Programmabureau Advies Overheid.nl

De praktijk van interactieve beleidsvorming (5): Coevorden actief met chat, discussies en poll

Veel gemeenten die zich bezighouden met interactieve beleidsvorming zetten n of twee instrumenten in. Vaak is dit een discussie of een peiling. De gemeente Coevorden vond het niet nodig om te kiezen en gebruikte alle reguliere interactieve beleidsvormings toepassingen op haar twee websites, www.coevordendigitaal.nl en www.coevorden.nl.

Deze websites kunnen allebei worden benaderd via www.coevorden.nl. Op de gemeentelijke website zijn geen permanente toepassingen van interactieve beleidsvorming aanwezig. Er is alleen wel op 3 september een druk bezochte chat met een wethouder geweest. Volgens het persbericht hierover zijn er toen 34 reacties in een uur binnen gekomen. Dat is een mooie score voor een eerste keer.

Coevorden Digitaal
Drie andere toepassingen van interactieve beleidsvorming zijn te vinden op Coevorden Digitaal. Dit is een website, die door een onafhankelijke stichting wordt beheerd en waarin de gemeente, maar ook lokale bedrijven en instellingen participeren. Op deze website staat meer algemene informatie over Coevorden met betrekking tot bedrijven, onderwijs en de historie van Coevorden. In het kader van interactieve beleidsvorming is er een gastenboek, een meningspeiling en een discussieforum. Deze zijn alle drie prominent op de homepage te vinden.

Polls
Op de poll wordt regelmatig een nieuwe stelling geplaatst waar behoorlijk wat mensen op stemmen. Het is niet duidelijk hoeveel mensen er daadwerkelijk stemmen, omdat het aantal deelnemers bij de eerste peilingen wel zeer sterk afwijkt van het aantal stemmen dat er bij recentere polls heeft meegedaan. Bij de oude polls in het archief zijn er enqutes met 600, 800 en zelfs 2800 deelnemers, terwijl de recentere polls meestal rond de 40 mensen hebben gestemd.

Discussies
Het discussieplatform op de website loopt niet echt lekker. Er zijn een paar onderwerpen om over te discussiren. De meest gebruikte is het onderwerp gemeente, waaronder drie discussies met per discussie een stuk of vier reacties te vinden zijn. Er is verder geen uitleg over het hoe en waarom van de discussie. Om mee te doen aan de discussie moet eerst worden ingelogd. Dit maakt de toegankelijkheid voor een toevallige genteresseerde ook minder.

Gastenboek
Het gastenboek is wel toegelicht. Voordat men een reactie kan achterlaten komt er een scherm, waarop uiteen wordt gezet, dat alleen fatsoenlijke bijdragen mogen worden geplaatst. Hiermee dient men akkoord te gaan voordat een bericht kan worden ingetoetst. Het invulscherm dat hierna komt is duidelijk en simpel te gebruiken. Het gastenboek van Coevorden wordt niet echt gebruikt als interactieve beleidsvormingstoepassing. De berichten die er op staan zijn vooral mededelingen en oproepen.

Coevorden digitaal staat bewust los van de gemeente en interactieve beleidsvorming zal dan ook niet de primaire insteek zijn van de stichting. Toch is het wel een site die, juist omdat hij apart staat, hier erg geschikt voor is. Er moet nog veel aan deze website gebeuren om het discussieplatform wat aantrekkelijker te maken en ook het doel van de poll en de discussie zou toegelicht moeten worden. Maar door de diverse groep participanten in de stichting en de diverse onderwerpen op de site, is het wel mogelijk om op deze website bezoekers te krijgen, die op een reguliere gemeentelijke website waarschijnlijk niet mee doen aan een discussie over een gemeentelijk onderwerp. Een goede basis voor een structurele vorm van interactieve beleidsvorming via internet is in Coevorden met Coevorden Digitaal zeker aanwezig, maar voor een succesvolle uitwerking zal er nog het n en ander aan de uitwerking moeten gebeuren.

Scoring:
Toegankelijkheid: ++
Bruikbaarheid: +/-
Gebruik: +/-
Uitleg en vervolg -
Speciaal: +/-

Reactie van de gemeente Coevorden:
Op onze site hebben we geen echte chat-mogelijkheid, maar maken we gebruik van een digitaal spreekuur. Dat is een product waarbij n van de voordelen is dat er tussenkomst door een webmaster mogelijk is mochten er sterk ongewenste vragen tussen zitten. We zijn van plan dit middel meerdere keren per jaar in te zetten voor de communicatie met het college en mogelijk ook met raadsleden in de toekomst.

Reactie Stichting Coevorden Digitaal:
In de beoordeling wordt een aantal terechte opmerkingen gemaakt over de site van Coevorden Digitaal. De drempel welke is ingebouwd in het discussieplatform werd noodzakelijk omdat er te vaak anoniem werd gescholden of anderszins misbruik van het discussieplatform werd gemaakt.
Momenteel wordt een restyling/herinrichting van de site van Coevorden Digitaal voorbereid, waarin de aangehaalde kritiekpunten al zijn verwerkt. Coevorden Digitaal ziet zichzelf nadrukkelijk als een site die een rol kan en wil spelen bij niet alleen de promotie van Coevorden maar ook bij de interactieve informatie uitwisseling tussen (groepen) burgers.

Met betrekking tot de poll: De reacties op een poll hebben vooral te maken met de actualiteit en vooral de impact van een thema. Niet altijd is een schokkend thema voorhanden. Zodra het burgers of een groep burgers echt raakt, stijgt het aantal stemmers.

De doelstelling van het gastenboek van Coevorden Digitaal is niet het leveren van een bijdrage aan de interactieve beleidsvorming, maar vooral een plaats om op- en aanmerkingen over de website te plaatsen en oproepen te doen. Het gastenboek vervult daar internationaal een zeer goede functie, zo blijkt regelmatig. Heel wat mensen zijn bijvoorbeeld al via de site weer met elkaar in contact gekomen, of hebben informatie gekregen over bijvoorbeeld gezochte familieleden / familiebanden.

(Dit is deel 5 uit de serie 'Interactieve beleidsvorming in de praktijk'. Lees meer over deze opzet in de Nieuwsbrief van 3 september 2003: "De praktijk van interactieve beleidsvorming bij gemeenten beoordeeld".)


1. Mill en Sint Hubert: kwaliteit in eenvoud
2. Soest speelt in op de actualiteit

3. Rotterdam: de aanhouder wint

4. Spijkenisse: de toegevoegde waarde van een poll

Uitleg bij de scoring:

*Toegankelijkheid: is de toepassing goed te vinden?; zijn de teksten en uitleg van de toepassing helder en begrijpelijk?;
*Bruikbaarheid: maakt de toepassing gebruik van de specifieke mogelijkheden die internet biedt? (zijn de discussies via internet interactief in gebruik of staat er een reeks stellingen met een e-mail adres?);

*Gebruik: wanneer is de toepassing voor het laatst gebruikt?; is het aantal bezoekers van de toepassing na te gaan en hoe hoog is dit aantal, gerefereerd aan de periode dat de toepassing in gebruik is?; voor welke onderwerpen wordt de toepassing ingezet?;
*Uitleg en vervolg: is aangegeven waarom de toepassing op internet staat en wat er met de uitkomsten gaat gebeuren?; is er uitleg over de werking van de toepassing?;

*Speciaal: heeft de toepassing een creatieve invulling gekregen?; hoe is omgegaan met vormgeving?; zijn er opvallende zaken in de toepassing aangebracht?

www.ictu.nl