhankelijke stichting wordt beheerd en waarin de gemeente, maar ook
lokale bedrijven en instellingen participeren. Op deze website staat
meer algemene informatie over Coevorden met betrekking tot bedrijven,
onderwijs en de historie van Coevorden. In het kader van interactieve
beleidsvorming is er een gastenboek, een meningspeiling en een
discussieforum. Deze zijn alle drie prominent op de homepage te
vinden.
Polls
Op de poll wordt regelmatig een nieuwe stelling geplaatst waar
behoorlijk wat mensen op stemmen. Het is niet duidelijk hoeveel mensen
er daadwerkelijk stemmen, omdat het aantal deelnemers bij de eerste
peilingen wel zeer sterk afwijkt van het aantal stemmen dat er bij
recentere polls heeft meegedaan. Bij de oude polls in het archief zijn
er enqutes met 600, 800 en zelfs 2800 deelnemers, terwijl de recentere
polls meestal rond de 40 mensen hebben gestemd.
Discussies
Het discussieplatform op de website loopt niet echt lekker. Er zijn
een paar onderwerpen om over te discussiren. De meest gebruikte is het
onderwerp gemeente, waaronder drie discussies met per discussie een
stuk of vier reacties te vinden zijn. Er is verder geen uitleg over
het hoe en waarom van de discussie. Om mee te doen aan de discussie
moet eerst worden ingelogd. Dit maakt de toegankelijkheid voor een
toevallige genteresseerde ook minder.
Gastenboek
Het gastenboek is wel toegelicht. Voordat men een reactie kan
achterlaten komt er een scherm, waarop uiteen wordt gezet, dat alleen
fatsoenlijke bijdragen mogen worden geplaatst. Hiermee dient men
akkoord te gaan voordat een bericht kan worden ingetoetst. Het
invulscherm dat hierna komt is duidelijk en simpel te gebruiken. Het
gastenboek van Coevorden wordt niet echt gebruikt als interactieve
beleidsvormingstoepassing. De berichten die er op staan zijn vooral
mededelingen en oproepen.
Coevorden digitaal staat bewust los van de gemeente en interactieve
beleidsvorming zal dan ook niet de primaire insteek zijn van de
stichting. Toch is het wel een site die, juist omdat hij apart staat,
hier erg geschikt voor is. Er moet nog veel aan deze website gebeuren
om het discussieplatform wat aantrekkelijker te maken en ook het doel
van de poll en de discussie zou toegelicht moeten worden. Maar door de
diverse groep participanten in de stichting en de diverse onderwerpen
op de site, is het wel mogelijk om op deze website bezoekers te
krijgen, die op een reguliere gemeentelijke website waarschijnlijk
niet mee doen aan een discussie over een gemeentelijk onderwerp. Een
goede basis voor een structurele vorm van interactieve beleidsvorming
via internet is in Coevorden met Coevorden Digitaal zeker aanwezig,
maar voor een succesvolle uitwerking zal er nog het n en ander aan de
uitwerking moeten gebeuren.
Scoring:
Toegankelijkheid: ++
Bruikbaarheid: +/-
Gebruik: +/-
Uitleg en vervolg -
Speciaal: +/-
Reactie van de gemeente Coevorden:
Op onze site hebben we geen echte chat-mogelijkheid, maar maken we
gebruik van een digitaal spreekuur. Dat is een product waarbij n van
de voordelen is dat er tussenkomst door een webmaster mogelijk is
mochten er sterk ongewenste vragen tussen zitten.
We zijn van plan dit middel meerdere keren per jaar in te zetten voor
de communicatie met het college en mogelijk ook met raadsleden in de
toekomst.
Reactie Stichting Coevorden Digitaal:
In de beoordeling wordt een aantal terechte opmerkingen gemaakt over
de site van Coevorden Digitaal. De drempel welke is ingebouwd in het
discussieplatform werd noodzakelijk omdat er te vaak anoniem werd
gescholden of anderszins misbruik van het discussieplatform werd
gemaakt.
Momenteel wordt een restyling/herinrichting van de site van Coevorden
Digitaal voorbereid, waarin de aangehaalde kritiekpunten al zijn
verwerkt. Coevorden Digitaal ziet zichzelf nadrukkelijk als een site
die een rol kan en wil spelen bij niet alleen de promotie van
Coevorden maar ook bij de interactieve informatie uitwisseling tussen
(groepen) burgers.
Met betrekking tot de poll: De reacties op een poll hebben vooral te
maken met de actualiteit en vooral de impact van een thema. Niet
altijd is een schokkend thema voorhanden. Zodra het burgers of een
groep burgers echt raakt, stijgt het aantal stemmers.
De doelstelling van het gastenboek van Coevorden Digitaal is niet het
leveren van een bijdrage aan de interactieve beleidsvorming, maar
vooral een plaats om op- en aanmerkingen over de website te plaatsen
en oproepen te doen. Het gastenboek vervult daar internationaal een
zeer goede functie, zo blijkt regelmatig. Heel wat mensen zijn
bijvoorbeeld al via de site weer met elkaar in contact gekomen, of
hebben informatie gekregen over bijvoorbeeld gezochte familieleden /
familiebanden.
(Dit is deel 5 uit de serie 'Interactieve beleidsvorming in de
praktijk'. Lees meer over deze opzet in de Nieuwsbrief van 3 september
2003: "De praktijk van interactieve beleidsvorming bij gemeenten
beoordeeld".)
1. Mill en Sint Hubert: kwaliteit in eenvoud
2. Soest speelt in op de actualiteit
3. Rotterdam: de aanhouder wint
4. Spijkenisse: de toegevoegde waarde van een poll
Uitleg bij de scoring:
*Toegankelijkheid: is de toepassing goed te vinden?; zijn de teksten
en uitleg van de toepassing helder en begrijpelijk?;
*Bruikbaarheid: maakt de toepassing gebruik van de specifieke
mogelijkheden die internet biedt? (zijn de discussies via internet
interactief in gebruik of staat er een reeks stellingen met een e-mail
adres?);
*Gebruik: wanneer is de toepassing voor het laatst gebruikt?; is het
aantal bezoekers van de toepassing na te gaan en hoe hoog is dit
aantal, gerefereerd aan de periode dat de toepassing in gebruik is?;
voor welke onderwerpen wordt de toepassing ingezet?;
*Uitleg en vervolg: is aangegeven waarom de toepassing op internet
staat en wat er met de uitkomsten gaat gebeuren?; is er uitleg over de
werking van de toepassing?;
*Speciaal: heeft de toepassing een creatieve invulling gekregen?; hoe
is omgegaan met vormgeving?; zijn er opvallende zaken in de toepassing
aangebracht?
www.ictu.nl