VTB - GARDENEXPO 2004
14 okt 2003
VTB NIEUWE STIJL VERDER ONDER NAAM GARDENEXPO
De vakbeurs voor de tuinbranche VTB krijgt een vervolg onder de nieuwe
naam GardenExpo. Niet alleen de naam is veranderd, ook het concept van
de beurs zal aanpassingen ondergaan om beter tegemoet te komen aan de
wensen van brancheorganisaties, exposanten en bezoekers. GardenExpo
wordt georganiseerd door Amsterdam RAI en vindt plaats van 12 tot en
met 14 september 2004 in de Jaarbeurs Utrecht.
Onderzoek naar nieuwe naam
Bij het nieuwe concept van de beurs past ook een nieuwe naam. Een
onderzoeksbureau voerde in opdracht van Amsterdam RAI een
representatieve steekproef uit onder bezoekers en exposanten van de
VTB 2003 om na te gaan welke naam zij het beste vonden passen bij de
vakbeurs. Zij konden hierbij kiezen uit een vijftal voorstellen. Een
grote meerderheid gaf de voorkeur aan de naam GardenExpo. Volgens de
ondervraagden een zakelijke, no-nonsense naam, die duidelijk maakt dat
het een vakbeurs betreft.
Conceptuele aanpassingen
De afgelopen maanden inventariseerde een speciale Taskforce,
samengesteld uit vertegenwoordigers van belangrijke partijen uit de
branche, de wensen van bezoekers en deelnemers omtrent de vakbeurs.
Belangrijkste veranderpunten die hieruit naar voren kwamen, zijn
verplaatsing van de beurs naar het najaar en behoefte tot een
onderscheidende aanpak van de vakbeurs. De Taskforce bracht daarvoor
een aantal kernwaarden voor de branche in kaart, die ook op GardenExpo
terug dienen te komen.
Focus op TUINwaarden
De Taskforce heeft de kernwaarden geformuleerd als:
- TUINgevoel (communicatie van tuinbeleving)
- TUINontmoeting (platformfunctie voor vakgenoten tuinbranche)
- TUINtrends (informatie over trends en kennisoverdracht)
- TUINassortiment (oriëntatie op inkoop)
- TUINtransactie (faciliteren inkoop en verkoop)
- TUINpromotie (professionals en consument voorbereiden op
tuinseizoenen)
- TUINeuro (macro-economisch belang tuinbranche duidelijk maken).
Garden Expo werkt in de komende maanden het concept van de vakbeurs
verder uit en laat deze waarden zoveel mogelijk op de beurs
terugkomen. Zo zal op de beurs bijvoorbeeld duidelijk onderscheid
gemaakt worden tussen een zakelijke route en een ontdek- en
inspireerroute. Belangrijk hierbij is dat het vakmatige karakter van
de beurs voorop blijft staan. Tevens zijn er de afgelopen tijd
uitvoerige gesprekken gevoerd met inkooporganisaties en de rol die zij
kunnen spelen binnen GardenExpo. Wij zijn in gesprek met de
inkooporganisaties die in eerste instantie positief gereageerd hebben.
Wij streven ernaar een betere invulling te geven aan de inkoopfunctie
van de beurs, maar zijn daarin natuurlijk ook afhankelijk van de
wensen en mogelijkheden van de inkooporganisaties. De eerstvolgende
editie zal waarschijnlijk een bescheiden samenwerking kennen, die we
in de jaren daarna verder uit kunnen bouwen, aldus product manager
Jolanda Jansen van Amsterdam RAI.
Amsterdam, 14 oktober 2004
Noot aan de redactie/
Amsterdam RAI