Amsterdam RAI

VTB - GARDENEXPO 2004
14 okt 2003

VTB NIEUWE STIJL VERDER ONDER NAAM GARDENEXPO

De vakbeurs voor de tuinbranche VTB krijgt een vervolg onder de nieuwe naam GardenExpo. Niet alleen de naam is veranderd, ook het concept van de beurs zal aanpassingen ondergaan om beter tegemoet te komen aan de wensen van brancheorganisaties, exposanten en bezoekers. GardenExpo wordt georganiseerd door Amsterdam RAI en vindt plaats van 12 tot en met 14 september 2004 in de Jaarbeurs Utrecht.

Onderzoek naar nieuwe naam
Bij het nieuwe concept van de beurs past ook een nieuwe naam. Een onderzoeksbureau voerde in opdracht van Amsterdam RAI een representatieve steekproef uit onder bezoekers en exposanten van de VTB 2003 om na te gaan welke naam zij het beste vonden passen bij de vakbeurs. Zij konden hierbij kiezen uit een vijftal voorstellen. Een grote meerderheid gaf de voorkeur aan de naam GardenExpo. Volgens de ondervraagden een zakelijke, no-nonsense naam, die duidelijk maakt dat het een vakbeurs betreft.

Conceptuele aanpassingen
De afgelopen maanden inventariseerde een speciale Taskforce, samengesteld uit vertegenwoordigers van belangrijke partijen uit de branche, de wensen van bezoekers en deelnemers omtrent de vakbeurs. Belangrijkste veranderpunten die hieruit naar voren kwamen, zijn verplaatsing van de beurs naar het najaar en behoefte tot een onderscheidende aanpak van de vakbeurs. De Taskforce bracht daarvoor een aantal kernwaarden voor de branche in kaart, die ook op GardenExpo terug dienen te komen.

Focus op TUINwaarden
De Taskforce heeft de kernwaarden geformuleerd als:

- TUINgevoel (communicatie van tuinbeleving)

- TUINontmoeting (platformfunctie voor vakgenoten tuinbranche)
- TUINtrends (informatie over trends en kennisoverdracht)
- TUINassortiment (oriëntatie op inkoop)

- TUINtransactie (faciliteren inkoop en verkoop)
- TUINpromotie (professionals en consument voorbereiden op tuinseizoenen)

- TUINeuro (macro-economisch belang tuinbranche duidelijk maken). Garden Expo werkt in de komende maanden het concept van de vakbeurs verder uit en laat deze waarden zoveel mogelijk op de beurs terugkomen. Zo zal op de beurs bijvoorbeeld duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen een zakelijke route en een ontdek- en inspireerroute. Belangrijk hierbij is dat het vakmatige karakter van de beurs voorop blijft staan. Tevens zijn er de afgelopen tijd uitvoerige gesprekken gevoerd met inkooporganisaties en de rol die zij kunnen spelen binnen GardenExpo. Wij zijn in gesprek met de inkooporganisaties die in eerste instantie positief gereageerd hebben. Wij streven ernaar een betere invulling te geven aan de inkoopfunctie van de beurs, maar zijn daarin natuurlijk ook afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de inkooporganisaties. De eerstvolgende editie zal waarschijnlijk een bescheiden samenwerking kennen, die we in de jaren daarna verder uit kunnen bouwen, aldus product manager Jolanda Jansen van Amsterdam RAI.

Amsterdam, 14 oktober 2004

Noot aan de redactie/